сряда, 10 декември 2025 г.

Идеологическия диктат на Брюксел доведе до съюз между Ranault и Ford

 Голямата новина, която всъщност е тихо признание за срив в стария ред е, че Renault Group и Ford обявиха стратегически съюз на европейския автомобилен пазар. Целта, както винаги, е формулирана високопарно: "разработване на по-конкурентни и достъпни пътнически и търговски превозни средства". Но истината е друга. Този алианс е ключов отговор на пазара, който се променя с невиждана скорост. Европа бърза да се електрифицира, а това изисква мащаб и ефективност. Съюзът изправя един срещу друг експертния опит на Renault Group в електрическите технологии (чрез платформата Ampere) срещу ДНК-то, дизайна и производителността на Ford. Или поне това, което е останало от тях.


Сам по себе си, американският гигант Ford е в незавидна позиция на европейския пазар. Премахват собствените си легендарни модели като Focus и Fiesta, за да въвеждат производни на Volkswagen модели като Explorer EV  и Capri. Това е унизително. Това е знак, че собствената им инженерна мисъл вече не е достатъчна. И сега, за да оцелеят в електрическата ера, се обръщат към французите. Два нови електрически автомобила на Ford ще бъдат разработени съвместно с Renault и произведени в ElectriCity - индустриалният център в Северна Франция. Това е символично. Производството на Ford, спасено от френските технологии. Първият модел се очаква в началото на 2028 година. Дотогава китайските марки вероятно вече ще са завладели половината пазар.

Платформата Ampere на Renault ще е ключът. Призната е заради своята мащабируемост и ефективност. Тя ще позволи намаляване на разходите и по-бързо пускане на пазара. В битката за достъпни електрически превозни средства, скоростта е всичко. Освен леките автомобили, двете компании проучват съвместното разработване и производство на леки търговски превозни средства. Сегмент, който остава жизненоважен за градската логистика и доставките. Десетилетия опит ще бъдат комбинирани: мрежи от доставчици, софтуерни технологии, дизайн и следпродажбено обслужване. Това е чиста, безкомпромисна ефективност. 

В крайна сметка, алиансът между Ford и Renault е повече от бизнес сделка. Той е огледало на автомобилната реалност: старите гиганти са принудени да се обединяват, да споделят платформи и да изоставят собствената си история, за да не бъдат изхвърлени от един пазар, където ефективността и достъпността вече са единственият закон. Но нека бъдем пределно ясни: кой наложи този закон? Кой принуди Ford да изостави собственото си наследство, да замени Focus с клонинг на Volkswagen, а сега да търси спасение при французите? Отговорът е в Брюксел. Този съюз, това принудително сътрудничество, тази унизителна трансформация, се дължи не на пазарна прищявка, а на новите, свръх амбициозни разпоредби на Европейския съюз относно електрификацията. Евробюрократите, със своите срокове за нулеви емисии и изисквания за ускорен енергиен преход, създадоха една изкуствена, но задължителна реалност. Те направиха производството на традиционните, достъпни автомобили - онези, които бяха гръбнакът на Ford и Renault - икономически неизгодно и правно невъзможно.

Ето защо днес американският гигант е принуден да произвежда своите бъдещи електрически автомобили на френска платформа. Това е високата цена, която големите корпорации плащат за идиеологическия диктат на Брюксел, който превърна традиционния автомобилен пазар в терен за оцеляване, където само най-ефективните и най-бързите - или най-добре кооперираните, имат шанс.

Няма коментари:

Публикуване на коментар