Този месец месец се навършват 40 години от представянето на най-успешният модел на BMW, а именно 3-та серия. През 1975 година във Франкфурт баварците представят наследника на модела 02, чието моделно семейство носи общото наименование 3-series. Моделът е насочен към по-младите и заможни клиенти на автомобили, които се интересуват предимно от динамичните качества, поведението на автомобила и не на последно място икономичността. Изтегленият зад предния мост агрегат задвижващ задните колела си остават характерни за модела и до ден днешен. Съвременните двигатели на марката по това време позволяват на моделите да постигат разход между 10 и 12л/100км, което е било отлично постижение в своя клас.
Първото поколение носи вътрешнозаводското обозначение Е21. То се предлага само във версия с две врати и е първият автомобил в света чието табло е ориентирано пряко към водача. Първоначално под предния капак място намират само 4-цилиндрови, бензинови агрегати, но в по-късен етап марката предлага и 6-цилиндровите агрегати, което поставя модела в своя собствена категория. F21 прави пазарен бум, а всички основни конкуренти изведнъж се отзовават години назад.
Успехът спохожда и второто поколение носещо обозначението Е30, въпреки и значително по-високата си цена. То е представено през 1982 и се произвежда до 1991 година. За всички тези години дори и специално разработеният именно заради 3-та серия, Mercedes 190E, не можа да детронира 3-та серия от челните позиции по продажби. Е30 се предлага във версии с 2 и 4 врати, комби и кабриолет. През 1986 година за пръв път е наличен и дизелов агрегат, а малко след това инженерите успяват да интегрират и задвижване на четирите колела. Комби версията пък прави фурор и е първата по рода си в своя клас, а и за марката. През 1987 година пък е представена версията М3, която става синоним за бързина и мощ, до ден днешен. Факта, че за 9 години са продадени над 2.3 млн. автомобила от 3-та серия е показателен за успеха на модела.
Е36 е представено през 1991 година. Моделът следва филосовфията на своите предшественици и разполага с 4 и 6-цилиндрови редови агрегати. Задното окачване идва директно от роудстъра BMW Z1, което допринася за изключителното поведение на автомобила в по-бързи завои, като същевременно осигурява и задоволителен комфорт на возене. Именно в това поколение правят дебют и изцяло новите бензинови двигатели с опция за изместване на разпределителния вал, което позволява да се променят фазите на газоразпределине. В това поколение липсва задвижването 4х4, тъй като марката се страхува от нова петролна криза и не рискува ресурси за разработката на подобна версия. BMW Е36 се предлага с 2, 4 врати, комби и кабриолет, но при него се появява и версия " Compact", която има за цел да стане достъпна и за по-млади клиенти. Тя също се радва на подобаващ успех и кара ръководството да преразгледа философията на модела, като го обоснови в изцяло нов клас. Така през 2001 година става факт BMW 1-ва серия.
Четвъртото поколение на 3-та серия позната още като Е46, се предлага от 1998 до 2005 година. Моделът като цяло е еволюция на предходното поколение, но тук специално внимание е обърнато към комфорта, качеството на материалите и вниманието към отделните детайли. Това пък е породено от факта, че главният конкурент на модела, в лицето на Mercedes C - class, вдига високо летвата по отношение на комфорта и поставя 3-та серия в ролята на догонващ. Последиците от вложените средства не закъсняват и през 2002 година са продадени над 560 000 автомобила в рамките за една година. Число, което не е надминато до днес. Модерните дизелови агрегати съчетани с изцяло новата система за задвижване на четирите колела - Xdrive, също имат своя принос за доброто търсене на модела.
През 2005 година започват продажбите на следващото поколение - Е90. То разполага с цяла плеада от нови технологии. Това поколение е първото, което получава бензинов агрегат с принудително пълнене на горивото, ел. водна помпа, система за регенериране на спирачната енергия, Стоп/Старт система и мн. др. модерни системи. Това поколение е и първото, което се радва на V8-цилиндров агрегат, за версията с буквата "М". Новост е и твърдия сгъваем покрив с който се предлага кобрио версията. Конструкцията е толкова сполучлива, че тя е пренесена почти без промени и в BMW 4-series Cabrio. Всичко това обаче си има своя минус. Не може да не се спомене, че именно Е90, се слави като най-ненадежден модел в историята на 3-та серия. Многобройните дефекти и сервизни акции организирани от фирмата производител довеждат до този имидж на модела.
Огромната конкуренция и световната криза обхванала целият свят накара ръководството в Мюнхен да преразгледа философията на 3-та серия, което доведе до редица нови варианти в моделното семейство на F30. Освен задължителните седан и комби версии вече е налична и версия 3GT , която трябва да се хареса на бизнес клиентите. Купе и кабрио версиите са налични вече, като модели от новата 4-series, която пък предлага и четириврато купе - BMW 4 Gran Coupe. Преди броени дни, марката стига още по-далеч при представянето на фейслифт версията на BMW 3-серия, като представи модела наличен и с 3-цилиндров агрегат под предния капак. Хибридните версии и даунсайзингът са главните акценти в настоящото поколение, като разбира се не са забравени удоволствието от шофиране, комфорта, спортното усещане и безопасността.
На къде ще продължава да се развива 3-та серия е трудно да се каже, но по всичко личи, че то ще остане синоним на марката и трудно ще може да бъде изместено от сърцата на многобройните фенове, ако разбира се от BMW, не решат да го направят с предно предаване, с каквото някои модели от марката вече разполагат.
Няма коментари:
Публикуване на коментар