Въпреки общата стагнация, тази година бе ползотворна от към премиери и новини. За наша радост постовете в сайта AutoblogBG тази година надхвърлиха 600, което е третият най-добър резултат след 2011 и 2012 година. За съжаление обаче, това което изглежда като преход и възход, завършва със стагнация. Слабото търсене на превознr средства породено предимно от покачването на техните цени и общата икономическа обстановка в световен мащаб, накараха много производители да преосмислят стратегията си и да прогледнат относно пълната електрификация, което световните управляващи се опитват да наложат прекалено рано и бързо.
В Европа се стигна дори до затваряне на цели заводи и съкращаване на над 100 000 работни места, като до 2030 година, тяхната бройка се очаква да нарасне. Освен спада на продажбите в Китай, BMW бе ударена от криза, поради установен проблем в спирачната система (BMW привиква над 370 000 автомобила с дефектни спирачки), като бройката на засегнатите автомобили достигна 1.5 милиона, което тепърва ще се отрази на нейното финансово състояние. Volkswagen от своя се принуди да се раздели със своят завод в Белгия, където се произвеждаше Audi Q8 E-Tron и Q8 E-Tron Sportback, като се очаква в близко бъдеще концерна да затвори още 3 завода в Германия. Mercedes и Porsche от своя страна също преосмислят основно своята политика за пълна електрификация, която доведе до техният рязък спад на фондовият пазар.
И Stellantis не бе подминат от сътресения. Спадът на продажби с близо 20% в световен мащаб, доведе до преждевременната оставка на Карлос Таварес, чиято политика за пълна електрификация се оказа пагубна за концерна, а решението да спре производството на емблематичният V8-цилиндров HEMI агрегат, доведе до неговото сваляне от поста. Карлос Таварес очакваше светло бъдеще надявайки се да разклати пазара в Европа със серия от модели на Leap Motor, които ще повлияят на продажбите със своята цена, но това се оказа пълно фиаско, тъй като плановете за асемблирането на Leap T03, C10 и B10 в Полша пропаднаха, след наложените мита от Европа, върху китайските модели. това на свой ред накара китайското правителство да отвърне на удара и да забрани на всички свои производители да правят инвестиции на стария континент. Случайно или не Таварес, бе дълги години в управителният съвет на Nissan под опеката на Карлос Гон, която в момента също е изправена пред колапс, който доведе до началото на преговорите за сливане с Honda (Honda и Nissan се сливат).
В САЩ, след спечелването на президентските избори от Доналд Тръмп, редица производители като: GM, Ford, Toyota и др., се надяват на неговата благосклонност за по-голяма заетост и производство и станаха дарители със символичната сума от 1 млн. долара в подкрепа на неговото стъпване в длъжност. Септември месец станахме свидетели на обявеното общо сътрудничество между Hyndai и GM (Революция в автомобилната индустрия: Hyundai и GM обединяват сили), което отваря врати за множество възможности.
Междувременно в Китай, автоиндустрията е във възход, въпреки спада на продажбите с близо 3%. Редица китайски марки изместиха своите европейски конкуренти, като генерират по-добри продажби на своите модели на местния пазар продиктуван от точковата система на китайците, която имат за своят социален статус. Въпреки това, пазарът на електромобили продължава да се сблъска с предизвикателства, като например бавното приемане в някои региони и опасения относно цената и пробега на батериите. Разработването на технологии за автономно шофиране продължи с бързи темпове, като много производители демонстрираха напреднали прототипи. Въпреки това, масовото въвеждане на напълно автономни автомобили все още е далечна перспектива поради сложните регулаторни и технически предизвикателства.
Проблемите с доставките на полупроводници, които започнаха през 2021 г., продължиха да оказват негативно влияние върху производството на автомобили. Производителите бяха принудени да намалят производството и да повишат цените. Високата инфлация в много страни доведе до увеличаване на цените на суровините, енергията и труда, което от своя страна доведе до поскъпване на автомобилите средно с около 500 евро. Войната в Украйна и други геополитически събития също нарушиха веригите за доставки и допринесоха за несигурността в автомобилната индустрия.
За да обобщим ситуацията ще добавим, че производителите са изправени пред необходимостта да се адаптират към бързо променящата се среда, като същевременно се справят с множество предизвикателства. Въпреки трудностите, бъдещето на автомобилната индустрия изглежда обещаващо, като се очаква електромобилите и автономните технологии да играят все по-важна роля в преобразяването на транспорта, но това няма да се случи в твърде оптимистичният срок който лековерно всички очакваха.
Няма коментари:
Публикуване на коментар