неделя, 17 февруари 2013 г.

Класики: Citroen SM

 В края на 60-те години  Maserati става собственост на Citroen. По това време французите вече са започнали разработката на GT купе и тази покупка дава възможност проекта да стане реалност. В началото на 70-те години е представен купе модел, който е толкова напредничав и авангарден за времето си, че публиката трудно вярва, че ще бъде пуснат в продажба. Още същата година обаче Citroen SM е представен в шоурумовете на марката, като флагман в портфолиото на марката. Под предния капак място намира бензинов, V6-цилиндров агрегат  от Maserati с работен обем 2.7 или 3.0 литра, чиято мощност варира от 170 до 180к.с., предаващ движението към предните колела посредством 5-степенна, механична или 3-степенна, автоматична трансмисия. Динамичните характеристики не отговарят на очакванията, тъй като общото тегло на модела надхвърля 1500кг. , но съчетанието на мощ и комфорт нямат аналог за моделите по това време. Окачването идва почти без промени от DS, както и системата за завиващи фарове, които следват пътното платно. Така наречените автоматични чистачки, който се задействат сами в случай на нужда също се появяват за пръв път именно в този модел. Кормилната уредба е изцяло нова за времето, като за пръв път се вгражда хидравличната рейка с променливо налягане, която се използва с известни подобрения дори и днес в повечето модели. Citroen SM е с най-добри спирачки от всички модели предлагани на пазара по онова време, а аеродинамиката е трудна за постигане дори и днес. Коефициентът на челно, въздушно съпротивление е едва 0.26, което позволява без проблем да се достига скорост от 200км/ч. Атмосферата в купето е тиха и спокойна и повечето собственици не вярват на показанията на спидометъра. Максималната скорост на автомобила според заводските данни е 220км/ч, но повечето екземпляри достигат числото 235. Въпреки модерния дизайн, който е стъпало между DS и CX, продажбите в Европа не вървят добре и основния пазар на модела става САЩ и Япония. Но дори и там продажбите секват, тъй като почти всички модели страдат от технически проблеми в агрегата, а поддръжката като цяло е много скъпа. Има случаи на счупени клапани, скъсани ангренажни вериги и счупени валове на маслената помпа. Така се стига до спиране на производството през 1975 година, като за целия период от време са произведени близо 13 000 автомобила.



Няма коментари:

Публикуване на коментар