събота, 5 юли 2025 г.

Stellantis и проблемният 1.5 литров BlueHDI агрегат или когато гаранцията е по-дълга от надеждата.

 След години мълчание, отричане и вероятно безсънни нощи на хиляди потърпевши, най-накрая от Stallantis проговориха! И то как! Обявиха значително удължаване на гаранционното покритие за моделите оборудвани с 1.5 литровият HDI агрегат, произведени между октомври 2017 и януари 2023. Амин! Отсега нататък, тези "прекрасни" двигатели за които всички знаем ще имат удължена гаранция до 10 години или 240 000 км. Разбирате ли какво означава това? Може би, само може би, няма да ви одерат живи всеки път, когато веригата на разпределителният вал реши да се откаже от играта! Да, точно така - този "сериозен и скъп проблем", който досега беше "тайна", вече е признат от марката. Честито! Тази "мярка" идва след "множество проблеми за производителя" (Stellantis пуска коли без спирачкиStellantis, Takata и СмърттаХибридните версии на Jeep с риск от пожар причинен от батериятаPlug-in хибридните модели на Peugeot и DS с риск от самозапалване по време на зареждане) и, което е по-важно, заплахата от съдебни действия в цяла Европа. Ето защо, Stellantis изведнъж демонстрира ангажимента си към удовлетвореността на клиентите, прозрачността и отговорността след продажбата. А всичко това разбира се е, докато се опитва да засили доверието в най-популярните си дизелови автомобили. 


Но най-хубавото (или най-циничното, зависи откъде го погледнеш) е възможността за предявяване на искове със задна дата! Всички европейски потребители, дето са си блъскали главите и са си трошили парите по сервизи, ще могат да поискат възстановяване на разходите, направени за ремонти, извършени между 1 януари 2023 г. и 30 юни 2025 г. За да не се изнервите много, Stellantis са предоставили и онлайн платформа за компенсации! С адреси, линкове, картинки всичко! Достъпно и през официалните уебсайтове на дъщерните им марки. 

Разбира се, има си и условия. За да се възползвате от това "разширено покритие", превозните средства трябва да са били поддържани съгласно препоръките, а ремонтите или диагностиката да са били извършвани от оторизираните сервизи на концерна. Защото, нали, ако си си поправил колата при Пешо от гаража, който е сто пъти по-добър от "официалните", си е твой проблем. И, о, изненада! Тези, които си купят употребявани автомобили през официални дилъри на Stellantis, ще получат сертификат, който им дава достъп до това "специално покритие" на гаранцията, дори ако не са първият собственик. 

Land Rover Defender OCTA Black: Мракът поглъща легендата.

 Навремето английската марка Land Rover се славеше с най-проходимите автомобили. Бяха машини, които можеха да преминат през какво ли не: кал, реки, скали, дори и през най-големите драми на ежедневието. Сега обаче времената явно са други. Целите са различни. Явно на прицел са високопроизводителните SUV модели. Дали ще успеят? Това е въпрос, на който само времето може да отговори. Но опитите продължават, и то с пълна сила. 


Land Rover вече представиха един наистина хардкор модел - Land Rover Defender OCTA. А сега, за да разширят гамата, пускат ново издание. То е посветено на затъмняването по подобие на Range Rover Sport SV Black и е наречено OCTA Black. както можете да се досетите и този модел може да се похвали с повече от 30 компонента издържани в гланцово черно. Отвън, цветът е Narvik Black. Казват, че това било "най-истинското черно в палитрата от цветове на Defender". Докато стандартният модел е с гланцово покритие, клиентите имат възможност да оборудват този SUV с опционално матово защитно фолио, за да е още по-черен, разбира се. Но това е само върхът на един много, много тъмен айсберг. Defender OCTA Black разполага със сатеново черни прахово боядисани плочи, сатенено черни куки за теглене (за да вадите затъналите в калта - или в мрака, други автомобили) и гланцово черна изпускателна система. Дизайнерите не са пропуснали нищо. Дали са на модела и  черна решетка, както и тъмно лого. Всичко е подчинено на тъмнината. Клиентите могат да избират между 20 и 22-цолови гланцови джанти в черно разбира се. И двете опции са допълнени от спирачна система с черни пиано лак спирачни апарати. Защото дори и спирачките трябва да са в тон с общата мрачна естетика.


Тъмнината доминира и в интериора. Почти всичко е черно като смола. Това включва сатенената черна прахово боядисана греда на таблото, черни превключватели и черен волан. Обаче, за тези, които искат малко разнообразие в мрака, клиентите могат да получат опционално покритие от елементи изработени от въглеродни влакна или поне така изглеждат. Седалките изработени  от абаносова полуанилинова кожа и придават мек и тактилен завършек в цялостната картина. И да, имат уникални перфорации и зашити акценти на облегалките. За да се чувствате комфортно, докато сте обгърнати от мрака. OCTA Black също така се възползва от последните подобрения, направени в Defender. Това включва актуализирани осветителни тела, по-голяма 13.1-инчова инфо-развлекателна система, нови цветове и покрития. 


Подобно на стандартния модел, OCTA Black разполага с 4.4 литров, V8-цилиндров, би-турбо мотор с мощност 626 к.с., куплиран с 8-степенна, автоматична трансмисия задвижваща четирите колела. Тази мощност позволява на модела да ускорява от 0 до 96 км/ч за едва 3.8 секунди, преди да достигне максимална скорост ограничена до 250 км/ч. Тъмна сила, която буквално поглъща пътя. Накрая, остава въпросът: дали този "черен" подход ще успее да позиционира марката в нехарактерният за нея свят на високопроизводителните SUV-ове? Само времето ще покаже. 

Fiat 500 вече има душа и ауспух и стартира с цена от 17 000 евро

 


По случай годишнината на великия Fiat 500, тези от Fiat решиха да направят нещо гениално. Връщат сърцето на легендата обратно под предния капак, там, където трябва да тупти един ДВГ. И всичко това в една по-достъпна форма с модерна технология и ауспух. Защото, нали, не всеки е милионер, за да кара електрически коли за космически суми. Новият Fiat 500 Hybrid е просто естествената еволюция на иконата. Онзи неповторим стил на модела, вечен и предаван между поколенията, сега прегръща най-новите технологии и характеристики. И пази онзи уникален чар, който винаги е определял 500. Всеки детайл е избран с такава грижа - от ярките цветове до внимателно подбраните материали. Всичко е, за да се пресъздаде онази магия, която прави 500 не просто автомобил, а преживяване в живота. Защото, освен технологии и стил, това си е все същият Fiat 500: икона, която вдъхновява, очарова и въплъщава уникалния италиански начин на разбиране на автомобила. Животът е прекрасен! 


По подобие на електрическият си събрат, хибридната версия на 500 ще се предлага в конфигурации, за да отговори на всяка нужда. Класическия хеч - компактен, идеален за градско шофиране. Иновативният 3+1, с трета врата, която се отваря отзад от страната на пътника за по-лесен достъп до задните седалки. И, разбира се, емблематичният Cabriolet! Единственият кабриолет в своя сегмент! За да усетите удоволствието от шофирането под открито небе! Под капака на този красавец бие едно изцяло италианско сърце, което за съжаление може да се приеме като компромис, но все пак дава на култовият модел душа. това е 3-цилиндровият, 1.0 литров бензинов мотор, който разполага с 12-волтова лека хибридна система и е съчетан с 6-степенна, механична трансмисия. Според производителят, тя подобрява ефективността и осигурява плавно и достъпно шофиране. Това си е доказан и популярен силов агрегат, който предлага най-добрия баланс между удоволствие от шофирането, нисък разход на гориво и експлоатационни разходи. Ето това се казва разумно решение, но компромисно!


Високо свързан и технологично оборудван, 500 Hybrid ще разполага със системата Uconnect 5, която е  една от най-модерните в своя сегмент! 10.25-инчов персонализируем сензорен екран с висока резолюция, допълнен от 7-инчов цифров инструментален дисплей пред водача. Пълна безжична съвместимост с Apple CarPlay и Android Auto! За интуитивна и безопасна интеграция със смартфон, без да се разсейвате зад волана. Защото безопасността е преди всичко! Излишно е да се съобщава, че автомобилът е оборудван с широка гама от асистенти подпомагащи шофирането, за да се гарантира комфорт и безопасност в градски условия. Автоматично аварийно спиране, асистент за поддържане на лентата на движение, разпознаване на пътни знаци - всичко което се очаква от съвременен автомобил е там! Цените на 500 Hybrid в Италия ще започват от смешните 17 000 евро! Е, какво чакате? Време е да си купите една легенда!


петък, 4 юли 2025 г.

Range Rover Sport SV Black е поредният бърз SUV, който вероятно ще бъде каран бавно в града.

Кой се се нуждае от огромна луксозна тухла, която да може да изпревари повечето спортни коли? Не, не става въпрос за Range Rover Electric, а за последната модификация на Range Rover Sport, която носи наименованието SV Black. Целият е в черно. Толкова черен, че ако го паркирате до черна дупка, вероятно няма да забележите разликата.  Заплашителен? Е, може би за портфейла ви. И да, за разлика от онези мимолетни Edition One и Edition Two, този ще е постоянен член на семейството. Чудесно. Още един черен SUV на пътя. И не просто някакво си черно, а Narvik Black! Звучи като нещо от скандинавска митология. А, и има Narvik Gloss Black Exterior Pack, което значи, че не е просто черен, а е лъскаво черен. Това е като супергерой, но с много конски сили! Просто черно. И вижте тези ключови характеристики в описанието на модела. Преден капак от въглеродни влакна в черно, 23-цолови гланцови джанти в черно и спирачни апарати в гланцово черно! И ауспуси в гланцово черно! Всичко е черно! Дори решетката и емблемите! 


И интериорът, разбира се, е също толкова "тъмен". Изненада! Кожа Windsor - звучи като нещо, което бихте намерили в прашния ъгъл на антикварен магазин, която покрива повечето повърхности. И, о, да, изобилие от пиано лак пластмаси което, разбира се, е абсолютен магнит за пръстови отпечатъци. Ще изглежда като да е минала орда от неандерталци през него след първите пет минути. Но, разбира се, това подхожда на цялостната тъмна тема на този SUV. Защото мръсотията е част от естетиката, нали? 


под капака философията за "черно" продължава, но като магия. там място намира 4.4 литровият, V8-цилиндров би-турбо мотор, оборудван с 48-волтова лека хибридна технология с мощност 626 к.с.  Това е просто... УАУ! Обикновеният Sport SV прави 100 км/ч за 3.8 секунди. Но Черния е още по-бърз и постига това за 3.6 секунди.  Обявената максимална скорост е 266 км/ч., което не е много, но ще можеш да се движиш плътно зад Ламбо по магистрала Тракия, без нуждата от полицейски кортеж. Така че, ако търсите Range Rover, който е изцяло черен, прекалено мощен и ще ви струва цяло състояние, то този е за вас. Land Rover ще го представят на някакъв фестивал, съвсем скоро. Сигурно ще е пълно с хора, облечени в черно. 


четвъртък, 3 юли 2025 г.

Това е фейслифт версията на китайският премиум кросоувър, подкрепен от отчаянието на Stellantis

 


Днес дори гиганти като Stellantis се хващат за сламки, за да останат актуални и да оцелеят. В случай, това е китайската марка Leapmotor, която представя обновената версия на един от първите си модели - Leap C11. За тези, които не следят китайската автомобилна сага -Leapmotor е един от онези производители на електрически джаджи, основан през 2015 г. Естествено, на никого извън Китай не му пукаше за тях, докато през 2024 г. не се появи спасителят - Stellantis. Те, горките, решиха да придобият 20% от китайската компания. 


Обновеният Leap C11 идва на цена от смешните 22 200 долара, но в Китай. В Европа, този модел няма да го видите, тъй като марката трябва да пробута на идентична цена модел като  Leap T03.  Основните подобрения при C11, са: увеличена мощност на електрическия мотор, отделни дизайнерски елементи и изцяло нов интериор. Знаем, че С11e средноразмерен кросоувър. Fбновеният му вариант е получава преработена предна броня с интегрирани фарове, като EREV и EV версиите вече ще се различават една от друга. 


Интериорът на Leapmotor C11 е изцяло нов. Централната конзола вече не предлагала 3 екрана. Ужас! Вместо това, обновеният C11 има голям 17-инчов, 2K плаващ централно разположен сензорен екран. Защото един голям екран е по-добре от три малки, нали? Поне докато не се повреди и останеш без нищо. Наличен е и нов D-образен волан  с две спици, което е важно, защото кой иска кръгъл волан в 21-ви век? И, разбира се, преработен централен тунел с две подложки за безжично зареждане на телефони и скрито отделение за съхранение, за да можеш по-лесно да си изгубиш ключовете. Топ версията пък добавя 60-инчов HUD дисплей с добавена реалност, кожени седалки Nappa за да се чувствате като в истинска кола и озвучителна система с 21 високоговорителя. Серийно за всички версии е налична автономна система за шофиране от ниво 2+, снабдена с Lidar технология. 


EREV версията на С11, използва 1.5-литров бензинов мотор с мощност от 94 к.с., като удължител на пробега. Този двигател изпраща мощност към електродвигател и батерия с капацитет 41.7 кВтч., а пиковата мощност на електродвигателя на 268 к.с. Ускорението до 100 км/ч е за 7.6 секунди - впечатляващо за кола, която ще карате предимно в градски задръствания. Може да измине до 210 км в изцяло електрически режим, ако, разбира се, условията на WLTC са благоприятни, което никога не се случва в реалния свят. Електрическият вариант на C11 е оборудван с по-мощен електродвигател - 295 к.с., разположен на задния мост. Захранва се от LFP батерия с капацитет 81.9 кВтч. Пробегът му според китайският стандарт, който е винаги по-оптимистичен достига 640 км. Този вариант се хвали с време за ускорение от 0 до 100 км/ч за 6.1 секунди, което е добро число за автомобил с размери 4780/1905/1658 мм. 


Как се прави нов SUV от стария Chevrolet Tracker?

 


Според General Motors, тази световна сила, която до вчера правеше коли, а утре кой знае какво ще прави, новият Chevrolet Tracker или по-скоро неговата фейслифт версия щял да се появи по дилърствата в Южна Америка през следващите седмици. Тоест, някой е казал, че иска да му е по-удобно, и те, вместо да го направят наистина удобно, са направили подобрения в покритието, динамичния комфорт и свързаността. Апропо, свързаността е важна, за да можеш да скролваш без проблем, докато седиш в задръстването. И понеже в GM явно са достигнали някакво просветление, промените в този "нов" Tracker били пряк резултат от високите постижения, приложени в производството и пазарните проучвания. Ама разбира се! Защото години наред са бъркали, ама сега вече са разбрали какво иска потребителят. Потребителят, този капризен звяр, който е ръководил цялото разработване на този проект. Сещате ли се? Един ден някой е казал: "Искам повече пластмаса и лампички!" И те са му я дали.


 Отвън акцентът е върху изцяло обновения дизайн на предната част. Разбира се. Защото това е най-лесното. Да смениш бронята и фаровете и да кажеш, че е ново. Но истинската революция била вътре. Интериорът получавал табло с 8-инчов виртуален кокпит. Значи, вместо истински стрелки, сега ще гледаме анимация на стрелки. Защото кой има нужда от реалност, когато може да има виртуална такава? И, разбира се, 11-инчовата мултимедия с OnStar и нови функции, като Safe Monitoring. Тоест, ще могат да ви наблюдават дали сте си сложили предпазния колан, докато се опитвате да намерите място за паркиране. 

На фона на всички тези грандиозни "подобрения", задвижването на новия Tracker ще изглежда познато. Chevrolet със своята инженерна мъдрост, най-вероятно ще продължат да залагат на утвърдените си бензинови мотори. Това, разбира се е директен резултат от обширни пазарни проучвания, които са показали, че потребителите искат точно това - познатото, но в "подобрена" опаковка. Под предния капак очакваме дори и 1.0 литров, турбо бензинов мотор  достатъчен за градски условия без да доскучава съвсем на магистралата, ако не бързаш. По-големият 1.5 литров, турбо агрегат също се очаква да намери своето полагащо се място под предния капак и да доставя поне 150 к.с. И двата двигателя най-вероятно ще бъдат комбинирани с CVT трансмисия, защото ръчните скорости са за отминали епохи, когато хората са обичахме да чувстваме колата. Днес клиентите искат просто да натиснем газта и да се оставят на електрониката. Официалната информация относно всичко това, както и повече снимки ще бъде добавена към този пост в по-късен етап.

Nissan X-Trail Classic: За всички китайци, които обичат да карат история.

 


Някои неща просто отказват да се откажат, нали? Като баба, дето ти разказва една и съща история всеки път, когато я видиш. Ето, същият е случаят с китайската версия на стария Nissan X-Trail. Един автомобил, който, въпреки че е толкова стар, че вече трябваше да е изгнил някъде на бунището. Не, просто продължава да живее и дори получава ъпгрейд. Представете си - докато компанията-майка се чуди как да не фалира, китайците му дават ново лице и интериор. Странно, наистина.


Значи, това е трето поколение X-Trail, модел. Навсякъде другаде по света вече го забравиха, защото дойде новият X-Trail.  Като две успоредни реалности – едната нормална, другата... ами, по-нормална - китайска. През 2021 г. този "герой" го кръстиха X-Trail Honor. Две години по-късно решиха, че това не е достатъчно и го направиха X-Trail Classic. Сега, в най-голямото си безумие, съвместното предприятие Dongfeng Nissan реши да го "актуализира" отново. Защо ли? Ами, защото могат. Или защото китайският пазар е толкова голям, че може да поеме и автомобили които никой не иска. Промените по външността са, меко казано, смешни. X-Trail Classic е получил нови 17-ки и черешката на тортата: фаровете за мъгла вече са заменени с пластмасови декоративни плаки. Да, правилно прочетохте. Пластмасови тапи. Защото какво по-добро от това да премахнеш нещо, което поне има някаква функция, и да го замениш с... нищо.


Но истинският пробив, ако изобщо може да се нарече така, е в интериора. Основната им задача била да интегрират модерна инфо-развлекателна система с широкоекранен 12.3-инчов дисплей. . Забравете предишния, който беше 9-инча. Сега е голям и с операционна система huawei HiCar и разширени онлайн възможности. Защото, нали, това е най-важното в една кола - да можеш да си пускаш видеа от TikTok, докато караш и да пазаруваш от различни приложения. За да съберат този технологичен шедьовър, са преработили целия преден панел. Екранът вече е монтиран директно върху него. А вместо нормални въздушни отвори за климатика, са сложили три кръгли вентилационни такива, които красят центъра. Защото красотата е в детайлите, нали? В топ версията пък имаме двуцветно покритие. Защото нищо не крещи "лукс" повече от двуцветен пластмасов салон. В същото време са запазили отделен панел за климатика, аналогови уреди и фиксиран селектор на трансмисията. 


Технически промени няма. И защо да има? Nissan X-Trail Classic си е с познатия 2.0 литров, атмосферен мотор с мощност 151 к.с. куплиран с CVT X-Tronic трансмисия, което означава, че ще чувате мотора да вие, без да има осезаемо ускорение. А задвижването? Само предно. Защото кой има нужда от 4х4 в един уж SUV? Обновените версии вече са налични в китайските дилъри на цена от 161 000 юана или около 22 500 долара. И, разбира се, за първите клиенти имало "значителни отстъпки". Защото никой не иска да си купи автомобил-зомби без отстъпка. Между другото, по-модерният X-Trail от четвърто поколение, който е с 3-цилиндров, турбо двигател ще струва повече: поне 180 хиляди юана (25 100 долара). Ясно е, че китайците знаят как да правят пари от носталгия... или от невежество. да припомним, че марката използва същата стратегия и за по-малкия Nissan Qashqai. Явно в Китай старият кон е най-добрият кон. Дори и да не може да тича много бързо.

сряда, 2 юли 2025 г.

Ferrari Amalfi: Забравете за пистата, време е за крайбрежен круиз!


Ferrari най-накрая вдигна завесата на най-новият си модел. И какво се оказа? Едно ново попълнение в редиците им базирано на своят предшественик Ferrari Roma, което ще носи името известното средиземноморско крайбрежие - Amalfi. Като заместник на отиващата си Roma която, да си признаем, беше доста прилична, макар и малко… обикновена за Ферари - Amalfi поема юздите като върховен крайбрежен круизър. Което, означава, че пред нас стои елегантен GT модел създаден за спокойно пътуване, а не за чупене на рекорди. В основата си, това е Roma, но сякаш е прекарало няколко месеца във фитнеса и си е сложила малко грим. Предницата е нова и умело се вписва в  новия корпоративния облик на компанията.  Интериорът пък е силно ревизиран.  Има и активно задно крило, което вероятно е там, за да не се окажете с колата във водата, ако решите да натиснете педала малко по-силно. Но не се притеснявайте, V-образният осмак с две турбини е все още там. И макар да има малко повече мощност, подозираме, че няма да го усетите, освен ако не сте някой свръхчувствителен милиардер.


Това, разбира се, не означава, че на това купе с 2+2 места, не му липсва някаква сурова скорост. Под предния капак има V8-цилиндров, би-турбо агрегат с мощност 631 к.с., куплиран с 8-степенна, автоматична трансмисия с двоен съединител.  Това е с 19 к.с. повече от конете на Roma, което, да си признаем, е все едно да добавиш една капка повече уиски в една вече пълна чаша. Няма да промени настроението Ви. Допълнителната мощност идва от по-леките разпределителни валове, по-прецизно обработеният блок на двигателя и промените в калибрирането на турбокомпресорите. Звучи като нещо, което някой инженер ще ви обясни с твърде много ентусиазъм, докато вие се чудите дали вече не е време за обяд. Въпросният инженер ще твърди ще, че ускорението от 0 до 100 км/ч, отнема 3.3 секунди, а максималната скорост е 320 км/ч., което е идентично с показателите на Roma,  но е повече от достатъчно, за да си изгубите шофьорската книжка без да разберете. Amalfi използва Side Slip Control 6.1 на Ferrari, което е централна система за управление на всичко, от ъгъла на завиване до движението на окачването. Всичко, за да ви осигури максимално сцепление и производителност, а за капак собствениците ще разполагат и с спирачна система без механична връзка между педала и сервото, която ще Ви кара всеки път да се кръстите преди да потеглите. Но пък това е начин да се чувстваш по-близък с автомобила. 


В край на сметка, най-голямата промяна е вътре. Ferrari най-накрая премахнаха онези досадни, гадни, тъчскрийн бутони на волана. Амин! Заменили са ги с истински, работещи, физически контроли. Божичко, това е като коледен подарък за всеки, който някога е опитвал да включи чистачките в някое модерно Ferrari, докато е изстрелвал задника си към хоризонта. Тъчскрийн бутонът за стартиране също е изчезнал! Вместо него имаме истински бутон, монтиран отляво и направен от... титан бате. Интериорът на Amalfi е микс от луксозни материали и уникално оформление, обшит с кожа и обвит в изкуствен велур - защото явно истинският велур е за по-ниските класи. Всеки пътник на предната седалка е обгърнат от някакво си извисяващо арматурно табло, което плавно прелива във вратите. Звучи почти като произведение на изкуството, което не можете да докоснете, но не е. Шофьорът е изправен пред гигантски 16-инчов цифров инструментален панел. Инфантилният вертикален сензорен екран за инфоразвлекателна система на Roma е премахнат и е заменен с модерен 10,3-инчов широкоекранен тъчскрийн, интегриран ниско в арматурното табло. Пътникът получава собствен 8,8-инчов дисплей, който показва данни за неща като G-сили и обороти на двигателя. Защото, разбира се трябва да знае колко много се забавлявате, докато той просто спи. Пространството на задните седалки е подходящо за възрастни за кратки пътувания, но ако искате да качите някого отзад, той трябва да е дете или в краен случай девойка практикуваща йога. Очевидно задните седалки са предназначени за багаж през уикенда, а не за превоз на хора отзад. И разбира се, има цял куп ADAS системи, за да не се блъснете в нечия баба с Fiesta, докато се опитвате да настроите радиото: адаптивен круиз контрол, автоматично аварийно спиране, предупреждение за напускане на лентата... Е, поне няма да ви се наложи да мислите твърде много, докато карате и по същество, колата ще се опита да ви предпази от самия вас.


Няма информация кога ще започнат доставките, но подозираме, че Amalfi ще влезе в производство преди края на годината. Ако пък предпочитате кабриолет, просто е въпрос на време да се появи такъв модел, който няма да се различава особено от Roma Spider. Ferrari вече си регистрираха името Amalfi Spider миналата година, така че не се съмняваме, че вече работят по това. Цените не се съобщават, но най-вероятно ще са с около 20% по-високи от тези на Roma.  Все пак бъдещите собственици ще могат да се възползват от продължителна безплатна поддръжка и удължени гаранционни планове. Защото, когато харчите толкова много за кола, трябва да ви дадат и нещо безплатно. 


вторник, 1 юли 2025 г.

Луксът среща ножицата: Bentley с нова, по-орязана емблема.

 


Тези от Bentley, дето ги знаят като правят коли за онези с многото нули в банковата сметка, винаги са си имали една и съща, така наречена, "ДНК". Разбирайте, една емблема си имат - онова крило с буквата Б по средата, където седи отпред като герб на средновековен рицар. Обаче, явно и на тях им доскучало. Или пък някой там е решил да си оправдае заплатата. Та, решили да я пипнат, емблемата. Нещо фино, казват, но смислено. Да им се не надяваш! Преработената емблема първо ще я видим на предния капак на някакъв концептуален модел, който ще видим съвсем скоро. Демек, нещо, дето няма да го видиш по улиците, но ще ти покажат какви велики идеи имат. И това ще стане на 8 юли. Този концептуален автомобил щял да покажел някакъв нов дизайнерски език. Език, дето може би само те си го разбират, но да видим. И, естествено, щял да бъде изцяло електрически. Каква ирония. Защото, нали, всичко вече трябва да е на ток, дори и за милионерите. 


по принцип, това трябва да е петата емблема на марката за 106 години. Пета! И била най-значимата актуализация досега. Хайде де!  Прилича на старата, ама малко по-изгладена, като да си обръснеш брадата, но да си запазиш мустака. Общият вид си го познаваш, разбира се. Но крилете сега били "по-остри", "по-ъглови". И, внимание! Долните пера ги няма. Аха, значи, орязали са крилете. Явно и на тях им е писнало от прекалено много перушина. Буквата "Б" в средата била усъвършенствана, за да можело да стои сама. Без криле! Като някой, дето се прави на независим, а всъщност без крилете е просто една буква. Дизайнът бил по-опростен като цяло", но не били тръгнали по модата на скучните 2D плоски лога, които напоследък производителите се опитват да лансират от липса на креативност. Слава Богу! Запазили са триизмерния ефект, с акценти и сенки, за да имало визуална дълбочина. Е, поне не са го направили да изглежда като стикер от детска книжка.


Новото Mitsubishi Grandis е Renault Symbioz с кимоно


 Mitsubishi най-накрая разкриха своя чисто нов Grandis. Сега, ако сте очаквали нещо, което да ви издуха чорапите и да преобърне представите ви за автомобил, може би ще останете малко разочаровани. Защото, както изглежда, това е просто един компактен хибриден SUV, който - нека си го кажем е чисто и просто  Renault Symbiozс различна емблема отпред. Да, наистина и това не е за пръв път. След Mitsubishi Colt и Mitsubishi ASX, Grandis е третият модел на марката който ползва ребадж инжинеринг и по всичко личи, че няма да е последния. 


 Новото Mitsubishi Grandis е тук, за да се бори в най-големия сегмент в Европа, а именно така нареченият С-сегмент при SUV моделите. Разбира се, всички искат парче от този пай. Mitsubishi твърдят, че техният модел е просторен, впечатляващ и предлага множество практични решения, което между впрочем притежават и всички останали конкуренти. това означава, че Grandis има достатъчно място за пазарските чанти и децата, а също така работи. Искали са да предложат гъвкавост, ефективност и свързаност. По същество, това е една кола, която не би трябвало да ви дразни твърде много. 


Ето какво е интересното. Списъкът с забележителни характеристики звучи досущ, като спецификациите на Renault Symbioz. Защо ли? Ами, защото са същите. базовата версия е оборудвана с 1.3 литров, турбо бензинов мотор снабден с лека хибридна система и мощност от 140 к.с., куплиран с 6-степенна, механична или 7-степенна, двудискова трансмисия. А, да? Регенерира енергия при спиране. Чудесно. по-нагоре в гамата естествено е разположена хибридната версия на модела с 1.8 литров бензинов мотор с мощност от 109 к.с., съчетан с електромотор с мощност от 49 к.с., подкрепен от стартер-генератор с мощност от 20 к.с. Всичко това е съчетано с автоматична трансмисия. Общата мощност на системата е 158 к.с., а благодарение на батерията с капацитет от 1.4 кВтч., според производителят при шофиране в града, това може да се осъществява до 80% в изцяло от електрически режим. Това явно е някаква нова формула за изчисляване на автономия. Според информацията, ускорението от 0 до 100 км/ч. отнема 8,5 секунди. Това е достатъчно бързо, за да не бъдете последен на светофара, но не и за да впечатлите някого. Системата има и всякакви режими: EV, Eco, Sport, Comfort и Perso. Защото всички ние обичаме да се чувстваме, че контролираме нещо, дори и да е просто.


На дължина е 4,41 метра. Компактен отвън, просторен отвътре. Звучи като дамска чанта. Предната част е мястото, където дизайнерите на Mitsubishi са си поиграли с нещата. Преработили са бронята и решетката в своят дизайнерски стил наречен „Dynamic Shield“ и… това е. Останалата част е… ами, същата като при моделът на Renault. Предлага се в цветове като „стоманено сиво“, „кристално бяло“, „кралско синьо“, „червено Сънрайз“. Можете да получите и джанти до 19-цола. На борда място намират повече от 20 системи за подпомагане на водача. Това означава, че колата ще се опитва да ви спаси от вас самите по всякакъв възможен начин. Не е забравена инфо-развлекателната система достъпна през 10,4-инчов сензорен екран. Безжични Android Auto и Apple CarPlay? Разбира се. Безжично зарядно? Естествено. USB-C портове за всички? Има. Звучи, като да се опитват да ви кажат: Моля, останете свързани, докато седите в колата ни, която е почти идентична с друга. Има и различни версии: Inform, Invite, Intense и InStyle. Но ето го и големият номер. Mitsubishi дават 8-годишна или 160 000 км гаранция. Това е далеч над това, което предлагат повечето производители. И, да, по-добре е дори от гаранцията на френския му братовчед. А, и е малко по-евтин.


Така че, в крайна сметка, какво имаме? Имаме Renault Symbioz с емблема на Mitsubishi, по-добра гаранция и малко по-ниска цена. По същество, ако искате Renault Symbioz, но не искате да си признавате, че карате Renault Symbioz, тогава Grandis е вашият автомобил. Ако не друго, поне имате по-дълга гаранция. Винаги нещо. И между другото, Grandis може да се актуализира дистанционно. Така че, няма нужда да ходите до дилъра. Което е хубаво, защото дилърите често са… дилъри.

Величие и падение: 115 години Alfa Romeo - Лъжи, цифри и една безкрайна агония.

 


Тази година Alfa Romeo навърши 115 години. Годишнина, изпълнена със смисъл, нали? Една от най-обичаните и емблематични марки в автомобилната индустрия. Основана в Милано през 1910 г., тая италианска марка, казват е „спечелила поколения ентусиасти“ със своето ДНК с дизайн, иновации и легендарни победи по пистите, а днес ние се чудим защо новите модели изглеждат като правени от китайски дизайнери с дебели очила. Всички тия клишета са верни. Да, да, знаем. Предизвиква го, като прави коли, дето се чудиш дали ще тръгнат на следващия ден. Но пък „гледа към бъдещето“. С какво? С чиста страст. Защото, както казват, Alfa Romeo е чиста страст. Е, някои я наричат и чисто главоболие. От компанията казват, че във вековната история и допринесла за много паметни страници в историята на автомобилите. И, разбира се, великият Хенри Форд свалял шапката си, когато виждал да минава Alfa край него. Това във времето, когато се стремял да ги победи. Явно е бил голям фен. Или просто е бил изнервен от факта, че италианците правят коли с душа, докато той само сглобява детайли на поточни линии. 


И така, ALFA - Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Ломбардска фабрика за автомобили. Звучи като някой цех за обувки основан през 1910 година в Милано. Произхождаща от френска компания. Е, поне да не си мислим, че всичко е измислено от италианците. Първите коли били базирани на френски такива, но скоро ALFA си направила собствени. Конструирани от някой си Джузепе Мероси. Произвеждали се три модела с разни обеми на двигателите - от 2.4 до 6.1 литра и мощност между 20 и 40 к.с.. Ето това са били коне. Но понеже финансовата ситуация, както винаги в Италия, не е била много добра, през 1915 година, концернът го купил някой си Никола Ромео. Производството на коли спряло по време на първата световна война, заместено от „по-необходими продукти“. Сигурно са правили снаряди или нещо такова. Но през 1918 година пак започнали, вече под името Alfa Romeo с подобрени модели от преди войната.  В периода до втората световна война марката произвежда едни от най-бързите серийни коли по това време. Да, тогава са правили коли, не играчки. 


След края на втората световна война марката се опитва да стане масова и представя редица интересни модели включително и кабриолети като Alfa Romeo Spider (Dueto), които привличат по-взискателните клиенти и дори се осъществява експорт в САЩ. През 1972 година е представен и първият модел с предно задвижване - Afasud, направена от някой си Родолфо Хрушка с хоризонтално разположен двигател, а малко след това и първият автомобил с дизелов мотор на марката монтиран в Giulia. Да не забравим и великолепната Alfa Romeo Alfetta GT/GTV. Въпреки това Алфа Ромео не успява да следва процеса на растеж. Дори съвместното сътрудничество с японската Nissan за производство на нов масов автомобил не дава резултати и през 1986 година марката става собственост на FIAT, които я събират с Lancia. На кого е дошла на акъла, че някой ще иска Alfa с японска душа?


Покупката от страна на FIAT, води до настъпването на десетилетието на възраждането и големите промени. Алфа Ромео най-после побеждава кафяво-червената чума: ръждата!. Ето това е постижение! Качеството станало по-добро. Старите проблеми отиват в миналото. Но и лоши новини за заклетите Алфисти. Традиционното задно предаване е  забравено. Спира се производството на Boxer моторите, които отстъпват място на новите редови мотори с блок от Fiat. Платформите и окачването също идват от Fiat. Само V6-Арезе моторите останали. Стига се до там, че с помощта на Saab е разработена обща платформа, която става основа за Alfa 164, Fiat Croma, Lancia Thema и Saab 9000. 


През втората половина на 90-те години са представени редица нововъведения. Common Rail при дизелите (пак дизели!), роботизирана скоростна кутия Selespeed, и истинско „Алфа“ окачване с двойни носачи. Лансирането на Alfa 156 e ключов момент и е обявен за „Автомобил на годината“ за 1998 г. 56 журналисти от 21 европейски страни я избират.  Първата, която печели тази титла. Alfa 156 e напълно оригинална кола. Линията й е силна и мускулеста, стъпила решително на пътя. Специални материали, като магнезий и алуминий намират място конструкцията на автомобила. Мощни двигатели. Еволюционно окачване. Изключителна активна и пасивна сигурност. Иновативен проект, здрав и надежден. Ето това са хвалби! По-важното обаче е, че с този модел оживява мисълта за GTA. През септември 2001-ва са представени Alfa 156 GTA и Sportwagon GTA. Двигател с обем 3.2 литра и 250 к.с. Пуснати в производство през февруари 2002. Митът за спортния дух оживява и се развива, а малко по-късно е представена иAlfa Romeo 147 GTA


През 2008 година идва Alfa Romeo Mito. Името идва от градовете Милано и Торино. Дизайнът е издържан в стилът наAlfa Romeo 8C Competizione и притежава невероятни технически решения. Система за управление D.N.A. (Dynamic, Normal, All weather). Регулируеми амортисьори. Електронно контролиран Q2 диференциал. Система DST за стабилност на пътя, което е уникалната за сегмента иновация. Променяла настройките на двигателя, спирачната система, окачването и скоростната кутия. 


Години наред клиентите слушат приказки, обещания, някакви цифри, които никой не ги вдява. А всъщност? Една агония. Като стар дядо, който не ще да мре, ама и да живее не може като хората. През 2010 година, тия от Алфата продали смешните 112 000 автомобила. Смешни, защото някакъв шеф от Фиат, с името Маркионе, си бил поставил за цел продажби от 300 хиляди годишно. Ей така, от въздуха. през 2001 година си е казал: "Айде, сега ще направим170 000! Е, познайте? Продали 130 хиляди. Разбирате ли, нали? Всеки път по-малко от това, дето си го мечтали. После, идва 2017-та и - бум! Производство нагоре с 62%. Сега някой ще каже - ето, тръгнаха нагоре! Ама истината е, че това са праджби на няколко големи автокъщи в Европа. Тая цифра от около 150 000 автомобила е по-скоро подигравка, отколкото успех, на фона на това, което се очаква от една такава марка. 


И какво става по-нататък? Годината е 2021-ва. Fiat, Chrysler и PSA се сляха. Направиха си една нова корпорация под името Stallantis. Прекръстиха се, сложиха си нови табелки, сякаш това ще промени нещо. И за капак, идва един нов шеф - Жан-филип Импарато. И той, като всички преди него, започва да обещава. Още същата година обявява, че от 2022 до 2026 година, марката ще представя по един нов модел годишно. Започвайки с някакъв Tonale, дето го чакахме от години и по-добре още да го бяхме чакали. 


И на всичкото отгоре, от 2027-ма година - пълна електрификация на новите модели! Разбирате ли го тоя цирк? Години наред не могат да си изпълнят елементарните планове, продават колкото една фирма за коли втора ръка, и сега изведнъж - електрички?! Абе, кой ви вярва бе, хора? Или сте пълни идиоти, или ни взимате за такива. Все пак, някак си успяха да направят Alfa Romeo 33 Stradale, която е като слънчев лъч. 

Алфа Ромео е като стара любовница - все обещава, все те лъже, ама ти продължаваш да се надяваш. И така до безкрай. Всичко това е една дълга история. История за велики моменти, за победи, за „спортно сърце“. За коли, които са били повече от коли. И за марка, която днес, въпреки цялата тази славна история, се чуди как да оцелее в един свят на електрически скутери и регулации. И сега въпросът е: Кога най-после ще спре тоя театър с Alfa Romeo или просто ще оставят марката да си умре мирно и тихо?



Хибридният камион на Great Wall - революция или поредното китайско чудо?

Най-после! Great Wall Motors, които са  по-известни с това, че правят автомобили, които се чудиш как изобщо се движат, сега представят нещо „революционно“. Първият им хибриден камион наречен G1050. Продават го в Китай. Разбира се, къде другаде? Там всичко е „първо“, „най-голямо“ и „революционно“. За задвижване влекачът за дълги превози разчита на 13-литров турбо дизелов двигател. Комбиниран с електрическо задвижване. И 8-степенна автоматична трансмисия. Начална цена? 536.6 хиляди юана. Или, за да ви стане по-ясно, около 63 500 евро. За камион! Явно китайците правят пари от въздух. 


GWM 1050 притежава разпознаваем дизайн. Предлага се в две модификации: с две и три оси. Китайците отбелязват, че стъпала били скрити зад вратата, за да не влизала мръсотия в кабината. Колко грижовно! Все едно шофьорите на камиони се страхуват от прах. В кабината главният акцент е  големият сензорен екран. Безжично зареждане. Head-up дисплей.  Има си и система за автономно шофиране от ниво 2, което значи, че камионът сам ще кара, докато шофьорът си гледа някой китайски сериал на големия екран без да може да спи. И всичко това с една цел: комфорт сравним с този на лек автомобил. 


Независимо от броя на осите, хибридният китайски камион е оборудван с хибридна система Hi4-G. Комбинация от 13-литровият двигател от Cummins, съчетан с електрическо задвижване и 8-степенна автоматична трансмисия DHT. В електрическото задвижване имало интегрирани два електродвигателя. Общата мощност на системата от 1050 к.с. и 4500 Nm.  Тия числа звучат като от научна фантастика, но кои сме ние да спорим? Електрическото задвижване се храни от батерия с мощност 12.9 kWh. Благодарение на хибридния компонент, разходът на гориво бил с 15-25% по-нисък от този на бензиновите му конкуренти. Ето го „зеленото“ оправдание. Разход на гориво е 29.7 л/100км. Ами, то това е повече от всички влекачи Евро6 в Европа, чиито разход варира в рамките на 20-25л/100км., без да си снабдени с хибридна технология. Но пък хибридният компонент позволявал на камиона да спира по-добре, използвайки системата за рекуперация. Това значително увеличавало експлоатационния живот на спирачната система. Чудесно! По-рядко ще сменят накладки. Голяма икономия, нали? Някой да чувал за добрият-стар ретардер?


Но GWM имат отговор. Със среден пробег от 250 хиляди км годишно, собственикът щял да спести 100 хиляди юана (12 000 евро). Имало и по-дълъг интервал за поддръжка. Значи, можеш да спестиш от поддръжка. Ако доживееш да ги спестиш. В бъдеще, производителят обещава и по-достъпен модел - G970 с 9.9-литров двигател. Защото, винаги трябва да има нещо „по-достъпно“, което да излезе по-скъпо в крайна сметка.