сряда, 1 октомври 2025 г.

Балонът на електрическите автомобили се спука

 Балонът на електрически коли, за които ни убеждаваха, че са бъдещето – току-що започна да се пука. Нали ви казахме. Не че сме пророци, но просто гледаме реалността. Продажбите на електрическите автомобили в момента приличат на сутрешен махмурлук - никой не ги иска. Вижте Toyoata - цели 18 електрически коли продадени в Япония за един месец. Осемнадесет! Иначе казано, подигравка. Междувременно, корейците вдигат ръце. Hyundai вече са по-заети да правят футуристични Ioniq-и, които са  скъпи, лъскави, луксозни играчки за хора с пари. А какво става с Kona Electric? Той просто не е достатъчно търсен и затова Hyundai, както всяка голяма компания, когато види, ч профитът не е достатъчно дебел, просто обръща гръб и съкращава гамата на модела до минимум. Клането е факт. Това означава, че единственият оцелял от този електрически геноцид е базовата версия SE, която идва само със стандартната батерия и пробег от едва 300 км.  Той остава. За да не кажат, че нямат нищо.


 Nissan - същите, които бяха пионери с Leaf, спират производството на своя Nissan Ariya, след само 3 години на пазара. Защо? мащабно корпоративно преструктуриране. Тоест - когато не се продава, режат клона без никаква сантименталност. 

А Acura?  Те са още по-директни. Сега обявяват, че спират производството и на електрическия си SUV - ZDX, който бе представен само преди 2 години. Той трябваше да е луксозното електрическо бъдеще на Honda, но не се продава, а в луксозния сегмент това е смъртна присъда. 

Когато Porsche започне да издава тревожни вътрешни предупреждения, значи балонът наистина се пука. Самият Оливър Блум, главният изпълнителен директор, човекът, който трябва да продава хиляди конски сили и престиж е пратил вътрешен имейл. И там го казва черно на бяло: традиционният бизнес модел НЕ работи, заради слабото търсене на електрическите модели! Това е признание за провал. Продажбите? Спадат. През 2023 година - минус 3% в глобален мащаб. Но истинското корабокрушение идва през 2024 година с допълнителен спад от 6% и то само през първата половина. 

Ford, коxто реши да бъде европейския герой и да заложи всичко на електричество - катастрофира. Затвориха заводи, убиха легенди като Fiesta и Focus и наляха 2 млрд. долара, за да превърнат историческия си завод в Кьолн, в център за EV производство. От януари обаче именно този завод мина на две смени. Защо? Заради ниското търсене на електромобили в Европа. Точно така, хората просто не купуват от тези скъпи, тежки коли. Резултатът? 1000 работни места отидоха по дяволите и ще бъдат последвани от още 4000 в световен мащаб. Хиляди души, които ще получат доброволни пакети за съкращения, което е просто учтив начин да ти кажат, че вече не си нужен. 

Тези новини всъщност са началото на краят. Краят на илюзиите. Бъдещето на електрическия автомобил, както изглежда, ще бъде само за богатите и за тези, които са готови да карат до близкия квартал.  Всички останали? Обратно към бензина.  

Няма коментари:

Публикуване на коментар