събота, 2 март 2024 г.

История: 90 години Skoda Superb

 Тази година се навършват 90 години от представянето на първото поколение Skoda Superb. Това е един от най-дълго съществуващите модели в историята на автомобилостроенето. Въпреки прекъсването от 52 години, чехите съумяха да възродят своята икона разбира се, не без помощта на Volswagen. 

Името Superb се налага като типово допълнение за флагманският модел на марката - 640, който е представен за първи път през далечната 1934 година. За времето си Skoda 640 Superb разполага с модерна технология, като хидравличната спирачна система, независимото окачване и 6-цилиндров мотор с мощност между 55 и 96 к.с. Производството на луксозният модел продължава дори и след втората световна война, до 1949 година когато новото социалистическо управление на държавата решава, че пазара в Чехия не се нуждае от наличието на такъв тип автомобили и взима решение да  прекрати неговото производство. 

През 2001 година, когато марката вече е владение на Volkswagen е представено първото поколение от новата история на модела, което е базирано върху удължената платформа отVolkswagen Passat B5. Така чешкият седан се превръща в по-луксозна вариация на немският седан с близо 10 см. по-голямата си дължина, което се отразява благоприятно на вътрешното пространство. Моделът е толкова сполучлив, че VAG решава да предложи моделът на китайския пазар като луксозен седан под името Passat Lingyu с атрактивна цена. Въпреки ниските си цени, базовото оборудване на първото поколение Skoda Superb не отстъпва на това в немските модели и се предлага с ABS, ESP, климатик, ел. пакет и четири въздушно възглавници. Под капака, място намират познатите от моделите на VW, бензин и дизелови агрегати, а след направеният фейслифт се появява и луксозната модификация  Laurin & Klement, друго име в историята на чешкото автомобилостроене, което е предлагало луксозни модели от ранга на Mercedes, а през 1925 година става собственост на Skoda. 

Второто поколение на Skoda Superb е представено през 2008 година, като Superb II и също е се уповава на актуалното тогава поколение на Volkswagen Passat, което е валидно и за моделите до ден днешен. Skoda Superb II е с още по-големи размери, като нализа в горния среден клас с наличието и на комби версия в своята моделна гама. За това допринася и наличието на VR6-цилиндровият, 3.6 литров мотор в моторната гама, куплиран серийно с DSG трансмисия и задвижване на четирите колела. Второто поколение също жъне сериозни успехи и налага чешката марка като висококачествена такава, а до 2015 година са произведени над 600 000 автомобила от второто поколение на Superb. 

Третото поколение на Skoda Superb е представено през 2015 година базирано на Passat B8. Това автоматично означава, че моделът губи 6-цилиндровият си агрегат, но получава мощни, турбо агрегати с работен обем между 1.4 и 2.0 литра, чиято мощност варира между 125 и 280 к.с. Дизеловите версии са оборудвани с 1.6 и 2.0 литровите TDI агрегати, а за първи път в гамата на модела се появява и хибридна версия. За първи път в моделната гама на Superb се появява и версията Scout, като заместител на Skoda Superb Combi Outdoor

Популярността на чешкият модел се повишава до такава степен, че Volkswagen решава да премахне седан версията на своят Passat, която реално е заменена от Skoda Superb IV представена миналата година. Моделът е израснал значително във всяко едно направление, като дължината вече възлиза на внушителните 4.9 метра, което го изправя срещу модели като BMW 5-series и Mercedes E-class, а вътрешното пространство дори надхвърля това в споменатите премиум седани. За задвижване Superb IV разчита на последните разработки за бензин и дизелови агрегати на VAG, като част от тях са оборудвани с лека хибридна технология. Налична е и Plug-in хибридна версия, която обаче се предлага само като комби. На борда място намират всички най-нови технологии с която Volkswagen разполага, включително и гласовият асистент с изкуствен интелект и всевъзможни асистенти подпомагащи шофирането.  Срещу доплащане чешкият модел дори получава и най-новото адаптивно окачване DCC Pro разработено от VW. 





 . 

Няма коментари:

Публикуване на коментар