петък, 8 август 2025 г.

Личности: Ercole Spada (1937 - 2025)


 Ercole Spada е едно от най-великите имена в автомобилния дизайн, макар и често да остава в сянката на по-известни имена. Роден през 1937 г. в Италия, Спада оставя трайна следа в историята на автомобилостроенето, работейки за легендарни компании като Zagato, BMW и Alfa Romeo. за съжаление преди дни, на 3-ти август той напуска този свят, като един от най-влиятелните автомобилни дизайнери на XX век. Неговият стил се отличава с елегантност, аеродинамика и уникална индивидуалност, която превръща всеки негов дизайн в произведение на изкуството. 


Кариерата на Спада започва през 1960 г., когато той се присъединява към известното италианско дизайнерско студио Zagato. Там той работи само шест години, но през този период успява да създаде някои от най-разпознаваемите и красиви автомобили на всички времена. Една от най-емблематичните му творби от този период е Aston Martin DB4 GT Zagato - автомобил, който съчетава британската мощ с италианската грация. Други негови шедьоври от ерата на Zagato включват Alfa Romeo Giulia TZ, Lancia Flaminia Super Sport и Ferrari 250 GT SWB Zagato. Всички те споделят характерните за Спада изчистени линии и аеродинамична форма, които правят дизайна едновременно елегантен и функционален.


През 1976 г. Спада се премества в BMW, където оглавява дизайнерския отдел. Въпреки че остава там само няколко години, той допринася за създаването на няколко знакови модела. Една от най-влиятелните му работи в BMW е 7-series E32, която поставя нови стандарти за лукс и дизайн в сегмента на големите седани. Спада също така е част от екипа, създал BMW 5-series E34, която е известна със своите класически и вечни линии.


След като напуска BMW, Спада се завръща в Италия, където работи за IDEA и Fiat, докато не се премества в OSCA  през 1992 г. През 2008 г. той основава собствена дизайнерска фирма Spada Concept заедно със сина си Паоло. Един от най-значимите им проекти и последното творение на италианският дизайнер е Spada Codatronica, суперкола, която връща към корените на Спада в аеродинамичния дизайн, напомняйки за автомобилите му от 60-те години. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар