събота, 12 октомври 2013 г.

Land Rover Defender: Краят на една епоха

Тази година се навършват 65 години от производствето на първият екземпляр на Land Rover Defender. Годината е 1948-ма, а втората световна война все още не е забравена, но е свършила. Това, че англичаните са имали една от най-голямата ескадрила води до наличието на изключително голямо количество неизползваем алуминии, тъй като бойните самолети вече нямат мисии и трябва да бъдат претопени. Това е и тайната на успеха на този легендарен модел, тъй като практически неговото купе е изградено именно от алуминия използван в английските бомбандировачи и изтребители, а и се произвежда и в същата фабрика, в която са се сглобявали и самолетите. Лекият материал прави конструкцията изключително лека, което позволява на Defender  да преодолява препятствия без големи усилия. Това го прави предпочитан от различни армии по света, както и едно от най-разпространените превозни средства в Африка, Австралия и Южна Америка, където непроходимите места са в изобилие. Не е тайна, че моделът е вдъхновен от американския Jeep Willys. Uонструктор е Maurice Wilks, който по това време се е занимавал с конструирането на трактори и селскостопански машини. Така легендарният модел всъщност е кръстоска между камионетка и трактор, което го прави и многофункционален, а конструкцията дори позволява да се прикачат най-разнообразни приспособления нужни за селското стопанство. 
Първата серия се произвежда от 1948 до 1958 година. За задвижване е използван бензинов, 1.6 литров мотор с мощност 51к.с., куплиран с 4-степенна, механична трансмисия задвижваща 4-те колела. Изборът на купета е огромен. Моделът се предлага във версии с 2,3, 4-ри, 5 или 56врати, като кабриолет, пикап с двойна или единична кабина, комби и фургон или казано накратко в почти всички разновидности дори и такива с три оси и задвижване 6х6. За изработката на купетата на по-комфортните 7-местни версии е привлечена фирмата Tickford, която по това време е известна с работата си за марки, като: Rols Royce и Aston Martin. В по-късен етап се срещат дори и 12 местни версии. В средата на 50-те години 1.6 литровия мотор е заменен от 2.0 литров, а трансмисията за задвижване на двете оси вече разполага опростен съединителен механизъм. Малко преди да бъде заменен от второто поколение на модела се появява и 2.0 литров, дизелов агрегат с мощност 52к.с. 
Втората версия на модела се произвежда едва 3 години, но именно тя става известна на широката публика, а дизайнерския отзел на марката започва да отделя по-голямо внимание спрямо детайлите и дизайна. Появява се и по-мощният, 2.25 литров агрегат с 75к.с., който става и основа на повечето агрегати разработени до средата на 80-те години.  През 1961 година е представена серия 2А, разликите са минимални, но тук вече съществува и 6-цилиндров, 2.6 литров мотор, серво за спирачната система, а предните светлини вече са изместени в калниците, където се намират и днес. До 1968 година година са произведени над 600 000 автомобила, като повече от 70% от производството е изнесено в страни от Азия, Африка, Северна и Южна Америка, Австралия и разбира се, Европа. Именно този модел е и най-продаваният, като годишното производство надхвърля 60 000 единици. 
1971 годиа е годината, в която е представено третото поколение на модела. То се задвижва от 2.25, 2.6 и дори 3.5 литрови, V8-цилиндрови, бензинови агрегати, както и 2.25 литров дизелов мотор. Това поколение се предлага до 1983 година, като става основа за Land Rover Range Rover.  Осем цилиндровият, бензинов мотор развива мощност от 91к.с., което позволява модела да се предлага с постоянно задвижване на 4-те колела. Това поколение е последното предлагано под наименованието "Series" и през 1983 година се появява Defender - моделът, който познаваме и днес във версии 90 и 100, числа показваща дължината на колесната база. През годините, конструктивно моделът не е променян, но механиката е модифицирана многократно. Defender вече има статут във всички области, а работния обем на агрегатите варира от 2.2 до 3.9 литра. Най-мощната версия разполага с мощност от 182к.с., куплирана с 4-степенна, автоматична трансмисия. В средата на 90-те години се предлагат и  бензинови модели с 2.8 литрови агрегати от BMW с мощност 190к.с., чиято максимална скорост е ограничена на 160км/ч. По разбираеми причини по-голямото търсене е за моделите снабдени с TDI агрегатите. През 1998 година Defender е оборудван с изцяло нов, 5-цилиндров, дизел с мощност 122к.с., който покрива нормите за екология по това време. През 2007 година TD5 агрегата е заменен от 2.4 литровия DuraTorq на Ford със същата мощност. За пръв път вече се среща и 6-степенна, механична трансмисия, която позволява по-нисък разход на гориво. За моделната 2012 година са направени последните актуализации на модела, когато Land Rover Defender се снабдява с нов дизелов агрегат. Именно тогава стана ясно, че марката работи по наследник на модела и дори бе представен концептуалния Land Rover DC100. за съжаление тези дни се разбра, че марката е изоставила тази концепция и ще предложи нещо ново, но не по-рано от 2019 година. Още по-лошото е, че производството на Defender ще бъде прекратено още следващата година поради - "законодателни причини". За сега не се споменават точно какви са те, но най-вероятно марката няма желание да инвестира в разработката на модел покриващ нормите Eвро6, тъй като продажбите на Defender към днешна дата са отчайващо малки. Според статистиката тази година в Европа са продадени едва 561 екземпляра, което е ясен знак, че краят на дните за Defender наближават. Въпреки това той ще остане в спомените и сърцата дори и на следващите поколения, тъй като все още 70% от произведените екземпляри от 1948 година, до сега все още са в движение. 





Няма коментари:

Публикуване на коментар