Преди да започне производствата на Renault Espace, френската компания Matra, бе самостоятелен производител на автомобили, като предлага редица интересни модели на пазара. Последното самостоятелно творение на марката е триместният спортен модел наречен Murena. Той се предлага от 1980 до 1983 година, като наследник на Baghеera. Характеристиките от предшественика са запазени, като конструкцията се базира на тръбна рама с купе от фибропласти, а всичките три места са разположени в един ред. Това позволява на конструкторите да постигнат относително ниско общо тегло от 930кг. и добро разпределине на масите, което пък води до пистигането на добри динамични характеристики с вграждането на двигател с по-малък работен обем. В случая, той е централно разположен пред задния мост и идва директно от Citroen.
Моторът е с работен обем от 1.6 литра и мощност 92к.с., което е напълно достатъчно за доброто представяне на Murena, както по пътищата, така и на пистата. Не трябва да забравяме, че марката е имала богат опит с производството на спортни автомобили и болиди за F1 в продължение на повече от 10 години, като дори има и спечена титла при конструкторите. Ускорението на Matra Murena от 0 до 100км/ч. възлиза на под 11 секунди, а максималната скорост достига 200км/ч. Това се дължи и на добрата аеродинамика и макар автомобилът да не е проектиран в аеродинамичен тунел коефициентът на въздушна съпротивление е в рамките на Cx-0.32. Към края на производството на модела се предлага и версия с 2.2 литров агрегат от Chrysler с мощност 142к.с., чието ускорение е сведено до фрапиращите за тогава 7.8 секунди, а максималната скорост при подходящи условия надхвърля 220км/ч. Съществува и версия наречена 4S, чиято мощност достига 180к.с., но тя е произведена в изключително нисък тираж.
Добрият баланс на купето позволяват на автомобила да предлага изключително добро поведение и точно управление. Предния мост с торсионна греда идва директно от Simca 1100, а кормилната система от Renault 12. Те са с доказано качество и лесни за обслужване, което важна предпоставка за моделите на писта. Задното окачване е от типа McPherson и не позволява да бъдат поднесени изненади.
Като цена Murena надхвърля тази на изключително популярното тогава Renault Fuego заради ръчната изработка и до някъде това предупределя съдбата на триместният модел. Въпреки това до края на 1983 година от завода успяват да излязат над 10 000 автомобила, от които за жалост към днешна дата са останали съвсем малко. След спирането на производството заводите на Matra започват работа по модела Espace на Renault. Това продължава до 2003 година. Тогава Renault решава да произвежда модела в собствените си заводи и с това се поставя началото на края на Matra. Малко след това автомобилното подразделение на Matra става собственост на Pininfarina, която пък от своя страна я продава на Segula International. Тя от своя страна има богат опит със зелениет технологии и към днешна дата работи над суперкар с електрическо задвижване, който трябва да бъде представен пред публика до края на 2017 година. Малко вероятно е обаче той да бъде представен с емблемите на Matra.
Няма коментари:
Публикуване на коментар