Още една емблематична личност от автомобилния бранш ни напусна. На 94 годишна възраст, миналата седмица почина Lee Iacocca, който е виновен за появата на Ford Mustang и основополжника на MPV моделите - Chrysler Voyager. Когато започва своята кариера като инженер във Форд, през 1946 година негова цел е била да се установи в отдел продажби, което е било по-лесния начин за печелене на дивиденти, тъй като след военната офанзива и моторизация на САЩ, където автомобилите буквално стават неразделна част в американското семейство, през 60-те години е било по-лесно да продадеш 8-цилиндров седан или купе, от колкото да прилъжеш някоя домакина да си купи тостер. Така Лий Якока, бързо се ориентира в обстановката и със своя бизнес нюх предлага на пазара схема за придобиване на автомобил на изплащане с 20%, първоначална вноска и 56 вноски от 56$. Успеха му не закъснява и през 1960 година, Якока е обявен за вице президент на компанията, а през 1970 година става и нейн президент. През това време, той е един от двигателите в проекта за масово GT-купе, предназначено за средностатстическият американец, който се превръща във Ford Mustang, модел със завиден статут дори и днес. Използвайки набраната инерция, Якока се опитва да прокара още свои идеи, като една от тях е семеен автомобил, кръстоска между комби и микробус. Тази идея обаче среща остри несъгласия и дори самият Хенри Форд II, взима дейно участие срещу идеята и в край на сметка през 1978 година се стига до уволнението на Якока.
Малко след това изпитващата трудности тогава Chrysler, предлага работа на Якока, като му дава пълна свобода на действие. Със себе си той повлича и значително количество инженери и сътрудници работещи във Форд, които реално вдигат компанията на крака от нулата, което обаче не става, без помощта на американското правителство, където Якока има солидни позиции и успява да издейства държавен заем. Веднага след като са осигурени средства, Лии Якока дава зелена светлина на пускането в производство на пълноразмерни, евтини, фамилни седани с предно предаване, които Форд категорично отказва да предлага на пазара, а през 1983 година, компанията прави фурор на пазара с така нареченият Multi-Purpose Vehicle и успява да изплати заема, седем години по-рано от предвиденото. Начело с Лии Якока, Chrysler набира инерция и успява да придобие марките AMC и Jeep.
През 1992 година, Lee Iacocca се пенсионира, като президент на Chrysler и се отдава на благотворителност и публикуване на своите мемоари, като същевременно е канен да изнася и лекции по цял свят на студенти изучаващи бизнес финансии. На 02.07.2019 година, той умира в дома си в Бел Еър, поради усложнения с болестта на Паркинсон.
Няма коментари:
Публикуване на коментар