неделя, 30 март 2014 г.

История: Volkswagen Golf на 40 години



Една година след като Volkswagen Passat навърши 40 години, още един модел на марката празнува своя юбилей. През 1974 година е представен един автомобил, за който никои не е и вярвал, че сте стане основоположник на един съвсем нов клас и ще бъде лидер в продажбите на този сегмент. Проектиран отново от италианския дизайнер Джорджетто Джуджаро, Volkswagen - Golf 1, предлага на своите собственици надеждна механика, невиждан до тогава вътрешен простор в купето и задоволително място за багаж. Леката конструкция и механиката от Audi 80, спомагат за доброто поведение на автомобила, като дори и маломощните дизелови агрегати успяват да задвижат без проблеми натоварен с четири човека автомобил. Първата генерация на Golf се произвежда официално до 1983 година, но в Южна Америка последният екземпляр слезе от поточните линии през 2009 година. Volkswagen Golf 1 се предлага във версии с 3 и 5 врати, седан под името Jetta, пикап и кабриолет. 

През 1983 година марката предлагат наследник на модела, който затвърждава неговите добри позиции. Той е по-солиден, а междуосието леко увеличено. Дизайна повтаря линиите на първото поколение, но е по-заоблен. моделът се предлага с богата гама бензин и дизелови агрегати, като в крайните години на производство под предния капак място намира компресорен, бензинов агрегат с мощност 160к.с. за модификацията G60. Golf 2 се предлага във версия хеч и седан. Открита версия не съществува, но нишата е запълнена успешно с откритата версия на първото поколение, която се продава до края на 1991 година. За пръв път през 1984 година марката предлага и версия със задвижване ан четирите колела, която присъства неизменно в гамата на модела до ден днешен, както и такава с повдигнат клиренс под името Syncro. 
Третото поколение на модела е представено през 1991 година и много бързо е избран за   Car of the Year за 1992 година. макар и споделящ много общи компоненти от втората генерация, моделът не издава това. Макар и първите бройки да имат проблем с качеството, Golf 3 продължава да бъде лидер в собственият си клас. Както подобава моделът отново се предлага с 3 и 5 врати и седан, който носи името Vento. За пръв път фирмата предлага и комби версия, която е толкова сполучлива, че започва да отнема от пазарния дял на комби версията на Passat. Третото поколение се сдобива с своя собствена открита версия, която също се радва на добър пазарен прием. Третата генерация на Golf се предлага на пазара до 1999 година макар по това време вече да е налична и четвъртата генерация на модела, която прави своя пазарен дебют през 1997 година. Тя също се предлага като хеч, комби и седан под името Bora, а кабриолетът е силно модифицирана версия на откритата версия на Golf 3. 
През 2003 година идва ред на петото поколение на модела. Тук наблюдаваме значителен скок що се отнася до качеството на материалите и ергономията въпреки и критиките към комфорта. Двигателите също са напълно нови. За пръв път наблюдаваме и MPV версия на модела, която е налична и в следващите поколение под името Golf Plus, а седана отново носи името Jetta.  Откритата версия е заменена от един изцяло нов модел наречен Eos, който обаче разполага с сгъваем, твърд покрив и реално губи значително от чара на своето наследство. Пасивната и активната безопасност и устоичивостта на конструкцията са на много високо ниво, което дава повод на инженерите да използват същата платформа и в следващото - шесто, поколение на модела представено през 2008 година и произвеждано едва до 2012 година. Това се дължи на факта, че реално това е основен фейслифт на предходното поколение. Тук обаче има много нововъведения свързани с механиката. Двигателите са изцяло нови с директно впръскване на горивото и принудително пълнене, като премиера прави и 6 и 7-степенната DSG трансмисия с двоен съединител. моделът се предлага във версии с 3 и 5 врати, седан - Jetta, комби и MPV - Golf Plus. През 2011 година е представен Volkswagen Golf Cabriolet, който отново се връща към традициите на марката в този сегмент, макар и отсъствието на емблематичната централна греда над главите на пътниците.
През миналата година марката представи изцяло новата MQB платформа, която ще бъде основа за всички бъдещи модели на концерна  в близките 10 и повече години, като изключим най-малките представители. Седмото поколение на Golf бе първият модел построен върху тази платформа, което му донесе с лекота приза "Автомобил на 2013г. за Европа", както и за "Световен автомобил на годината". За нея много е говорено и писано и тепърва ще има време да доказва своите качества. Именно тя позволява за пръв път да видим Plug-in хбридния Volkswagen Golf,  напълно електрическия E-Golf, както и най-мощният Golf в историята на модела в лицето на Volkswagen Golf R. Комби версията - Volkswagen Golf 7 Variant, както и MPV модела носещ вече името Golf Sportsvan, продължават да бъдат неизменна част от портфолиото на модела. Откритат версия базирана на предходното поколение продължава да се предлага, но в близко бъдеще тя също ще бъде заменена. 
Спокойтно може да се каже, че реално това е най-успешния модел на марката в нейната история. Със сигурност той ще се променя във времето, но можем да бъдем сигурни в това, че след още 40 години той ще съществува под името Golf Мк14.



















Няма коментари:

Публикуване на коментар