събота, 23 август 2025 г.

Краят на една ера: Защо Mercedes ще използва двигатели на BMW?

 Ето, че стигнахме до момента, в който всичко, което познавахме, започва да се разпада. Отдавна ни учеха, че конкуренцията е двигател на прогреса, че съперничеството между големите е това, което ни дава по-добри продукти. А сега какво? Сега, в лицето на електрическия призрак, старите врагове си подават ръка. Гова е новината от тази седмица. Mercedes и BMW - някога символ на върховно съперничество, вече не са в състояние да се справят сами. Това не е просто новина. Това е знак за времето. Когато две от най-големите немски марки, два от стълбовете на автомобилната индустрия, започнат да си обменят двигатели, значи нещо се е счупило. Доскоро беше немислимо да си представиш Mercedes с двигател на BMW. Това е като да сложиш знамето на един отбор на стадиона на съперника. Но времената се менят. Или по-скоро - технологиите. А и парите. Защото всичко е до пари. Всичко е до разходи. Преходът към електрически автомобили е скъп, безумно скъп. И вместо да инвестират милиарди в нови бензинови двигатели, които скоро ще отидат в историята, те решават да си поделят сметката. Това е рационално. Но не е ли това и знак за слабост?


Смяната на двигателите е по-дълбока от просто технологично споразумение. Това е смяна на парадигмата. Mercedes-Benz, който винаги е бил символ на инженерно превъзходство, сега ще използва двигател, разработен от техния най-голям конкурент. Този двигател, B48, е доказано добър, но все пак е "чужд". Това решение показва, че дори най-големите автомобилни концерни не могат да си позволят да се състезават на всички фронтове. Те трябва да избират - или да се съсредоточат върху бъдещето, или да се опитат да спасят миналото. Очевидно, те са избрали първото.


Но това не е просто рационален избор. Това е и признание, че светът се променя по-бързо, отколкото са очаквали. Че дори тяхната безкрайна инженерна мощ има граници. И че за да оцелеят в условията на безумното електрифициране, трябва да изоставят гордостта си. Защото в края на краищата, гордостта не може да се превърне в печалба. А пазарът, както винаги, е безмилостен.

Новите кей-автомобили на Nissan и Mitsubishi: малък размер, голям екран и големи амбиции

 


Светът на малките автомобили в Япония преживява поредната си тиха революция. След четвърт век сътрудничество, Nissan и Mitsubishi представиха новите поколения на своите kei автомобили - Nissan RooxMitsubishi eK-Space и Mitsubishi Delica Mini. Тези малки симпатяги са толкова еднакви, че е трудно да ги различиш, но това е нормално, защото са разработени от едно и също съвместно предприятие.

 Предишното поколение изкара на пазара малко повече от пет години и вече е време за промяна. Новите модели идват с унифицирана каросерия, която е малко по-различна визуално. Задната колона вече е плътна, а не "плаваща", което придава по-солиден вид. Размерите остават същите, което е разбираемо, тъй като трябва да се вместят в строгите японски регулации. И все пак, въпреки непроменените външни размери, дизайнерите са успели да удължат интериора със 115 мм! Това е магия!


Вътре в тези мини-автомобили ни очаква приятна изненада. Предният панел е с интелигентен дизайн, като на него са разположени 7-инчов екран за приборите и голям 9-инчов или дори 12.3-инчов екран за медийната система. Това е нещо, което се случва за първи път при kei автомобилите! Така че, докато отвън са малки, вътре са модерни и технологични. Всичко това е съчетано с подобрена шумоизолация и по-качествени материали, което е голям плюс, тъй като комфортът е важен дори и в най-малкия автомобил. Багажникът е впечатляващ за такъв клас кола с цели 675 мм дължина и 650 мм ширина на отвора.


Що се отнася до двигателите, големи промени няма. Очакват се същите 660-кубикови мотори. Атмосферен с 52 к.с. и турбо версия с 64 к.с., като и двата са подпомагани от стартер-генератор. Трансмисията е CVT, а задвижването е на предните или на четирите колела.


Jeep Cherokee се завръща, но с неочаквано хибридно бъдеще и френски мотор

 


Добре, хайде да погледнем този Jeep Cherokee, който видяхме преди няколко месеца. По всичко личи, че той се е преместил в средния клас и е станал по-голям, по-брутален и… ами, по-квадратен. Jeep Cherokee се завръща към корените си, към онези ъгловати, брутални форми, които карат въздуха да се чуди накъде да отиде. Затова и коефициентът на въздушно съпротивление е 0.33 . доста впечатляващ за SUV. ѝне може да му се отрече и, че е пораснал. По-дълъг, по-широк, по-висок... дори междуосието е направо гигантско. Това означава, че Cherokee официално вече не е малък SUV, а се е преместил в лигата на големите. За да се компенсира това, му слагат джанти от 17 до 20-цола и да изглежда по-малко като танк и повече като SUV.

Вътре Cherokee е станал по-удобен. Двата екрана - 10.25-инчов за таблото и 12.3-инчов за медийната система, които са добре интегрирани. Има Apple CarPlay и Android Auto, но това вече е толкова стандартно, че ако го нямаше, щяхме да се чудим дали не сме се върнали в 2005 г. Климатикът е със сензорен панел, което е… модерно, да се надяваме, че не е твърде трудно да се уцели правилната температура, докато карате. Багажникът? Е, той е впечатляващ със своят обем от  952 литра, което е... огромно. Ако сгънете седалките, получавате почти 2 кубически метра място. Това е с около 30% повече от предшественика му. Идва с адаптивен круиз контрол, което е чудесно, защото кой иска да кара, когато колата може да го прави вместо него?


Но най-голямата изненада е под капака. Новият Cherokee е построен на платформата STLA Large и е поредният американски модел, който използва... европейски двигател! Старият  EP6 на PSA и BMW, познат още като Prince, сега е адаптиран за хибридна система и работи по цикъла на Милър, което, честно казано, звучи като нещо, което е измислено от учен с бяла коса и очила. Двигателят произвежда 180 к.с., а общата мощност на системата е 213 к.с. Батерията е малка - само 1.08 кВтч. Затова не очаквайте да пътувате много на ток. Но за сметка на това, с един пълен резервоар, Cherokee може да измине над 800 км. Това е чудесно, защото ако забравиш да спреш за зареждане, няма да ти се наложи да буташ тази тежка кола. Има и 4х4, различни режими на шофиране и добър пътен просвет, което е... добре, все пак това е Jeep.


Производството на двигатели EP6 вече е в Мичиган, а самите коли ще се правят в Мексико. Първо ще се появят по-скъпите версии, Limited и Overland, които ще струват между $42,000 и $46,000. По-евтините версии ще дойдат в началото на 2026 г., а накрая ще видим и бензинови версии. Защото, все пак, кой иска да кара хибрид, когато може да имаш чист бензинов двигател? Но да не забравяме, че сега, тази кола е за хора, които искат нещо голямо, мощно и с брутална визия, но в същото време им харесва идеята да се правят, че са екологични.


Японска еволюция: Nissan X-Trail получава по-голям екран и по-малки промени

 


Ако има нещо, което японците правят добре, това е да вземат един автомобил и да го променят толкова леко, че почти никой да не забележи. Nissan X-Trail или Rogue, както го наричат в Америка - получи нов фейслифт и, повярвайте, това не е онзи вид фейслифт, който превръща един стар модел в нещо ново и вълнуващо. По-скоро е като да пренаредиш мебелите в хола. Пак си е същата стая, но с леко променено усещане. 


И така, какво са променили? Ами, решетката е малко по-широка, броните са леко модифицирани, а мигачите вече са LED.  Това е голям напредък, нали? Иначе общата дължина е нараснала с цели три сантиметра заради новият дизайн на броните. Това е все едно да си сложиш по-дебел чорап в едната обувка. Вътре промените са още по-скромни. Вече имаш USB-C портове, защото, знаете ли, време е да оставим миналото зад гърба си. И освен това, вече няма да се мъчите с онази жалка 8-инчова мултимедия. Сега вече имате голям 12,3-инчов екран и то серийно. И идва с Google. Чудесно. Сега Google ще знае къде сте дори когато сте паркирали.


В Япония, където явно хората обичат да им се предлага избор, вече имаш различни пакети, които да направят X-Trail малко по-интересен. Например, имаш пакета Sotoasobi. Това на японски вероятно означава „правя се, че ходя на приключения“ . След това е Rock Creek. Това е същата история, само че с оранжеви акценти и водоотблъскващи седалки. Защото, очевидно, трябва да си готов за всякакви ситуации, като например да разлееш кафе. И накрая, ако се чувстваш малко по-агресивно настроен, имаш Autech Sports Spec, който е със спортно окачване и 20-цолови джанти. Идеално за борба с дупките по нашите пътища. 

И сега идва голямата новина: Nislo версия на X-Trail. Аплодисменти! Накрая нещо, което изглежда бързо! Но не. Никаква допълнителна мощност. Нищо, което да те накара да се усмихнеш, когато натиснеш педала. Просто са пренастроили софтуера, за да може задният електромотор да реагира малко по-бързо. Но за сметка на това имаш дифузьор отзад. Защо един кросоувър има нужда от дифузьор? Нямаме представа. Може би, за да не се разхвърчат бонбоните, когато карате с 29% по-малко повдигаща сила. Имаш и седалки Recaro, но... без електрическо задвижване. Защото, когато искаш да си спортен, трябва да се мъчиш сам да си наместиш седалката за да не излизаш от форма.

В крайна сметка, всички тези нови версии са просто козметични промени, които те карат да се чувстваш, че имаш нещо по-специално, дори когато всъщност не е така. И всичко това започва от $26,000, докато за Nismo версията можеш да стигнеш до $40,000. Всичко това за една кола, която изглежда готова за приключения, но всъщност е създадена, за да те закара до съседната улица.

сряда, 20 август 2025 г.

Lucid превръща своят Gravity в луксозен офроудър

  Пренасяме се в света на мръсните джипове и електрическите кросоувъри, които изглеждат. Добре дошли и в света на Lucid, където инженерите са си казали: "Хайде да вземем най-малко вероятно превозно средство за офроуд и да го превърнем в такова!" Резултатът е Lucid Gravity X - концепция, която кара всеки да се замисли дали не е време да си купи малко по-голяма саксия, за да паркира колата си в нея. Lucid Gravity X Concept беше представен миналата седмица на Pebble Beach Concours d'Elegance, събитие, където обикновено се показват коли, които са прекарали повече време в гараж, отколкото на път. И ето го, X-ът, обзаведен с всичко, което може да ти потрябва за... да, правилно, за да изглеждаш сякаш отиваш на приключение. 


Най-забележителните промени в сравнение със серийният Lucid Gravity са допълнителните офроуд елементи и масивната скара за багаж на покрива с вградени LED светлини, защото знаеш, че когато се изгубиш в пустинята, е важно да имаш светлини, които да привличат вниманието на хеликоптерите. Окачването е повдигнато, а гумите са толкова големи и агресивни, че изглеждат сякаш могат да преодолеят дори най-зловещата дупка на околовръстното на София между кръговото за Банкя и Горна Баня. Външният вид е подсилен с офроуд пластмасови облицовки, които обикалят калниците и страничните прагове. А предната броня, която изглежда, че е готова да се сблъска с някоя скала, всъщност има интегрирани куки за теглене. но най-интересният детайл е на капака, където има топографска карта, която показва Death Valley и Big Sur, за да не забравиш къде си бил... или къде би трябвало да отидеш. 


Въпреки офроуд облеклото, Gravity X си остава същият луксозен кросоувър отвътре. Има си кожени седалки, дървени елементи, и... да, дори по-издръжливи постелки за пода, защото се предполага, че може да внесеш малко кал вътре.


Под всичко това, X-ът си е стандартен Gravity Grand Touring, задвижван от два електромотора с обща мощност от 828 к.с., захранвани от тягова батерия с капацитет 124 кВтч. с която може да изминете до 724 км. Повече от достатъчно, за да стигнеш до края на гората... и обратно. Въпреки че, честно казано, с тези нови гуми и по-високо окачване, пробегът може да се поизпари малко. Но кой ти гледа пробега, когато имаш кола, която изглежда толкова екстремно. Главният дизайнер на Lucid, Дерек Дженкинс, описва концепцията като "естествена еволюция", което, в превод, означава: Взехме един вече съществуващ модел и го натъпкахме с офроуд екстри. В крайна сметка, дали ще видим Gravity X на пазара? Предвид скромните промени спрямо стандартния модел, шансовете са добри, но предвид състоянието на марката и слабите продажби на нейните модели, вероятността това да се случи и по-скоро нулева. Lucid се нуждаят от нещо, с което да се борят срещу Rivian R1SRivian R1S, а този офроуд кросоувър може би е точно това, от което имат нужда. 


вторник, 19 август 2025 г.

Класики: Volkswagen Passat W8

 


Има коли, които са като призраци. Всички са ги виждали, но никой не ги помни. Те все още бродят по пътищата, но ги гледаш и си казваш: „Какво е това?“. А един ден, те ще бъдат класики. Защото са толкова странни, че са уникални. Имаше едно време, в края на миналия век, един човек на име Ferdinand Piech (1937-2019). Той бе луд. И гениален. Защото  реши, че Volkswagen трябва да стане голяма марка. И че трябва да прави луксозни коли. Затова купи Bugatti, след това направи Volkswagen Phaeton. И най-важното - направи двигателя W8. 

W8-цилиндровият агрегат е като един Франкенщайн. Взели са два VR4-цилиндрови блока и са ги съединили. Получило се е нещо странно. Но мощно. 4.-0 литров мотор с мощност 275 к.с. И тогава Пиех е реши да сложи този двигател в Passat B5.  Това е като да си сложиш на костюм от „Зора“ диаманти. И да си мислиш, че си модерен. Passat W8 беше като вълк в овча кожа. Ускорението от 0 до 100 км/ч е за 6.5 секунди. Което е доста бързо по това време. И се е предлагал с ръчна скоростна кутия. Естествено срещу доплащане се предлага автоматична трансмисия и задвижване на четирите колела. Имаше си всичко. Тонирани стъкла. Ксенонови фарове. Асистент за паркиране. Кожа. Дърво. Мощна аудио система. Но струваше около 80 000 марки и хората не го купуваха. Защото, когато искаш да си купиш VW, искаш да е евтин. А не да е луксозен. И Passat W8  беше спрян от производство, а фактът, че това беше единственото серийно приложение на двигателя W8, прави моделът уникален. Продадени са само 11 000 бройки в седан и комби версия. След това W8-цилиндровият мотор също изчезна, защото явно беше прекалено странен. На премиерата си през лятото на 2001 г., Volkswagen обяви Passat W8 точно като това, което е: „мост към луксозния сектор... проектиран да привлече купувачи, търсещи висока производителност и качество в фин и достъпен пакет“, но не успя.


Но сега, след 20 години, Volkswagen Passat W8 постепенно се превръща в класика. Защото е рядък. Защото е уникален. И защото е доказателство, че понякога, странните идеи са най-добрите. Но само ако не се страхуваш да бъдеш странен. 


Екзотични: Hennessey Venom F5 Revolution LF

 


Ето го. Нещо, което се случва рядко. Като комета. Ето, Hennessey дойдоха в Монтерей, за да ни покажат нещо, което е по-екстремно от обичайното. По-лудо. По-брутално. Нарича се Venom F5 Revolution LF и е първата кола от новото им подразделение за поръчкови автомобили. Нарекли са го Maverick, защото е за хора, които не се страхуват. И които искат да бъдат различни. Тази кола е базирана наVenom F5 Roadster и е направена за някой си Луис Флори. Който явно има много пари. И който е искал нещо, което никой друг няма. И са го направили. Всичко в тази кола е направено, за да бъде перфектно. Каросерия, която е била в аеродинамичен тунел. По-високо задно крило. Преоформен преден сплитер. Нов монокок от въглеродни влакна. Всичко е за да бъде бърз. И да бъде стабилен.


Но най-важното е отдолу. Двигателят е познатият 6.6 литров, V8 с  два турбокомпресора. Но тук той  който произвежда 2031 к.с.. Да, правилно прочетохте. Две хиляди и тридесет и един. И всичко това се предава към задните колела, чрез 6-степенна, механична трансмисия, което го превръща в най-мощният автомобил с подобна трансмисия. Защото, знаете, истинските мъже карат с ръчна скоростна кутия.


В интериорът наблюдаваме някои известни различия като оформлението на централната конзола между седалките. Лостът за превключване е от масивен алуминий. Всеки ключ е вдъхновен от часовникарската индустрия и дори лостът на ръчната спирачка е с усещане за това. Всичко е направено за да бъде ангажиращо. За да се чувстваш, че си едно цяло с колата. И дори са преработили пода. За да може да се чувстваш по-естествено. Екранът на инфотейнмънт системата е по-голям, а самата тя е от ново поколение. 


Джон Хенеси казва, че този автомобил е „върховният израз на американската мечта!“. И е прав. Защото американската мечта е да имаш нещо, което никой друг няма. И да бъдеш най-добрият. хората от Hennessey, никога не спират. Те винаги искат повече. По-бързо. По-мощно. По-екстремно. Защото животът е кратък. А тези коли са вечни. И затова трябва да им отдадем заслуженото. Защото те са част от култа към скоростта. Култа към мощността. И култа към това да бъдеш най-добрият. 


Karma Gyesera - колата, която не може да реши, дали да бъде електрическа или не

 Хората от Karma са решили, че не могат да стоят със скръстени ръце. Докато всички останали се фокусират върху скучните електрически коли, те са решили да направят нещо различно. Показаха два нови модела. Единият е  Karma Amaris, а другият е производствената версия на Karma Gyesera, която видяхме като прототип миналата година. Наричат ги хибриди с удължен пробег. Което, ако се замислите, е просто един по-сложен начин да кажеш, че двигателят е там само за да зарежда батерията. Което, разбира се, е доста умно. Защото можеш да сложиш по-малка батерия, което прави колата по-лека. И можеш да караш, без да се притесняваш, че ще останеш без ток. Просто отиваш на някоя бензиностанция и си зареждаш. първоначално и двата модела са замислени като електрически такива, но от Karma Automotive си признаха, че са сменили стратегията. Защото търсенето на електрически коли не е толкова голямо, колкото са си мислили. Особено в премиум сегмента. Затова сега ще се фокусират върху тези хибриди, а електрическите ще дойдат по-късно. Gyesera ще влезе в производство през 2025 година. И ще струва около 165 000 долара. А Amaris ще дойде след това, за около 200 000 долара. И двете ще се правят в завода им в Калифорния. Което е доста интересно, защото това е американска кола, направена в Америка.


Ако смятате, че стилът на Gyesera ви е познат, не сте сгрешили. Тя е наследник на Revero.  Която пък е била наследник на оригиналната Fisker Karma, но това е друга история. Така че, това е една кола, която има доста дълга история. И която продължава да се преражда. Каросерията на Gyesera е направен от алуминий и въглеродни влакна. Което я прави лека и здрава. Дизайна е леко променен в сравнение с този който видяхме миналата година. Има нисък преден капак и по-голям отвор за радиатора, както и променена задна част. 


Интериорът също е променен. Има и нови седалки, които дават повече място на тези отзад, както  и много технологии. За да бъде всичко модерно. Виждаме променена централна конзола, по-голям екран и нов волан. Но истинският трик е в детайлите. Интериорът е покрит с кожа "Moondust" и акценти в "Atmosphere Blue". Звучи като нещо, което бихме намерили в луксозен частен самолет, а не в кола. Има и някакви тънки метални елементи, които преминават от врата до врата. От Karma твърдят, че са противник на гигантските екрани, които са навсякъде. Е, браво! Вместо това, те са направили екраните дискретни и ориентирани към водача. Екраните са преработени, за да са по-интуитивни, което на нормален език означава, че няма да ви трябва ръководство, за да разберете как работи климатикът. Тук обаче започват истинските приключения. Колата се управлява от цяла нова система, базирана на нещо, наречено Qualcomm 8155. Тя разполага с някакъв HMI интерфейс с графика "Target Acquisition", която уж се адаптира към шофьора. 


Голямото събитие е под капака. Там се крие хибриден силов агрегат EREV на Karma, който е като бавно разпалващ се огън. Достатъчно силен, за да генерира 566 к.с. Тези цифри означават, че може да се изстреля от 0 до 100 км/ч за точно 4 секунди.  Достатъчно бързо, за да изплаши някои от пешеходците. Като цяло, Karma са направили това, което знаят най-добре. Красиви коли. Но този път са добавили и малко разум. Защото, нека си го кажем, ако искаш да си купиш електрическа кола, трябва да имаш търпение. А тези хибриди са за тези, които нямат.

Tensor Robocar: Пътуването към бъдещето е без шофьор

 


Едно време имаше хора, които караха коли. Сега има коли, които ще карат хора. И това е бъдещето. Поне според една компания, която се казва Tensor. В тихите земи на Пебъл Бийч, където обикновено шепнат само скъпоценни мотори и футуристични блясъци, от компанията беше представено нещо, което досущ напомня на... автомобил. Но без шофьор. Наречен е Tensor Robocar. Създаден от калифорнийски стартъп, който доскоро се е криел зад името Auto X, той е дело на един китайски бизнесмен. После дойде американската администрация, която, видиш ли, не харесва китайския софтуер в колите. И така, Auto X стана Tensor и обяви, че спира всичките си "китайски" дейности. Дали е така? Кой знае. Важното е, че докато големите като Volkswagen и Tesla си играят на таксита, Tensor реши да играе на друга писта - първият личен автомобил с четвърто ниво на автономност. Хладнокръвна заявка, която обаче изисква проверка. Казват, още че колата е „първият в света автомобил с изкуствен интелект“. Който може да прави всичко. Да обработва данни от камери и микрофони. Да те закара до летището и да се върне сама. А, за поверителността? Казват, че цялата информация се съхранява локално. Но пък можеш да имаш достъп до всичко от телефона си. Което означава, че всичко, което е свързано с интернет, не е 100% безопасно.

Tensor Robocar е голям. Много голям. 5525 мм на дължина. Представете си, повече от пет метра автомобил със ширината на бус. Но като го погледнеш, не изглежда така. Сплеснат, аеродинамичен… Прилича на някой, който е глътнал нещо, което не му е по мярка. Всичко е подчинено на въздуха - активни аероелементи в бронята, аеродинамични тасове на джантите, камери вместо огледала. Има дори някакви матрични панели, които уж трябва да общуват с другите на пътя. Задните врати се отварят на обратно, като на лимузина от друг век. Най-интересното е на покрива. Там е кутията с автопилота. Казват, че са над 100 сензора. Пет лидара, 37 камери, 11 радара, 10 ултразвукови сензора, 22 микрофона… 16 детектора за сблъсък. Звучи като арсенал на някой изтребител. Всичко това се обработва от бордови компютър с мощност 8000 трилиона операции в секунда. Има дори два изкуствени интелекта, единият обучен от професионални шофьори. А другият за “сложни проблеми”. 


Вътре в колата са екрани. Четири. Два за огледала, два за информация. Няма волан и педали. Скриват се. Сякаш са излишни. Но има камери и микрофони, които те следят. Постоянно. Денонощно. AI агентът знае всичко за теб, реагира на "абстрактни заявки". Има и други екстри. Отопляем волан. Отопляеми, вентилирани и масажиращи седалки. За да се чувстваш като на СПА. Има и система за амбиентно осветление със 128 цвята. За да си направиш дискотека.


За техническите неща се знае малко. Само, че е електрическа, с батерия 112 кВтч. Зарежда се за 10 минути. Има въздушно окачване, волан и спирачки без механична връзка към педалите. Всичко е по жица. Производството ще е във Виетнам. В завода на VinFast. Дали ще стане? Дали ще влезе в продажба през 2026-а? И дали наистина ще е първата? Питаш се какво става. Роботите идват!



понеделник, 18 август 2025 г.

Екзотични: Meyers Manx LFG

 


Има хора, които не искат да карат коли. Искат да живеят в тях. Искат да се движат, да бъдат свободни. Ето, двама души, Майерс Манкс и Тутил, са решили да направят точно това. Направили са един бъги, който се казва LFG. И се борят да „предефинират духа на шофирането за развлечение“. Което звучи като един много дълъг начин да кажеш, че са направили една играчка за големи момчета. Тази кола е за всичко. Има задвижване на четирите колела. Диференциали. Регулируеми амортисьори. Защита от преобръщане. И дори резервоар за гориво с дълъг пробег. За да можеш да се изгубиш и да не се притесняваш.

За задвижване LFG разчита на  3.1-литров 6-цилиндров двигател и 6-степенна, секвенциална скоростна кутия. Което звучи като нещо от състезателна кола. Но тази кола не е за състезания. Тя е за забавление. Има и други неща. Каросерия от въглеродни влакна. Климатик. Сателитна навигация. Всичко, което трябва, за да се чувстваш комфортно, докато се забавляваш.  Избрали са двойни петпосочни регулируеми амортисьори. Звучи фантастично и може би е, защото тази кола ще се движи там, където другите ще се счупят. Има и хидравлични спирачки. За да можеш да спреш. Когато трябва. Но най-якото нещо е, че  можеш да свалиш тавана за две минути и да превърнеш своята машина за забавление в тарга. За да се почувстваш свободен. И за да можеш да караш с вятър в косата. 


Ще направят само 100 от тези. И цената не е обявена. Защото, както казва един от създателите, този проект е започнал като мечта. За свобода. И за това да бъдеш безкомпромисен. И е прав. Защото свободата и компромисите не вървят заедно с електрическото задвижване, което ни се натрапва насилствени всеки ден. 


Mahindra визуализира своите мечти с четири концепции, които трябва да станат реалност през 2027г.


 Има дни, в които всичко изглежда сиво. Има и дни, в които сякаш се отваря прозорец към бъдещето и  Mahindra прави точно това. Индийците ни показват четири автомобила, четири мечти. И ни казват, че това е тяхната глобална визия. За 2027 година. Тук обаче не става дума просто за четири коли. Става дума за една платформа. Една основа, на която ще се гради всичко. Наречена е Nu_IQ. Звучи като нещо от научната фантастика, нали? И може би е. Защото тази платформа е като магически килим, който ще носи всичко - от коли с бензинови двигатели, до електрически. От малки, до големи. От коли с ляв волан, до коли с десен. Всичко в едно. Тази платформа е като празник за дизайнерите. Няма ограничения. Тя е лека, безопасна и най-важното - прави място. Е, не става въпрос за място за хора, а за място за идеи. 

Четирите концепции, които показаха, са наречени Vision.S, Vision.T, Vision.SXT и Vision.X. Като четири коли, които могат да бъдат всякакви. И всеки от тях има своя философия. Едната е за спортна солидност, другите две - за иконично наследство, а последната - за скулптурен атлетизъм. Звучи като поезия. И накрая, най-важното. Тези четири коли ще влязат в производство през 2027 година. За да сбъднат мечтата на Mahindra. Да разширят гамата си от премиум SUV автомобили. Не само в Индия, но и по целия свят. И може би, някога, една от тях ще бъде и твоя.


Mahindra Vision.S на пръв поглед е......квадратна. Със своите остри линии и здрав вид, тя изглежда като нещо, което е дошло от бъдещето, но се е промъкнало в нашето ежедневие. Предната ѝ част е като лице, което се усмихва. Има вертикални LED светлини и фарове с L-образна форма. Всичко е подредено. Сякаш всичко е на мястото си. Има и детайли за офроуд. За да си помислиш, че с нея можеш да отидеш навсякъде. Светлини на покрива, здрава броня, пластмасова облицовка. И големи арки на колелата. Всичко е направено, за да изглежда силно и мощно. Тази кола е като един празник за дизайнерите. Няма ограничения. Тя е малка отвън, но голяма отвътре. И е направена, за да се движи напред. Към едно ново и по-добро бъдеще.


Mahindra Vision.T има широка решетка с множество прорези, извити LED светлини и високо разположен преден капак. Всичко е подредено. Сякаш всичко е на мястото си. Има и детайли за офроуд. За да си помислиш, че с него можеш да отидеш навсякъде. Здрава броня, пластмасова облицовка. И големи арки на колелата. Всичко е направено, за да изглежда силно и мощно.


Mahindra Vision.SXT изглежда силен. Мускулест. Като човек, който прекарва цялото си време във фитнеса. Разширени калници. Защитна плоча. Всичко е за да покаже, че е здрав. И че може да се справи с всяко препятствие. Ъглова задна врата. Вертикални задни светлини. Всичко е за да изглежда стилен. За да бъде забелязан. Вътре е друга история. Всичко е минималистично. Като един телефон на колела. Два цифрови екрана. Гласов асистент. За да не говориш с никого, освен с колата си. Технология за свързана кола. За да бъдеш винаги онлайн. И най-важното. Този джип може да бъде всичко. От електрически, с 230 или 350 к.с. с един или два електромотора. Бензин или дизел. Или с бензин. Защото е построен на една и съща платформа. Като един човек, който може да бъде всичко, за да се хареса на всички. В крайна сметка, тази кола е като един голям Франкенщайн. Взели са всички добри неща от всички коли и са ги събрали в едно. 


И накрая Mahindra Vision.X. На пръв поглед, той е футуристичен. Със своите X-образна решетка и остри линии, той изглежда като нещо, което е дошло от бъдещето, но се е промъкнало в нашето ежедневие. Предната му част е като лице, което се усмихва. Има футуристични фарове, дневни светлини, елегантни странични светлини и два отвора за въздух. Всичко е подредено. Сякаш всичко е на мястото си. Сякаш всичко е измислено предварително. Без никакви грешки. И без никаква душа защото е просто поредният концептуален автомобил. 

Всичко това е сътворено в Мумбай и в Англия. Като смесица от индийско наследство и модерен, глобален дизайн.