петък, 10 юни 2016 г.

История: 40 години Ford Fiesta

Един Форд запалил и направили Фиеста. Тази фраза е широко разпространена, но не пречи на компанията в продължение на 40 години и седем поколения да предлага един от най-успешните модели в компактния клас. Днес моделът се произвежда във фабриките на компанията разпръснати по цялото земно кълбо и се предлага на пазарите на всички континенти. Представен за пръв път през 1976 година Ford Fiesta обръща представите за това, какво предлага един компактен модел. Неговата разработка трае повече от 5 години, а при поява му, той буквално е разграбен от шоурумовете. Намеренията на компанията са били да произвежда по 500 000 автомобила годишно в Испания Англия, но твърде много клиенти не могат да получат своите автомобили на време и е трябвало да чакат близо половин година. Така производството започва да се осъществява и в Германия.
Първото поколение се произвежда до 1983 година във версия само с три врати. Под капака място намират само бензинови агрегати с работен обем между 1.0 и 1.6 литра, куплирани с 4-степенна, механична трансмисия. Любима, но и доста рядка версия на младите клиенти е XR2. С мощният си 1.6 литров агрегат, тази версия ускорява до 100км/ч от място за 9.3 секунди, а максималната скорост която постига е 169км/ч. Успехите не са само на рали трасетата и карат маркетинг специалистите да оставят тази модификация в следващите поколения на модела. През 1981 година Fiesta Mк1 е подложена на козметични промени и кръглите фарове са заменени с квадратни.

 През 1983 година е представена Fiesta Mk2. Всъщност това е обстоен фейслифт на първото поколение, но многобройните преработки в механиката и новите агрегати дават основание да бъде представен като нов модел. Второто поколение също се предлага само с три врати. Двигателите продължават да са с работен обем между 1.0 и 1.6 литра, но за пръв път се появява и дизелова версия с работен обем от 1.6 литра. Може да се каже, че именно това е и първият компактен модел, който се предлага с дизелов мотор. На разположение е и 5-степенна, механична трансмисия, а за някои от модификациите се предлага дори и CVT трансмисия. Именно тази модификация става повод Fiesta да напусне границите на стария континент и да се предлага в страни, като Япония. 

Третото поколение на модела се предлага от 1989 до 1997 година. То вече е налично и във версия с пет врати, а към края на жизненият си цикъл се предлага и като фургон. Моделът е изцяло нов, по-голям и предлага значително по-голямо пространство за пасажерите. Комфорта също е подобрен благодарение на изцяло новата конструкция на окачването, което се отразява и благоприятно на поведението на пътя. Спортната версия се радва на нов агрегат с мощност 104к.с., а малко по-късно става факт и модификацията RS, с 1.6 литров турбо агрегат и мощност 130к.с. През 1992 година той е заменен от 1.8 литров, атмосферен - Zеtec агрегат със същата мощност. 

Конструкцията на Мк3 е толкова успешна, че марката не смята за необходимо да инвестира в изцяло нов модел и прави обстойни промени предимно в дизайна на екстериора. Интериора е изцяло нов, като специално внимание се отдела на сигурността и шумоизолацията. Новата - стара Фиеста се предлага от 1995 до 2002 година със редица подобрения през годините. Моделът е толкова успешен, че дори се предлага и с емблемите на Mazda. Популярността е огромна и Fiesta Mk4 се произвежда, както в Европа, така и в Африка и Южна Америка. Съществува дори и товарна версия - Pick-up с удължено междуосие. Също така четвъртото поколение става основа и за купето Puma, което също се радва на пазарен успех и е търсен дори от пистовите отбори. Двигателите вграждани в това поколение на Фиеста са с работен обем от 1.2 до 1.6 литра, като повечето са от серията Zetec разработени съвместно с Yamaha. Дизеловите модификации разчитат на 1.8 литровия агрегат.  В южна Америка Ford Fiesta Mk4 се предлага до 2006 година. 

Петото поколение на модела е представено през 2002 и се предлага до 2008 година. Дизайна е изцяло нов, както и платформата. При нея серийно се предлагат неща като: антиблокираща спирачна система и въздушни възглавници. Бензиновите двигатели са с работен обем от 1.0 до 2.0 литра, а дизеловата гама е увеличена и разполага с 1.4 и 1.6 литрови, турбо агрегати. Спортните версии носят инициалите RS и разполагат с мощност от 150к.с. Петото поколение се предлага във версии с 3, 4 и 5 врати. Товарна версия отсъства, но този факт не пречи това да е първата Fiesta, която се предлага на пазарите в Азия и Австралия, а по този начин реално тя става глобален модел на марката. Единствено пазарите в Северна Америка остават непокорени, но това се променя със следващото поколение на модела, което е и най-успешното. 

Fiesta Mk6 е представена през 2008 година, като се предлага и до днес с леки козметични промени. Дизайна е толкова успешен, че моделът е приет радушно от мъже, жени, млади и стари. За да задоволи търсенето марката започва производството на Фиеста в страни като: Виетнам, Китай, Венесуела, Тайван, Индия и Русия. Вариантите на купето са с 3, 4 и 5 врати. Моторната гама включва бензин и дизелови агрегати с работен обем от 1.0 до 1.6 литра, като особена популярност става 3-цилиндровият, турбо бензинов агрегат, който печели редица награди и до днес. Най-мощната версия разполага с 1.6 литров Ecoboost агрегат, чиято мощност достига 200к.с. 

Най-вероятно още тази година ще бъде представено седмото поколение на модела, чиито дизайн ще бъде еволюция на настоящия, а размелите ще бъдат леко увеличени. 
+++++++++++++++++++++++++
За съжаление става яно, че през 2023 година компанията ще ликвидира този култов модел и неговото производство ще бъде спряно.






























Няма коментари:

Публикуване на коментар