сряда, 19 ноември 2025 г.

**Как Porsche погуби душата на Cayenne в името на 1139 коня


 Ами, ето го! Cayenne Electric. това не е просто електрическа версия на Cayenne. Не. Това е изцяло нов модел построен върху удължената PPE платформа от Porsche Macan EV. Говорим за 13 см. повече и междуосие от 3023 мм., които служат само за да има повече място за краката на пътниците отзад. Каква жертва на инженерната мисъл! Забравиха ли звукът, вибрацията, истинският Cayenne? Дали Cayenne Electric наистина надделява над своя брат с цилиндри? Разбира се. Със студена бездушна мощ. Но най-голямата ирония на тази горчива победа е, че версиите с ДВГ няма да изчезнат и ще продължат да се предлагат поне още 10 години. Най-вероятно е да бъдат и по-търсени, тъй като марката нещо го е закъсала по отношение на продажбите. Дизайна? Изострен. Приложили са триковете от Macan EV и са постигнали коефициент на съпротивление от 0,25, което  го прави един от най-хлъзгавите SUV-ове, резултат от скрити аеродинамични клапи и интелигентен спойлер.

При пускането на пазара има два варианта. И двата са пълни с технологии, и двата очевидно са проектирани да ви накарат да се запитате защо изобщо ви е пукало за цилиндрите. След секунда обаче се сещате за звука на банцига, когато дядо ви режеше дърва и този на съседа, който форсираше своят V8 след смяна на филтрите. Нека започнем с най-забележителното - цената. В Германия, те ще стартират от 105 200 евро за базовият модел и 165 500 евро за Cayenne Turbo.  същият ще разполага с мощност от 844 к.с. при нормално шофиране. Но лудостта е в онзи бутон на волана Push-to-Pass. Натискаш го и получаваш още 173 к.с. за 10 секунди.  А с активиран Launch Control  цялата тази стихия освобождава до 1139 к.с. Porsche твърди, че това е най-мощният им сериен автомобил досега и ускорява от 0 до 100 км/ч за 2.4 секунди. Максималната скорост е ограничена на 260 км/ч. за да сте сигурни, че ще изминете повече от 100 км. Добре дошли в новата, бездушна реалност на Porsche. Базовият Cayenne Electric? Той е за простосмъртните. Има само 402 к.с.  Тоест, той е бавният в новата реалност. Но дори той прави 0 до 100 км/ч за 4,5 секунди. Технологията за адаптивно окачване ASM е стандартно за всички версии. Turbo версията добавя заден диференциал с векторизиране и налична опция за управление на задния мост заедно с активните стабилизиращи щанги. Батерията която намира място и в двете версии е огромна и тежка с капацитет от 113 кВтч. В най-добрия случай обаче ще можете да изминете до 642 км. и то на теория. Забравете за споменатите 260 км/ч. и телепортацията до 100 км/ч. След две три стартирания ще трябва да бутате близо 3 тонeн електрически SUV. За радост обаче, той е снабден с 800-волтова архитектура и от 10 до 80% ще можете да заредите батерията само за 16 минути. Имаме си и рекуперативни спирачки, които  могат да върнат до 600 kW обратно в батерията. Това означава, че при 97% от ситуациите, няма нужда да се налага да използвате физическите спирачки с карбонови дискове, за които сте се бръкнали с над 10 000 евро. Имаме и опция за индуктивно зареждане. Просто вкарваш в гаража, паркираш върху подложката и SUV-ът започва да се зарежда сам с до 11 kW. 


С интериора се запознахме преди малко повече от месец. Технологичното изживяване е дигитална оргия: новият Flow Display с два големи OLED екрана, 14,9-инчов дисплей за пътника като опция, епичен 87-инчов HUD с добавена реалност, AI-базиран Voice Pilot. Цифри, цифри, цифри! Пътниците на задните седалки получават повече място за краката и електрическо регулиране, плюс панорамен покрив, който променя непрозрачността си с течни кристали. И сега, най-голямата трагедия на новото време: режимите на настроението. Интериорът се трансформира в пространство за преживявания. Вече не е важно как караш, а как се чувстваш. В зависимост от избраната програма, се променя всичко: позицията на седене, светлинното настроение, климатикът, звуковият профил, дори оформлението на дисплея. Какво е това? Автомобил или психоаналитик  на колела? Сякаш животът ни не е достатъчно объркан, че и колата трябва да се адаптира към нашето нестабилно настроение. Диапазонът на комфорт се допълва от комуникационната светлинна лента - LED лента, която...посреща пътниците, когато влизат. А после визуализира процеса на зареждане. Това ли е най-важното послание на машината към човека? Да гледаме как се мига и се зарежда. Евала!



Няма коментари:

Публикуване на коментар