вторник, 31 декември 2024 г.

Обзор на изминалата 2024 година

 Въпреки общата стагнация, тази година бе ползотворна от към премиери и новини. За наша радост постовете в сайта AutoblogBG тази година надхвърлиха 600, което е третият най-добър резултат след 2011 и 2012 година. За съжаление обаче, това което изглежда като преход и възход, завършва със стагнация. Слабото търсене на превознr средства породено предимно от покачването на техните цени и общата икономическа обстановка в световен мащаб, накараха много производители да преосмислят стратегията си и да прогледнат относно пълната електрификация, което световните управляващи се опитват да наложат прекалено рано и бързо. 

В Европа се стигна дори до затваряне на цели заводи и съкращаване на над 100 000 работни места, като до 2030 година, тяхната бройка се очаква да нарасне. Освен спада на продажбите в Китай, BMW бе ударена от криза, поради установен проблем в спирачната система (BMW привиква над 370 000 автомобила с дефектни спирачки), като бройката на засегнатите автомобили достигна 1.5 милиона, което тепърва ще се отрази на нейното финансово състояние. Volkswagen от своя се принуди да се раздели със своят завод в Белгия, където се произвеждаше Audi Q8 E-Tron и Q8 E-Tron Sportback, като се очаква в близко бъдеще концерна да затвори още 3 завода в Германия. Mercedes и Porsche от своя страна също преосмислят основно своята политика за пълна електрификация, която доведе до техният рязък спад на фондовият пазар. 

И Stellantis не бе подминат от сътресения. Спадът на продажби с близо 20% в световен мащаб, доведе до преждевременната оставка на Карлос Таварес, чиято политика за пълна електрификация се оказа пагубна за концерна, а решението да спре производството на емблематичният V8-цилиндров HEMI агрегат, доведе до неговото сваляне от поста. Карлос Таварес очакваше светло бъдеще надявайки се да разклати пазара в Европа със серия от модели на Leap Motor, които ще повлияят на продажбите със своята цена, но това се оказа пълно фиаско, тъй като плановете за асемблирането на  Leap T03C10 и B10 в Полша пропаднаха, след наложените мита от Европа, върху китайските модели. това на свой ред  накара китайското правителство да отвърне на удара и да забрани на всички свои производители да правят инвестиции на стария континент. Случайно или не Таварес, бе дълги години в управителният съвет на Nissan под опеката на Карлос Гон, която в момента също е изправена пред колапс, който доведе до началото на преговорите за сливане с Honda (Honda и Nissan се сливат). 

В САЩ, след спечелването на президентските избори от Доналд Тръмп, редица производители като: GM, Ford, Toyota и др., се надяват на неговата благосклонност за по-голяма заетост и производство и станаха дарители със символичната сума от 1 млн. долара в подкрепа на неговото стъпване в длъжност. Септември месец станахме свидетели на обявеното общо сътрудничество между Hyndai и GM (Революция в автомобилната индустрия: Hyundai и GM обединяват сили), което отваря врати за множество възможности.

Междувременно в Китай, автоиндустрията е във възход, въпреки спада на продажбите с близо 3%. Редица китайски марки изместиха своите европейски конкуренти, като генерират по-добри продажби на своите модели на местния пазар продиктуван от точковата система на китайците, която имат за своят социален статус. Въпреки това, пазарът на електромобили продължава да се сблъска с предизвикателства, като например бавното приемане в някои региони и опасения относно цената и пробега на батериите. Разработването на технологии за автономно шофиране продължи с бързи темпове, като много производители демонстрираха напреднали прототипи. Въпреки това, масовото въвеждане на напълно автономни автомобили все още е далечна перспектива поради сложните регулаторни и технически предизвикателства.

Проблемите с доставките на полупроводници, които започнаха през 2021 г., продължиха да оказват негативно влияние върху производството на автомобили. Производителите бяха принудени да намалят производството и да повишат цените. Високата инфлация в много страни доведе до увеличаване на цените на суровините, енергията и труда, което от своя страна доведе до поскъпване на автомобилите средно с около 500 евро. Войната в Украйна и други геополитически събития също нарушиха веригите за доставки и допринесоха за несигурността в автомобилната индустрия.

За да обобщим ситуацията ще добавим, че производителите са изправени пред необходимостта да се адаптират към бързо променящата се среда, като същевременно се справят с множество предизвикателства. Въпреки трудностите, бъдещето на автомобилната индустрия изглежда обещаващо, като се очаква електромобилите и автономните технологии да играят все по-важна роля в преобразяването на транспорта, но това няма да се случи в твърде оптимистичният срок който лековерно всички очакваха. 


Няма коментари:

Публикуване на коментар