В края на 60-те години Maserati става собственост на Citroen. По това
време французите вече са започнали разработката на GT купе и тази
покупка дава възможност проекта да стане реалност. В началото на 70-те
години е представен купе модел, който е толкова напредничав и авангарден
за времето си, че публиката трудно вярва, че ще бъде пуснат в продажба.
Още същата година обаче Citroen SM е представен в шоурумовете на
марката, като флагман в портфолиото на марката. Под предния капак място
намира бензинов, V6-цилиндров агрегат от Maserati с работен обем 2.7
или 3.0 литра, чиято мощност варира от 170 до 180к.с., предаващ
движението към предните колела посредством 5-степенна, механична или
3-степенна, автоматична трансмисия. Динамичните характеристики не
отговарят на очакванията, тъй като общото тегло на модела надхвърля
1500кг. , но съчетанието на мощ и комфорт нямат аналог за моделите по
това време. Окачването идва почти без промени от DS, както и системата
за завиващи фарове, които следват пътното платно. Така наречените
автоматични чистачки, който се задействат сами в случай на нужда също се
появяват за пръв път именно в този модел. Кормилната уредба е изцяло нова за
времето, като за пръв път се вгражда хидравличната
рейка с променливо налягане, която се използва с известни подобрения
дори и днес в повечето модели. Citroen SM е с най-добри спирачки от
всички модели предлагани на пазара по онова време, а аеродинамиката е
трудна за постигане дори и днес. Коефициентът на челно, въздушно
съпротивление е едва 0.26, което позволява без проблем да се достига
скорост от 200км/ч. Атмосферата в купето е тиха и спокойна и повечето
собственици не вярват на показанията на спидометъра. Максималната
скорост на автомобила според заводските данни е 220км/ч, но повечето
екземпляри достигат числото 235. Въпреки модерния дизайн, който е
стъпало между DS и CX,
продажбите в Европа не вървят добре и основния пазар на модела става
САЩ и Япония. Но дори и там продажбите секват, тъй като почти всички
модели страдат от технически проблеми в агрегата, а поддръжката като
цяло е много скъпа. Има случаи на счупени клапани, скъсани ангренажни
вериги и счупени валове на маслената помпа. Така се стига до спиране на
производството през 1975 година, като за целия период от време са
произведени близо 13 000 автомобила.
Няма коментари:
Публикуване на коментар