неделя, 26 юни 2022 г.

История: Opel Corsa стана на 40г.

Тази есен се навършват 40 години от представянето на специално разработеният модел на GM за Европа под името Opel Corsa. За целта концерна построява завод в Испания, а като главен конкурент се определя VW Polo и Ford Fiesta, които вече са превзели европейският пазар. Това обаче не пречи на моделът да се наложи бързо на пазара и да стане предпочитан от непретенциозните клиенти с опростената си конструкция и лесна поддръжка. Практичността също е оценена, тъй като Corsa стартира едновременно във версии с 3 и 5 врати и седан с 2 врати.

Първото поколение познато като Corsa - A е представено през 1982 година и е налично с 4-цилиндрови, бензинови агрегати с работен обем от 1.0, 1.2 и 1.3 литра. След обновяването на модела през 85 година се появява и дизелова версия, а малко по-късно при второто обновяване на модела е представена и спортната версия - GSI с 1.6 литров мотор с мощност 100 к.с., както и модерните бензинови 1.4 и 1.6 литрови мотори с инжекционна система и катализатор. Наличните трансмисии за модела са механични с 4 или 5 предавки. Opel Corsa - A се произвежда до 1993 година в хеч версия с 3 и 5 врати и седан с 2 и 4 врати, като освен в Испания производството се осъществява и в Югославия. 

Второто поколение Corsa - B, прави своята премиера през 1993 година и веднага прави впечатление с модерния и заоблен дизайн. Платформата обаче е почти идентична с предходният модел макар и междуосието да е увеличено. Първоначално Corsa - B се предлага с бензиновите 1.2 и 1.4 литрови мотори, а малко по-късно е представен 1.6 литровият Ecotec и 3-цилиндровият, 1.0 литров мотор с 4 клапана на цилиндър. Дизеловите модификации са налични с познатият 1.5 литров мотор, който по-късно е заменен от 1.7 литров агрегат от Isuzu. Обособена е и спортна версия на модела наречена Tigra въпреки, че съществуващата - GSI модификация се радва на успех със своя - 1.6 литров, 16V мотор с мощност 106 и 109 к.с. Това поколение на модела освен с механичните 4 и 5-степенни скоростни кутии е налично и с 4-степенен автоматик. По подобие на своят предшественик второто поколение на Corsa се предлага в хеч версия с 3 и 5 врати, седан с 5 врати и дори като комби с 5 врати, което обаче се предлага само на избрани пазари. Налична е и товарна версия под името Combo, а на пазарите в Африка и Южна Америка се предлага и пикап. Производството освен в Европа се осъществява и в  Южна Африка, Индия, Уругвай, Мексико Бразилия, Египет, Еквадор и Китай до 2000 година и се предлага с емблемите на Buick, Holden и Chevrolet. 

През 1999 година Opel, представя Corsa - C, чиито продажби започват през 2000 година. Третото поколение на модела е основано върху новата Gamma платформа на GM, която бе предназначена за редици модели на концерна в резултат на което моделното семейство на Opel Corsa загуби комби версията и  бе налично като хеч с 3 и 5 врати, седан с 4 врати и товарни модификации. предлага се с бензин и дизелови мотори с работен обем между 1.0 и 1.8 литра, чиято мощност варира между 57 и 125 к.с. Трансмисиите налични за тях са 5-степенната, механична или автоматизирана такава, както и 4-степенна, автоматична. Opel Corsa - C се произвежда до 2012 година и е познат още като Chevrolet Celta / Prisma
Четвъртото поколение на Opel Corsa се появява през 2006 година и е базирана върху новоразработената  съвместно с Fiat платформа - SCCS, като по този начин става побратим с Fiat Punto. Това още повече свива модификациите на модела и Corsa - D се предлага само като хеч с 3 и 5 врати. За сметка на това обаче компактният модел израства значително относно технологиите и комфорта който предлага въпреки, че реално моторната гама остава същата , но модернизирана, а някои от тях получават технологията Twinport с две дюзи на цилиндър. Новата платформа позволява и наличието на 1.6 литровият, турбо мотор с мощност 189 к.с. за версията - OPC. която в късните версии е увеличена до 210 к.с. Появява се и нов - 1.4 литров, турбо бензинов мотор с мощност 120 к.с. Производството приключва през 2014 година с представянето на Opel Corsa - Е.

Технологичната база на Corsa - D, се оказва толкова сполучлива, че GM не разработва нов модел, а изцяло модернизира старата версия с нов дизайн  и изцяло нов интериор. От предходното поколение остава непокътнат единствено тавана, челното и страничните стъкла до Б-колоната, както и страничните огледала. За пръв път при четвъртото си издание, Corsa се сдобива и с панорамен покрив. Бензиновите версии разчитат на 1.0, 1.2, 1.4 и 1.6 литрови мотори с мощност между 69 и 207 к.с., а дизеловите версии са оборудвани с нов - 1.3 литров, CDTI във версия на мощност от 74 и 94 к.с. Моторите са куплирани с 5 или 6-степенни, механични трансмисии или 6-степенна, автоматична скоростна кутия в зависимост от версиите. 

През 2019 година с две годишно закъснение е представeно шестото поколение на модела. Това е породено от придобиването на Opel от Stellantis, което променя изцяло бъдещото на  компактният хеч. GM обаче не се отказва от проекта и представя в Китай, новият Buick Excelle, който реално е седан версия на изоставеният проектонаследник на Corsa - D. Така Opel Corsa F, всъщност става технологично идентичен с Peugeot 208, което в никакъв случай не е минус имайки предвид проблематичните в последните години от серията Ecoтec, които напълно изчезват от гамата на марката. Новата платформа върху която е построена Corsa - F, позволява той да влезе смел в новата ера на автомобилостроенето с изцяло електрическата си версия. За съжаление обаче гамата на модела се свежда единствено до хеч вариант с 5 врати, като на разположение за него са бензиновият 3-цилиндров мотор във версия на мощност от 75, 100 или 130 к.с., както и 1.5 литров, турбо дизел с мощност 102 к.с. Освен 5 и 6-степенните, механични трансмисии е налична и модерна 8-степенна, автоматична скоростна кутия. Интригуващите GSI или OPC версии, вече не са налични с което почитателите на модела ще трябва да свикнат. Интересен момент е, че по подобие на първото поколение,  последното поколение отново се произвежда единствено и само в Испания.






Няма коментари:

Публикуване на коментар