неделя, 19 октомври 2025 г.

Класики: Nissan Sunny GTI-R

 


Хомологационни чудовища. Това е епохата, когато правилниците на Световния рали шампионат (WRC) казваха на производителите: "Искате да имате състезателни автомобили? Чудесно! направете 5000 броя и ги продайте на нормални хора!". В резултат получихме автомобили като: Delta Integrale, Celica Turbo 4WD, Subaru Impeza WRX и не на последно място още по-радикалните Peugeot 205 turbo 16Mitsubishi Pajero Evolution и Mercedes 190 E 2.5-19 Evolution II. Съществува обаче и един еднорог, който никого не помни. Дойде някъде от Япония, където хората карат от грешната страна на пътя и се нарича Nissan Sunny GTI-R или познат още като Pulsar GTI-R. По принцип това е просто един триврат Nissan Sunny -кола, която изглежда толкова вълнуващо, колкото един плик със сиви чорапи. Но Nissan са решили да му сложат... ами, всичко с което разполагат. 

Разликите спрямо нормалния "Сив Чорап" Sunny са крещящи. Първо, има огромен заден спойлер. Той е там, за да крещи: "Аз съм бърз! Моля, не ме бъркайте с колата, с която съпругата ви ходи до супермаркета!". Второ, преден капак надупчен като френско сирене. Дупките са там, за да охлаждат интеркулера и да изглеждат, сякаш колата има дихателни проблеми. Бронята също е надупчена с огромни отвори. Защо? Защото топлината е враг! И трето, интериорът - докато шофирате, можете да следите колко нервна е колата, благодарение на допълнителни уреда за температурата, налягане на маслото и налягане на турбото. Защото нищо не е по-успокояващо от това да гледаш как стрелката за налягането на маслото започва да трепери, докато наближаваш 200 км/ч. 


Това не е всичко. Под капака е скрит истински скъпоценен камък:Това е 2.0 литровият, 4-цилиндров турбо мотор с индивидуална дроселова клапа, което е просто фантастично! резултатът е мощност от 230 к.с. при 6400 об/мин. и 267 Nm. това е достатъчно за да изтръгне врата ви при ускоронеие, макар и в наши дни 6.4 секунди да не звучат толкова фрапиращо. Но по-интересното е, че за да постигнете 100 км/ч. са необходими само две смени на предавките. Това е чисто, неподправено, турбо-насилие! Мощността отива към пътя чрез 5-степенна, механична скоростна кутия и перманентно задвижване на четирите колела. Ядрото на всичко е системата ATTESA на Nissan. Това е малко японско инженерно чудо, което разпределя мощността, така че да не се блъснете в най-близкото дърво, въпреки че на пътя има пет сантиметра кал. Максималната скорост е само 226 км/ч. Сравнително ниска за 220 коня? Да. Но това е рали кола. Тя има огромен коефициент на съпротивление от 0.39, защото е създадена, за да има притискателна сила, а не да изглежда елегантно. Това се отплаща, тъй като времето от 1.22.7 минути за обиколка на Хокенхайм е по-добро от това на преките му конкуренти и автомобили като Audi S2 и Ford Sierra RS Cosworth.  Малката, грозна, японска кола е била по-бърза от всички тях!


През 1992 г. цената в Германия е била 60 000 DM. Солидна сума. Три пъти по-скъпа от базовия Sunny и два пъти по-скъпа от тогавашния VW Golf GTI. Това е цената, която плащате за чисто, неподправено WRC инженерство - вероятно дори субсидирана от Nissan, които просто са искали да видят колата си да печели. И сега? Тези автомобили са на изчезване. Произведени са, около 15 000 броя (почти всички с десен волан), но версиите с ляв волан, отишли в Европа са под 1000 броя. Към 2016 г. в Германия например са оцелели само17 бройки. Ако видите един от тези грозни, бързи малки зверове на пътя - поклонете му се. Той е реликва от една епоха, когато рали състезанията бяха брутални, а хомологацията беше царят. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар