неделя, 21 юни 2015 г.

История: 50-години Ford Transit

Тази година се навършват 50 години от представянето на един от най-продаваните модели на компанията - Ford Transit. За периода от 1965 година до сега са продадени над 7.3млн. автомобила, което го прави един от рекордьорите на марката. Близо 40 години това е бил и най-продаваният товарен модел в света имайки предвид, че не се е предлагал единствено пазарите в Северна Америка. 
Още при появата на първото поколение на модела, става ясно, че формулата е успешна. Фабриката в Berkshire не може да смогне на поръчките и  производството се премества в Southampton, а по-късно марката открива фабрики в Белгия, Холандия и Турция. Дизайна, товарното пространство и огромното разнообразие от варианти са ключовите елементи за успеха на модела. Повечето от детайлите в интериора идват директно от леките автомобили на компанията, което допринася за по-добрата обстановка в кабината. Това се харесва на повечето от клиентите, които използват модела и за лични нужди. Двигателната гама разполага с V4-цилиндрови,  бензинови агрегати с работен обем от 1.3 до 2.0 литра и мощност от 43 до 88к.с. Дизеловите версии са снабдени с 3.0 литров мотор доставян от Perkins, но за неговото вграждане е било необходимо да се преправи конструкцията и да се увеличи предната част. В последствие тази версия отпада, но в освободеното пространство вече може да намира място и V6-цилиндровия, бензинов агрегат на компанията, който се предлага само за версиите на бърза помощ и полицията. 
Второто поколение на Transit се появява през 1978 година. То е конструктивно еднакво с предшественика си, но разполага със значително по-модерни технологии. Реално това е фейслифт версия на модела, но официално той е представен, като MkII. Интериора е изцяло нов, а под предния капак място намират вече новите 4-цилиндрови, редови агрегати с работен обем от 1.6 и 2.0 литра. V6-цилиндровите 2.8 и 3.0 литрови агрегати също намират място и тук, както и един 2.5 литров, 4-цилиндров редови агрегат, който се предлага само в Англия. Благодарение на немският дилър на Ford, моделът се сдобива и с версия 4х4, но от нея са произведени по-малко от 1500 единици. Наблюдава се наличието и на серво волан в някои от версиите, което позволява на модела да се управлява без проблемно и от жени. популярността на Transit става пословична и лесно подминава границата от 2 млн. продадени бройки.  
През 1986 година компанията представя изцяло нов модел с еднообемна кабина, ново окачване и значително по-богато оборудване. Вече могат да бъдат поръчане неща като: ел. стъкла, климатик, централно заключване, въздушни възглавници и други подобни, които можеха да се видят само в леките автомобили. Под предния капак място намират познатият от предходното поколение 2.0 литров бензинов агрегат. Новият 2.5 литров, 4-цилиндров  дизел обаче прави фурор и става един от най-предпочитаните сред клиентите на модела. Той се предлага във версии на мощност от: 85, 100 и 115к.с.., което напълно покрива изискванията на клиентите. V6-цилиндровите мотори продължават да намират своето място и в този модел, но в по-късен етап те окончателно са отхвърлени от гамата на Transit MkIII. Производството на третото поколение на модела вече се осъществява и във Виетнам и Беларус. Спокойно може да се каже, че това е и най-дълго произвежданото поколение, което се предлага цели 17 години.
След дългогодишната годишна служба, третото поколение е заменено от Transit MkIV. Представен през 2000 година моделът има амбициите да завладее тотално пазара на този тип превозни средства благодарение на изцяло новата си платформа, която позволява версии със задвижване, както на задните, така и само на предните колела. Разбира се не липсва и версия 4х4. Под предния капак място намират модерните, TDCI агрегати с работен обем от 2.2 и 2.4 литра и мощност от 85 до 140к.с. Бензиновата версия разчита 2.0 и 2.3 литровите мотори с мощност 118 и 146к.с. През 2005 година е произведен 5 милионният Transit. Това е и първото поколение на модела, което се предлага в Северна Америка, но само в Мексико. Там той е оборудван с 5-цилиндров, 3.2 литров, турбо дизел с мощност 200к.с. куплиран с 6-степенна трансмисия задвижваща предните колела. В  края на жизненият си цикъл, четвъртото поколение на Transit се предлага и със Стоп/Старт система, както и с обновен 2.2 литров дизел чиято мощност достига 200к.с. 
Така се стига до 2012 година, когато е представено петото поколение на модела. То не само се предлага в Северна Америка, но вече се произвежда и там и то не къде да е , а в САЩ. Моделът е разработен съвместно европейското и американското подразделение на марката, което води до представянето на две отделни версии: Transit Custom и Transit.  
Ford Transit Custom се предлага със задвижване на предните или 4-те колела и с късо и дълго междуосие, което достига 3.8м. Под предния капак място намират 2.2, 2.4 и 3.2 литровите TDCI агрегати, както и бензиновият 2.3 литров мотор. 
Ford Transit е по-грубият модел и се предлага със задвижване и само на задните колела. В разнообразието от варианти се предлага и свръх дългата база с междуосие достигащо внушителните 4.5 метра. Макар и предлаган в Европа, той е предназначен предимно за пазарите в Северна Америка, където се предлага оборудван и с бензиновите 3.5 и 3.7 литрови агрегати достигащи мощност от 320к.с., куплирани с автоматична трансмисия. 
Така Ford Transit се превръща в глобален модел, който се предлага на пазарите в цял свят. В момента производството му се осъществява в Испания, Турция, САЩ и Русия.


































Няма коментари:

Публикуване на коментар