петък, 17 януари 2025 г.

История: 100 години Rolls-Royce Phantom

 

Когато името ти съществува близо 120 години и в портфолиото си имаш модел който се предлага в продължение на 100 години, не трябва да се опасяваш за бъдещето си дори във времена, които понятието за автомобил се променя буквално с дни. Такъв е случая с английската марка Rolls Royce основана през 1906 година от Charles Rolls и Henry Royce. Най-емблематичният модел в историята на марката неминуемо е Phantom, чието първо поколение е представено през 1925 година и до ден днешен намира място в моделната гама на луксозната марка в своето осмо поколение. Трябва да споменем, че в ранните години марката е отговорна само за задвижването и шасито на моделите, а каросериите са дело на множество каросерийни фирми които съществуват по това време и се избират лично от собствениците. Поради тази причина до преди втората световна война, Rolls Royce Phantom може да се срещне в множество разновидности на каросерията.  

Именно такава е версията Phantom с каросерия на Hooper базирано на първото поколение на модела което се произвежда от 1925 до 1931 година. Това поколение разполага с 6-цилиндров редови агрегат с работен обем от 7.7 литра, чиято мощност по традиция производителят не споменава с точност. Най-характерната черта на този агрегат е неговата безшумност благодарение на алуминиевите глави, което по това време е било екзотика. модерното шаси с пружини на предния и задния мост също са били уникални за модела, както и спирачките със серво усилвател. 

Rolls Royce Phantom II е представен през 1929 година, като първите две години се предлага успоредно с първата серия на модела. Неговото шаси е изцяло ново с по-нисък център на тежестта и окачване снабдено с литови ресори. Неговото производство е прекратено през 1935 година.


През 1936 година е представен Phantom III с изцяло нов V12-цилиндров изцяло алуминиев агрегат с работен обем от 7.3 литра, който разполага с две делка за разпределение на тока между цилиндрите, които от своя страна разполагат с две свещи. Окачването отново е с пружини, като предното е независимо, а за улеснение на шофьорите шасито разполага с вграден крик, който прави смяната на гумите изключително бързо. Това е бил основен проблем за превозните средства тогава, тъй като техните гуми рядко са изкарвали дълго време по каменистите пътища. повечето модели са разполагали с две, а някои дори и с четири резервни гуми. През 1939 година производството на Phantom III е прекратено. 


Phantom IV е първият нов след военен модел на марката представен едва през 1950 година и е произведен едва в 18 екземпляра, като всичките са продадени само на подбрани от производителят клиенти. Той се предлага с 8-цилиндров агрегат с работен обем от 5.7 или 6.5 литра използвани в редица военни машини. Каросерията на всички версии е дело на Mulliner, а за създаването на една кола е било необходима една година. Rolls Royce Phantom се произвежда до 1956 година. 


Петото поколение на Phantom е представено през 1959 година и е първото, произведено изцяло от английският производител на ново шаси с независимо окачване и хидравлика на волана. Phantom V се предлага като лимузина и кабриолет с четири врати до 1968 година, като купето е дело на Park Ward която вече е собственост на Rolls Royce. Phantom V се задвижва от V8-ицилндорв мотор с работен обем от 6.2 литра, куплиран с 4-степенна, автоматична трансмисия от GM. 


През 1968 година е представен Phantom VI, който до голяма степен се базира на Phantom V. Това е последният модел на марката с отделно шаси и каросерия. Двигателят е познатият V8-цилиндров с обем от 6.2 литра, като в по-късните версии е увеличен до 6.7 литра. Phantom V е и най-дълго произвежданият модел на марката, чието производство приключва чак през 1990 година. Въпреки това от него са произведени само 374 екземпляра, които са собственост предимно на кралски особи и принцове. 


След 13 годишна пауза, през 2003 година е представено седмото поколение на Phantom, което става реалност благодарение на това, че компанията става собственост на BMW. Именно този модел успява успешно да съживи марката и върне заслуженият имидж и се произвежда до 2017 година. Въпреки, че до голяма част моделът споделя компоненти от BMW 7 серия. Моделът разполага с уникалния 6.75 литров, V12-цилиндров, а за неговата уникалност говори факта, че алуминиевите детайли на купето са произведени в Норвегия, след което са обработени в Дания и накрая се заваряват в Германия, от където се изпащат във фабриката на компанията в  Гудууд. Phantom VII се предлага в множество вариации, сред които и няколко уникални екземпляра като: Rolls-Royce SweptailRolls Royce Phantom Coupe Al Adiyat и Rolls-Royce Boat Tail


През 2017 година е представено настоящият Phantom VIII, базиран върху изцяло новата платформа, която става основа и за първият SUV в историята на марката - Rolls Royce Cullinan. По подобие на предходният модел, лимузината разполага с въздушно окачване и електронно регулируеми амортисьори, които разполагат със система за сканиране на пътя която предварително подготвя тяхната твърдост. Двигателят е работен обем от 6.75 литра с турбо и мощност от 563 к.с. Според информацията, настоящият модел ще бъде наличен до 2030 година, когато се очаква то да бъде заменено от изцяло електрически модел, което означава, че Rolls Royce Phantom ще продължава да живее и в следващите 100 години. 




Няма коментари:

Публикуване на коментар