неделя, 1 юни 2025 г.

Честит ден на детето! Деца копаят смърт, за да караме електрически автомобили!


Когато номинирахме участниците за автомобил на годината на Kamuscoop за 2025г., взехме трудно, но принципно решение: да не включваме електрически модели. Причината? Установената експлоатация на детски труд при добива на суровини, необходими за производството на техните батерии. Оттогава всяка наша публикация, свързана с изцяло електрически автомобили, е отбелязана с две звездички пред заглавието. Това е нашият начин да напомним за проблема, който стои в основата на тази технология. Решението ни дойде след като проучване на неправителствената организация  International Rights Advocates разкри шокиращи данни: дори и най-големите производители на автомобили постигат едва 50% прозрачност по отношение на веригите си за доставки, свързани с тези суровини, и то в най-добрия случай. Тази липса на прозрачност ни тревожи дълбоко, тъй като предполага, че много от тези компании може би не знаят, или не искат да знаят, дали в техните продукти е вложен детски труд. 


Днес на световният ден на детето обръщаме специално внимание на този казус с надежда да достигне до повече хора. Електрическите автомобили са сочени като едно от ключовите решения за справяне с климатичните промени и намаляване на въглеродните емисии. Те обещават по-чиста и устойчива мобилност. Зад този бляскав имидж обаче, се крие една мрачна реалност - експлоатацията на детски труд в добива на критични суровини, необходими за техните батерии. Този проблем повдига сериозни етични въпроси и изисква незабавни действия. Сърцето на всеки електрически автомобил е неговата батерия, а основните компоненти за литиево-йонните батерии включват метали като кобалт, литий, никел и манган. Добивът на тези суровини често е свързан с нарушения на човешките права, особено в по-бедните региони на света. Един от най-шокиращите аспекти е участието на деца в този опасен и мръсен труд.


Демократична република Конго е най-големият производител на кобалт в света, осигурявайки над 70% от световните доставки. Докато голяма част от добива се извършва от промишлени мини, значителен процент идва от т.нар. "занаятчийски" или "артизанални" мини. В тези импровизирани и неурегулирани обекти условията са ужасяващи. Деца, някои от които едва на седем години, работят дълги часове в тесни и нестабилни тунели, изложени на опасни химикали и риск от срутвания. Тези деца често копаят без предпазно облекло, изложени на кобалтов прах, който може да причини сериозни респираторни заболявания и кожни проблеми. Заплащането е мизерно – често по-малко от долар на ден, което не им позволява да си осигурят дори основни нужди като храна и образование. Бедността и липсата на алтернативи принуждават семействата да изпращат децата си да работят, вместо да посещават училище, увековечавайки цикъла на бедност и експлоатация. Макар че кобалтът е най-често обсъжданият пример за детски труд, добивът на други суровини също не е безпроблемен. Добивът на литий в някои части на Южна Америка например, макар и да не е толкова пряко свързан с детски труд, често води до недостиг на вода и замърсяване на околната среда, което пряко засяга местните общности и тяхното препитание, косвено влияейки върху уязвимостта на децата.

Автомобилните производители и технологичните компании, които използват тези батерии, носят огромна отговорност. Макар много от тях да декларират ангажимент към етични практики и да имат политики срещу детския труд, реалността на веригите за доставки е изключително сложна и непрозрачна. Проследяването на суровините от мината до крайния продукт е предизвикателство, но не и невъзможно. Потребителите, от своя страна, също имат роля. Информираността и натискът върху компаниите за по-голяма прозрачност и отчетност са от съществено значение. 

Така че когато се биете в гърдите, че при покупката на електромобил опазвате околната среда, помислете пак! Преходът към електрически превозни средства е важна стъпка към по-устойчиво бъдеще. Но този преход не трябва да се случва за сметка на човешкото достойнство и правата на децата. Ако искаме да създадем наистина "зелена" и етична икономика, трябва да гарантираме, че всеки етап от производствения процес е свободен от експлоатация. В противен случай, цената на прогреса ще бъде твърде висока и ще лежи върху плещите на най-уязвимите сред нас. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар