петък, 1 август 2025 г.

Екзотични: MAT Zeroacento 273 Potenza


MAT 273 Potenza е нещо, което едновременно е и не е Ferrari. Това е една от онези модерни интерпретации на класически модели, дело на италианската  Manifaturra Automobili Torino, отговорна и за MAT - New Stratos. Един проект, който беше едновременно блестящ и напълно безсмислен. И точно това ни харесва в MAT. Нещо като да вземеш Мона Лиза и да я нарисуваш с очила. MAT 273 Potenza е почит към легендарното Ferrari 288 GTO от 80-те години на миналия век, когато въображението на инженерите бе без задръжки. Тази кола, 273 Potenza, е базирана на Ferrari F8 Tributo, което само по себе си е чудесна кола. Може би дори по-добра от своят наследник в лицето на 296 GTB. Хората от МАТ в партньорство със ZeroACento са успели да я направят още по-добра. Не знаем как но са успели. 


Първо, цялата каросерия е нова е нова. И е направена от въглеродни влакна. Но, не от онези, които виждате по стандартните спортни коли, а от онези, които слагат на Pagani и Koenigsegg. С лек червен оттенък за красота. Отпред, колата е изцяло нова. Има четири квадратни LED прожектора на бронята и капак с въздухозаборници за да не се уморява двигателят, докато седи на светофара. И, разбира се, има петлъчеви джанти с централен захват. Задната част е още по-добра. Задните светлини на F8 са си там, но всичко останало е ново.  Всичко от тъмночервени влакна и има лек титаниев ауспух. Нали, ако не издава достатъчно шум, защо изобщо да има ауспух?


Вътре също са правили промени. Тунелът на трансмисията е  напълно преработен, с нов селектор за предавките. Таблото е променено, за да изглежда като на оригинала и има нови контроли за климатика. На пръв поглед, интериорът е пълен с всякакви съвременни удобства и технологии, защото живеем в 21-ви век. Имаме безжично зареждане на телефони, за да не се налага да си търсите кабела за телефона докато се движите с 300 км/ч. Всичко това е съчетано с цифрово инструментално табло с аналогови стрелки. Звучи като нещо, което е направено, за да задоволи и феновете на класическите коли, и тези, които искат да си играят с дигитални екрани. В общи линии, дизайнерите са се опитали да намерят някакъв „хармоничен баланс между традиция и иновации“. Идеята е да получите „несравнимо изживяване при шофиране, което надхвърля времето и очакванията“. Което, ако питате нас, е просто начин да кажат: „Много е скъпо и си струва“.


А сега най-важното - двигателят. Оригиналният 3.9 литров, V8-цилиндров мотор с два турбо компресора е подобрен, за да достави над 800 к.с. Това е много. На практика, това е достатъчно мощност, за да накарате една кола да полети. трансмисията е 7-степенна, двудискова.  Въпреки че нямаме официална информация за техническите спецификации, едно е сигурно  - тези хора наистина са успели да накарат колата да полети. Цената е неизвестна, както и броят на произведените бройки. Но не се съмнявайте, че някой богат идиот, вече е отделил огромна сума пари, за да я притежава. Защото, нали, защо да си купуваш обикновено Ferrari, когато можеш да имаш... това?

Новият Chevrolet Cruze: Една позната история с нов прочит за Близкия изток

 


Ако сте свикнали да виждате Chevrolet Cruze по нашите улици, трябва да знаете, че вече има нов модел. И то няколко нови модела, тъй като от близо 10-на година Cruze идеално отсъства от пазарите в Европа. новият модел отново  не е за нас, поне засега. Представен е в Близкия изток и, както се случва често, има своите специфики. Реално обаче новият Chevrolet Cruze е чисто и просто преименуван  Chevrolet Monza, който се предлага от няколко години в Китай. На пръв поглед, дизайнът е… ами, той е същият. Факт е, че не изглежда различно. Моделът ще се предлага във версии LS и LT. 


Вътре също не откриваме промени. Колата е снабдена с 10.2-инчови дисплея - един за инструментариума, а другият за мултимедийната система. Това е стандарт вече, нали? Те са съвместими с Apple CarPlay и Android Auto, за да може да си пуснете любимата музика. Има и климатик с отвори за втория ред седалки, което е добре за пътниците. А LT версията добавя безключов достъп и старт, както и отопляеми огледала. Това последното дори не трябва и да се споменава. Когато става дума за безопасност, LS версията разполага с  две въздушни възглавници, круиз контрол и камера за задно виждане. Това е, което получавате без да доплащате. Новият Cruze ще се продава в страни като Саудитска Арабия, Кувейт и Катар. Идва с 3 годишна гаранция или 100 000 км. А ние ще си чакаме, и ще се надяваме някоя от тези екзотични коли да стигне и до нас особено след отпадането на митата от САЩ. Но едва ли. 


Под капака на новият Cruze откриваме само 1.5 литров, 4-цилиндров бензинов мотор с мощност 113 к.с., който е съчетан серийно с 6-степенна, роботизирана трансмисия. По думите на Chevrolet, този двигател е проектиран да бъде едновременно мощен и икономичен. Но 113 конски сили… това не звучи като нещо, което ще ви залепи за седалката. По-скоро като нещо, което ще ви достави от точка А до точка Б, без много драма. 


Повече мощност, повече светлини: Changan Lamore/Eado влиза в следващия етап от своето развитие

 


След като китайската компания Changan премина през нещо като тийнейджърска криза, само че на корпоративно ниво и се отделиха се от голямата държавна отбранителна група, станаха самостоятелна компания. Но не съвсем, защото все още се отчитат пред държавата. Е, това си е Китай, няма как. И докато те си оправят бумащините, са решиха да обновят моделната си гама и сега пред нас е поредният обновен модел, а именно Changan Lamore / Yida / Eado. Първото, което забелязваме, е променената предна част. Имаме нова броня с интегрирана радиаторна решетка. Фаровете също са нови, с по-интересна LED оптика. А между тях така нареченият светещ джъмпер, върху който се е преместило и логото на компанията. Всичко свети, навсякъде. Сякаш искат да са сигурни, че ще ги видите дори от космоса. Странно решение е и това с дръжките на вратите. Вече не са прибиращи се, а класически. Нали знаете, онези, които трябва да хванете, за да отворите вратата. Иновация! Отзад пък са махнали отделните задни светлини и са ги заменили с LED лента по цялата ширина, също със светещо лого. Изглежда е модерно. Бронята също е променена, а в някои нива на оборудване има дори и повдигащ се спойлер. Идеален, ако искате да си направите чай на него и да закусите, докато сте на светофар. Заради всички тези промени, колата е станала 15 мм. по-дълга. 


Интериорът е… ами, изцяло нов. Това е като да си купите нов телефон, защото старият ви вече няма най-големия екран. Дисплеят на таблото е преместен по-близо до волана и е станал... малко по-голям - 10.2-инча.  А вертикалният екран на медията вече не е на мода. Затова са го заменили с хоризонтално разположен 14.6-инчов тъчскрийн дисплей. Разбира се, има и гласов асистент с изкуствен интелект и поддръжка на Apple CarPlay и Huawei HiCar.  Има и нов волан, нов скоростен лост и две поставки за безжично зареждане защото, нали, никога не знаете кога ще ви потрябват два телефона, зареждащи се едновременно.


Базовата версия на този седан е получила по-мощен 1.5 литров, турбо бензинов мотор с мощност 192 к.с., куплиран с 7-степенна, роботизирана трансмисия. А за тези, които са малко по-екосъобразни, има и Plug-in хибрид с удължен пробег. При него двигателят работи като генератор, а колата се задвижва от електромотор с мощност от 190 или 215 к.с. в зависимост от това какво сте си поръчали.  Обновеният  модел се очаква да излезе на китайският пазар в края на годината. Цените все още не са ясни, но настоящата версия с мощност 170 к.с. се предлага с цени от 11 700 долара. Добре ли е?