Страници

неделя, 31 декември 2023 г.

Какво видяхме през 2023 година?

През изминалата година китайците продължиха своята инвазия с множество EV, BEV, PHEV и ICE модели, но останалите производители също не останаха по-назад, което допринесе 2023 година да бъде най-ползотворната година след пандемията. Ще се опитаме да припомним най-интересните и важни премиери през годината, започвайки с тези на европейските производители. 

Без съмнение най-големият европейски концерн е VAG въпреки, че среща голям отпор от новосъздаденият алианс Stallantis. Немците не останаха безучастни и тази година бяха достатъчно активни с представянето на новите поколение на едни от най-емблематичните им модели. Volkswagen представи изцяло новите поколения на Tiguan и Passat, които са тясно свързани с Skoda Superb и Kodiak. Porsche от своя страна представи новата Panamera, а Lamborghini първият си хибриден модел в своята история под името Lamborghini Revuelto, който трябва да замени Aventador. След като стана ясно, че SEAT прекратява развитието на своите модели и се отказва от производството на автомобили, нейната функция се поема от новосъздаденият бранд Cupra, съсредоточен към производството на спортно ориентирани модели, която тази година се отчете с електрически SUV под името Cupra Tavascan

Stellantis от своя страна също заложи на EV технологията. Тази година групата бе представена от новите поколения на Peugeot Е-3008 и Citroen C3, като последният се очертава да бъде един от най-достъпните електрически модели на пазара в Европа. Fiat ще се опита да привлече младите клиенти с новият Fiat 600e, който също ще се предлага изключително като електрически задвижван модел макар, че ще се предлага и с конвенционално задвижване. Зад океана концерна заложи на пикапите с електрическият Ram 1500 REV, но в Южна Америка марката ще предлага конвенционално задвижван компактен пикап Ram Rampage. Гвоздеят в програмата на Stellantis тази година обаче бе забит от Alfa Romeo с ексклузивният 33 Stradale, който за съжаление ще бъде произведен в строго ограничена серия от едва 33 бройки и едва ли всички ще имаме щастието да го видим на живо. 

Алианса на Renault-Nissan-Mitsubish,i също имаше какво да покаже през 2023 година и бе най-активен от европейските си конкуренти. Водещата марка Renault, заложи на електрическият  Scenic E-Tech и хибридният Renault Rafale. Не остана забравен и търговският модел Renault Master, който представя марката в този клас вече над 40 години. Бюджетните модели на алианса остават едни от най-важните, тъй като се оказва, че същите носят и най-голямата печалба. Безспорен фаворит е румънската Dacia, която представи новото поколение на своят бестселър Duster, който ще се предлага и с емблемите на Renault. За развиващите пазари в Индия и Латинска Америка марката е подготвила един не по-малко интересен модел в лицето на Renault Kardian. Mitsubishi от своя страна представи изцяло новото поколение на може би най-важният модел в гамата на марката - Mitsubishi L200. Благодарение на Renault и ребадж инженерството, японската марка успя да възроди друг култов свои модел и представи ново поколение на Mitsubishi Colt. За пазарите в Индонезия и региона пък е подготвен компактен и достъпен кросоувър наречен Mitsubishi Xforce

Немските премиум производители не останаха със скръстени ръце и привлякоха внимание към себе си новите поколения на BMW X2BMW 5-seriesMercedes E-classМercedes CLE и спортния Mercedes-AMG GT. Mini също се представи подобаващо с новите Countryman и Mini

Американските производители видимо не са в благоприятно положение, но въпреки това напомниха, че все още са фактор в автомобилостроенето. Най-активен от тях в Европа, безспорно е Ford, чиято гама ще бъде силно намалена след като стана ясно, че Fiesta и Focus ще останат без наследници. Специално разработеният за пазарите на стария континент електрически SUV  с името Explorer ще бъде един от най-важните модели на концерна, но най-големите надежди са насочени към новото поколение на Ford Transit Courier и Tourneo Courier, които в близките 1-2 години трябва да носят най-големи приходи на компанията от европейската гама. 

След като General Motors се раздели с Opel, американският гигант остана без представител в Европа и явно се съсредоточава към пазарите отвъд океана и Китай. В САЩ, бяха представени новите поколения на Chevrolet Traverse и GMC Acadia, а Cadillac заложи на пълната електрификация с новите Cadillac OptiqEscalade IQ и Vistiq. В Китай концерна продължава да е активен с марката Buick, където бяха представени новите Buick LaCrosse и Electra E4, чието производство ще се осъществява на местна почва. 

Най-големият световен производител Toyota, остава верен на хибридната технология и все още не мисли за масова електрификация което е ясен знак за това какво продължават да искат клиентите, които явно все още не са готови да се доверят изцяло на новата EV технология. Един от най-големите пазари за японците остава този в Северна Америка, където бе представено изцяло новото семейство на Crown,  допълнено тази година с Toyota Crown SportCrown Estate / Signia и Crown Sedan. Не бе забравен и най-продаваният седан на японците в САЩ, който бе основно модернизиран и представен като ново поколение - Toyota Camry в следствие на което вече ще бъде наличен само с хибридно задвижване. За разлика от него обаче, новатаToyota Tacoma ще бъде налична и с конвенционално задвижване. Една от най-интересните премиери на Toyota тази година, бе тази на Toyota Land Cruiser / Prado, която освен в САЩ, Япония и Близкия изток ще бъде налична и в Европа, заедно с новата Toyota C-HR. Въпреки наличието на Lexus, който от своя страна тази година представи модели като: TXGXLM и LBX, Toyota представи ултралуксозен SUV модел  - Toyota Century, който първоначално ще е насочен към клиентите в Япония. В пълен контраст с този модел, марката представя бюджетния пикап  Toyota Hilux Champ, разработен за развиващите се пазари. Знаем, че Suzuki и Suabaru са под крилото на японският гигант и също не бяха забравени, като от своя страна същите представиха новите поколения на Suzuki Swift и Subaru Forester.

Не трябва да пренебрегваме и корейците които тази година също имаха какво да покажат. Електрическият исполин Kia EV9 предлага невиждано вътрешно пространство и интересен дизайн, чиято линия бе пренесена успешно и в по-малката Kia EV5. Като стана въпрос за дизайн, то веднага трябва да отбележим новото поколение на Hyundai Santa Fe, което противно на очакванията не получи електрическо задвижване. 

За всички е ясно, че китайските производители не трябва да се подценяват въпреки, че все още не могат да стъпят подобаващо на европейския пазар. Вече няма световен производител който да не се съобразява със стандартите които китайците налагат в своите модели и това не е без основание. Китай вече е най-големият износител на автомобили в света, а BYD дори обяви, че започва да строи завод в Европа, позициониран в Унгария. Тази година в Китай, марката предложи един от най-достъпните EV модели на пазара с името BYD Seagull, който бе съпроводен от луксозните BYD Song LSeal DM-i и Sea Lion 07. За най-претенциозните си клиенти, производителят представи нов бранд наречен Yangwang, чиито модел - U8, поставя нови стандарти при всъдеходите по отношение на лукс и технологии.

Geely е китайският производител с най-голям интерес, тъй като е собственик на марки като Volvo, Smart и Lotus, чиято история и традиции са известни по цял свят, а техните модели отдавна са се наложени на пазара и се радват на доверия от страна на клиентите. Шведите тази година за първи път от няколко години представят цели два модела - Volvo EX30 и EM90, които разбираемо са изцяло електрически съобразени с бъдещето на марката, а последният е и първият MPV модел в историята на Volvo. Англичаните от своя страна представят първият си модел с четири пълноразмерни места под името Lotus Emeya, а Smart заложи на купеобразният Smart #3. На родна земя марката също има какво да предложи с модели като: Luxeed EH3iCar-03Chery TJ-1Exeed Sterra ET и Sterra ES, както и моделите на новият бранд Galaxy L6L7 и E8.

Друг китайски производител добре познат и у нас е Great Wall който чрез своят бранд Hawal, представи няколко интересни SUV модела с хибридно задвижване: Haval Ruge , Ruge Max и Haval Raptor, като част от тях ще бъдат налични и на стария континент. Не можем да не споменем и първият модел на електронният гигант Xiaomi наречен SU7, който е с претенциите да бъде по-добър от Porsche Taycan, както и премиум бранда на Dayun Grup със своите впечатляващи Yuanhang Y6 и H8. Nio която от няколко години е добре позната и в Европа, също представи впечатляващият NIO ET9, който за сега няма да бъде наличен в Европа.


Няма коментари:

Публикуване на коментар