Тази година се навършват точно 40 години от представянето на първият в света високо проходим модел със задвижване 4х4, притежаващ самоносеща каросерия и независимо окачване на предния мост. Това е VAZ 2121, познат още като Lada Niva, а днес наричан Lada 4x4 Urban. Моделът се произвежда до ден днешен и то без радикални технически промени, което само по себе си говори за успеха на разработеният изцяло в СССР модел. Да, повечето от детайлите идват директно от лицензно произвежданите по това време модели на Fiat, окачването и задвижването 4х4 с централен диференциал са собствена разработка на руснаците заедно с купето, чиято структура обаче е взета на заем от Autobianchi A112.
Първоначално Lada Niva се предлага с 1.6 литров, бензинов, карборатерен мотор с мощност с мощност 74к.с., куплирани с 4-степенна, механична трансмисия. Максималната скорост не надхвърля - 131км/ч, а средния разход на гориво не може да бъде свален под 9л/100км. Това не пречи обаче моделът да завземе 40%, дял от пазара на автомобилите 4х4 продавани в Европа и да бъде най-търсеният модел на марката извън границите на СССР.
През 1994 година моделът е модернизиран с нов интериор и нов - 1.7 литров мотор с инжекционна система за впръскване на горивото доставяна от GM. Тогава се появяват и удължените версии с пет врати, които обаче не набират популярност и се предлагат само на отделни пазари. В последствие автомобилът е преименуван на Taiga, а от 2014 година е позната просто като Lada 4x4. Името Niva е собственост на GM и запазено за предстоящият Chevrolet Niva, чиято премиера бе отложена за 2019 година, заради икономическите санкции наложени над Русия и сложната политическа обстановка в момента.
Официално от заводите на марката в Толиати, излизат само версии 3 и 5 врати с бензинови агрегати. Моделът обаче е произвеждан и в страни като: Уругвай, Еквадор, Йордания, Украйна, Гърция и Румъния, където съществуват се предлагат варианти кабриолет, пикап и специализирани версии оборудвани дори и с 1.9 литров, дизелов агрегат от Peugeot.
Няма коментари:
Публикуване на коментар