Страници

събота, 30 декември 2023 г.

Какво е бъдещето на автомобилните производители след изминалата 2023 година?

 Тази година се оказа много динамична и продуктивна по отношение на автомобилостроенето въпреки, че бранша среща значителни трудности с наложената от европейският парламент и САЩ, директива за задължителна глобална електрификация след 2035 година и източници на енергия от възобновяеми източници. Много производители вложиха огромни средства в разработката на електромобили и развиването на тази технология, окрилени от първоначалният пазарен бум на автомобилите с нулеви емисии. С течение на времето обаче се появяват подводни камъни, които са притеснителни за голяма част от световните производители, които срещат в лицето на Китай огромна конкуренция, тъй като същите са субсидирани от самата държава и в някои случаи поема повече от 30%, от вложените средства за тяхната разработка. Целите са постигнати и сега не случайно Китай е  най-големият износител на автомобили в света. 

Някои производители вече алармират, че растежа на пазара не е този, който се очаква и продажбите намаляват главоломно, което накара някои от тях дори да спрат производството поради невъзможност да  реализират своята продукцията. Сред тях е и един от пионерите в разработката на електрически автомобили GM, чиито главен изпълнителен директор Мери Бара обяви публично, че концернът се отказва от поставените цели за производството на изцяло електрически модели. Стигна се до там, че договорът за сътрудничество с Honda за разработката на електромобил с цена под 30 000 долара беше разтрогнат. Дори самият Илън Мъск алармира, че икономическата ситуация наложена от новите разпоредби ще доведат до намалено търсене на превозни средства. 

Мерцедес също се оказа  засегната и бе принудена да намали цените на своите продукти за да може да бъде конкурентно способен, тъй като електромобилите се продават все по-трудно заради високите цени, липсата на адекватна инфраструктура и не на последно място, промяната на навиците на потребител свикнал с конвенционалните автомобили и безпроблемното предвиждане от точка А до точка Б без да използва калкулатор за изчисляване на сложни алгоритми взимайки предвид дори и прогнозата на времето. 

Президентът на Toyota от своя страна обяви, че хората най-накрая виждат реалността и остава скептичен в плановете на колегите си за преструктуриране на производството за изцяло електрически модели. Ford намали производството на електромобили с близо 50%, а строежът на новият завод за тягови батерии в Мичиган остава под въпрос. Шефът на BMW категорично заяви, че марката се отказва да определи срок за спирането на производство на ДВГ, тъй като поставените срокове не са изпълними за да бъдат заменени близо 1.2 млрд. автомобили в световен мащаб задвижвани от ДВГ. Ако тяхната продажба бъде забранена както се очаква, то много хора просто ще запазят своите настоящи модели, което ще доведе до проблеми с безопасността и дори екологията. 

Лука де Мео, който е ръководител на асоциацията на европейските производители на автомобили и изпълнителен директор на Рено, стига още по-далеч и нарече плановете на Европарламента - лудост. Той съветва още за гарантиране на справедливи условия на конкуренция и свободна търговия, които могат да доведат до 40%, спад на цените след 2027-2028 година. Наложените санкции за китайските производители в Европа пък от своя страна, могат да доведат до неефективни и инфлационни ефекти, което ще повлияе на икономиката в Европа, която зависи силно от цената на енергията и тази на газа. Лука де Мео дава за пример японските kei автомобили оборудвани с лека хибридна технология, които могат да се окажат добро решение за градската мобилност в Европа. Същите предлагат всичко, което потребителят се нуждае за ежедневна употреба и ако се насърчи производството на такъв тип автомобили в Европа, то големите градове ще се освободят от тежките SUV модели и улиците ще започнат да дишат. Според него при правилна политика и стандарти, то цената на подобен модел няма да нахвърля 10-12 000 евро. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар