понеделник, 14 юли 2025 г.

Shangjie H5: Нов китаец с амбиции за масовия пазар, подплатени от Huawei

 Shangjie H5 е средноразмерен SUV, който се вклинява в ценовия диапазон на китайският пазар между 20 и 30 000 долара. Евтино, но не съвсем. Това е поредната рожба на Harmony Intelligent Mobility Alliance (HIMA), някакъв футуристичен алианс между SAIC, JAC, BAIC, Chery и Huawei с инвестиция от около 600 млн. долара.  H5 е първият модел на най-новата марка от алианса и ще бъде наличен на пазара от тази есен. Досега моделите от другите марки на HIMA  - Aito, Luxeed, Stelato и Maextro, бяха по-скоро за онези, които очевидно имат повече пари, отколкото здрав разум и харчат хиляди за последният модел на iPhone. Моделът на  Shangjie, представен от SAIC е по-скоро за хората с Android, защото според тях, там е голямата игра.  70% от продажбите на коли в Китай се случват точно в този сегмент и цени между 150 и 200 000 юана. Явно китайците не са глупави, а един от най-продаваните модели в този сегмент през последните няколко седмици е Nissan N7 със стартова цена от 15 700 долара. Добре ли е?


Shangjie H5 обаче ще се изправи срещу модели като: BYD Song PlusLeap C11Mazda EZ-60 и Xpeng G6. Съдейки по официалните изображения които, нека си признаем, винаги изглеждат по-добре от реалността - Shangjie H5 разполага със затворена предна част, която вероятно е толкова аеродинамична, колкото... ами, много аеродинамична. Има и тесни фарове, които придават леко агресивен вид  и трапецовидна решетка в долната част на бронята.  На покрива разбира се има лидар, защото, знаете ли, вече не можем да шофираме без лазерна помощ. Хромираните рамки на прозорците и задните светлини, вградени в каросерията, придават нотка елегантност, която е доста рядка в този ценови клас. Но ето една странна подробност е факта, че колата не е използвала модерните скрити дръжки на вратите. Вместо това са запазили конвенционалните вероятно не заради икономия, а за да не не се налага да викате автомонтьор всеки път, когато те замръзнат. Предлагат се и два дизайна на джантите: с пет спици и с много спици - за да може китайците да изглеждате едновременно спортно и изискано. 

За интериора не казват нищо. Сигурно е голяма тайна или пък още го довършват с тиксо и тел. Но едно е ясно - вътре ще е с Huawei Harmony, демек екран до екран и гласов асистент, който ще ви говори, докато вие се чудите дали изобщо има смисъл да му отговаряте. Накратко - кола, която е по-умна от средностатистическия собственик. 


Да не пропуснем най-важното - какво движи това нещо? Електрическо задвижване. За него също нищо не се знаем или поне не ни казват конкретни цифри. Вероятно защото ако знаехме всичко, нямаше да е толкова мистериозно. Според нас обаче изглежда, че този Н5 е технически доста близко до AITO M5 , което означава, че базовата версия вероятно ще разчита на един електромотор, задвижващ задните колела. Тоест, не очаквайте да правите дрифт като професионалист, но ще се движи. А батерията? Като се има предвид ценовият диапазон, в който се целят, в най-добрият случай може да очакваме капацитет от 80 кВтч. Това, ако приемем, че китайците не ни лъжат, би трябвало да стигне за поне 500 км. в реални условия. Или поне до първата зарядна станция, ако шофирате както си трябва. Но по-интересното е, че платформата на Aito M5 позволява и наличието на  хибридна технология и двигател с вътрешно горене. Което пък ни кара да се питаме: дали ще видим такава версия в гамата на Н5? Само времето ще покаже. Може пък да се окаже, че не всички ще трябва да ставаме фанатици на електричеството. Поне засега.


+++++++++++++++++++++++++++++++++

Ето и официалната информация относно задвижването на модела. Да започнем с хибрида. Значи, имаме някаква литиево-желязо-фосфатна батерия с "неопределен капацитет". Което е чудесно, нали? Никой не знае колко е голяма. Но пък ще ви осигури до 230 км. пробег в изцяло електрически режим, което е достатъчно, за да стигнете до най-близкото кафене за "специално" кафе и да се върнете обратно. А ако, не дай си Боже, ви се наложи да излезете извън града, имате 1.5 литров бензинов мотор с мощност 98 к.с. 98 конски сили! Това е за косачки, не за автомобили. Но пък с него общият пробег ще се увеличи до 1300 км. Така че може да стигнете доста далеч. Хибридът се задвижва от електромотор с мощност от 204 или 245 к.с. Защо две опции? Ами, защото могат. Колкото и да са, те се борят с тегло от 2 тона, а максимална скорост от 180 км/ч. е ограничена по електронен път. 


Сега, електрическата версия. Тя е оборудвана само с по-мощният електромотор. Защото, нали, електрическите автомобили винаги са по-мощни, за да могат да изминат по-малко километри. Батерията осигурява пробег с едно зареждане от цели 655 км. Което звучи добре, нали? Докато не си помислите, че трябва да я зареждате с часове. Декларираното тегло на този електрически звяр е 1960 кг., а максималната му скорост е вече 200 км/ч. Така че, може да стигнете до средата на пътя по-бързо, преди батерията да свърши и да ви остави насред нищото.

Няма коментари:

Публикуване на коментар