Ето, че пак стана. Нова трагедия във Франция. И то каква трагедия - не от война или тероризъм, а от нещо, което би трябвало да те пази. От въздушна възглавница. Тая пуста възглавница Takata. Сега Stellantis (така се казват, все едно са някаква галактическа империя), призовава собствениците на CIitroen C3 и DS3 незабавно да спрат да карат. Спрете. Слизайте. Защото може да ви убие собствената кола. Повече от 16 години след първия известен смъртен случай, причинен от експлозията на дефектна въздушна възглавница Takata, опасността все още виси. Като прокоба. Над милиони автомобили по света. И никой не прави нищо, или прави, но бавно. Протоколно. Докато не се случи нещо достатъчно кърваво, че да влезе в новините.
Най-скорошният случай? Преди няколко дни, на 11 юни, в Реймс, Франция. Една жена, на 37 години, загива. Загива, защото въздушната възглавница в нейния Citroen C3 от 2014 г. експлодира. И не просто експлодира. Изпраща метални парчета директно в главата. В лицето. Като шрапнел. Пътничката ѝ, тийнейджърка, също е ранена. Това е абсурдно. Това е скандално. Това е... престъпно. След този инцидент, френското Министерство на транспорта най-после се събужда. Спешно нарежда изтеглянето на всички потенциално опасни превозни средства от пътищата. И сега Stellantis, тази "галактическа империя", разширява заповедта за цяло Европа. Запомнете: 441 000 екземпляра от C3 и DS3, произведени между 2009 и 2019 година. Тия коли не са били обхванати от предишните мерки. Защо? Защото рискът се смятал за "по-нисък".
Сега собствениците на засегнатите модели ще получат допълнителни известия. Могат да проверят VIN номера на колата си онлайн, да се свържат с дилър или да се обадят на гореща линия. От изключителна важност било да си актуализират адресите. Разбира се, защото компанията е направила всичко възможно, а вие сте виновни, ако не могат да ви намерят. Все пак подмяната на въздушната възглавница ще е безплатна. Това не е просто проблем с автомобил. Това е проблем със системата. Система, която цени печалбата повече от човешкия живот. Система, която чака трагедията, за да реагира. И когато реагира, го прави бавно, тромаво и с половин уста. А обикновените хора плащат сметката. С живота си. И най-вероятно не свършва дотук. Защото, ако проблемът е с Takata, а не просто с някой конкретен болт на Citroen, тогава е почти сигурно, че и други модели на концерна, или по-скоро на марката са засегнати. Включително и Peugeot. Защото те са като братя близнаци, нали - една и съща душа под различна обвивка. Но за това? За това никой не говори. Мълчание. Удобно мълчание. Сякаш проблемът ще изчезне, ако не го назоваваме по име.
Ето това е истинският фарс. Докато Европейският парламент се прави на загрижен за здравето на хората и ги кара да плащат цяло състояние за електрически автомобили, уж за да опазят планетата от нашия дъх, то същите тези защитници на човешкото битие реагират чак сега на проблем, който съществува от 16 години! 16 години, през които институциите са знаели за дефект, убиващ хора. 16 години мълчание, докато проповядват за "зелена сделка" и "бъдеще без емисии".
Няма коментари:
Публикуване на коментар