вторник, 21 октомври 2025 г.

Toyota Land Cruiser FJ няма да се предлага в Европа и Америка


Toyota хвърля на сцената една сянка от миналото. Land Cruiser FJ. FJ - две букви, натоварени с тежестта на историята, препратка към онзи легендарен, брутален FJ40 и към по-скорошния, но вече култов FJ Cruiser. Две букви, които сега били разшифровани като „Свобода и радост“. Свобода. Радост. Колко лесно се произнасят тези думи днес, когато става дума за кола. Този нов Land Cruiser FJ е построен върху простата, но доказана платформа IMV отToyota Hilux Rangga и има една амбиция: да донесе „Land Cruiser преживяването“ на една нова, по-неангажирана публика. Публика, която може би не помни, какво е да си истински кален. За да бъде "достъпен", FJ е запазил скромни размери. Взел е супер късата рама на бюджетнияToyota Champ - единственият начин да се вмести в днешната икономическа реалност. Той е къс  - 4575 мм и 2580 мм междуосие, но е висок - 1960 мм. Най-високият от братята си на IMV платформата. Като човек, който е стъпил на пръсти, за да го забележат. 

Вътре и вън, дизайнът е масивен, правоъгълен, сякаш е излязъл от кутия. Но има финес - осмоъгълна предна маска, С-образни дневни светлини, които дават тон. А кръглите ретро фарове? Опция. Защото миналото вече е опция. Там, където другите коли имат елегантни линии, FJ има стъпаловидна линия на прозорците и дебели С-колони. А резервната гума е отвън, на странично отварящата се задна врата, която е стъклена. Всичко това  с масивни черни пластмасови разширения. Броните дори са разделени на секции, за да можеш да смениш само повредената част. 


Интериорът? Там е по-сложно. Многослойното табло и плоските панели на вратите напомнят на бюджетния Champ. Но, разбира се, с по-добри материали. Има нещо като заем от по-големия брат Land Cruiser 250 : волан, дисплей (вероятно 12.3-инчови), дигитални контроли. FJ е стриктно 5 местен. Тук няма място за семейната суета и 7 места. Багажникът е обзаведен с MOLLE панели, като в американската армия, за закрепване на екипировка. За къмпинг. За свобода. Или просто за да имитираш това. Има разбира се и Toyota Safety Sense. Пакетът от асистенции. Защото в днешно време не е достатъчно да си просто надежден, трябва да си и грижовен. 


FJ е взел по-простата система за задвижване на четирите колела от Hilux. По-твърд, с допълнителни подпори под пода. Твърдостта на каросерията е увеличена. Toyota твърди, че е тестван сериозно. Че артикулацията на колелата е като на хардкорния  Land Cruiser 70. Дали? Но ето къде идва разочарованието. Под капака. Там имаме само 2.7 литров, бензинов мотор с мощност 163 к.с., куплиран само с 6-степенна, автоматична трансмисия и задвижване 4х4. Това е специфично за японския пазар. И се надяваме, че другите пазари ще получат по-силен турбодизел. Защото 163 коня в тази масивна каросерия е по-скоро търпение, отколкото свобода. Toyota, с цялата тежест на своя авторитет и история, заяви, че този модел щял да притежава изключителни офроуд характеристики. Казаха, че са фокусирали усилията си върху „ъгъла на подход“, „пътния просвет“ и „артикулацията на колелата“. Но по-важното е другото: Производителят твърди, че са били проведени „обширни офроуд тестове“, които са „идентифицирали точки за подобрение, за да се гарантира истинската пригодност на Land Cruiser“.


Производството ще се осъществява в Тайланд и докато се появи в Япония - средата на следващата година ще чакаме. Ще чакаме да видим дали тези две букви - „Свобода и радост“, наистина ще означават нещо, или ще бъдат просто част от поредната маркетингова приказка, която забравяме, още преди да е свършила. Сенките от миналото са дълги и този нов FJ ги носи. Но с колко енергия? Това е въпросът. Този автомобил е отговор и на цялата вълна от китайски SUV-ове, които наводняват азиатските пазари, вдъхновени от... ами, от стария FJ40 ( iCar V23). Какво по-добро от това да отговориш на имитацията с истинския наследник? Това обаче няма да се случи в Европа и Северна Америка. Тези пазари, няма да получат този модел. 


Няма коментари:

Публикуване на коментар