вторник, 4 ноември 2014 г.

ESP - задължителен атрибут в леките автомобили

Точно 20 години след премиерата на Електронно Стабилизиращата система (ESP), тя става задължителна във всички нови модели предлагани на пазара в европейския съюз. Към този момент всички производители предлагат патентованата от BOSH стабилизираща система за повечето свои модели, но от вчера, тя става задължително условие за превозните средства до 3,5 тона. В интерес на истината обаче, от 1995 година до сега, Bosh е произвела за европейските производители около 1 млн. ESP, което е незначително количество спрямо общия брой продадени автомобили. При различните производители тя е известна още и като: VSA, VDC, DSC, AFS, CST и др. 
От следващата година това условие ще важи за товарните и пътнически МПС, над 3.5т. След ABS и предната въздушна възглавница за шофьора, това е третата система за безопасност, която става задължителна в новите автомобили. При всички положения това ще се отрази и на цената на базовите модели. Всяка една от системите ESP, струва от около 300 евро. Това се дължи на факта, че компютър следи множество параметри посредством множество датчици, като 25 пъти в секунда изчислява ъгълът на завиване на предните колела спрямо скоростта с която се движи автомобила и при нужда се намества, като спира притока на гориво в агрегата независимо дали педала на газта е натиснат. Ако и това не помогне се намесва и ABS системата, която автоматично задейства спирачният механизъм към колелата имащи най-голямо сцепление с пътната настилка в даденият момент и по този начин позволява на водача да овладее контрола над автомобила. Според статистиката, през последните години са предотвратени над 33 000 инцидента и са спасени над 1000 човешки живота. Очакванията са в следващите 10 години, когато над 90% от автомобилите движещи се по пътищата в Европа ще притежават ESP, повече от 80% от инцидентите свързани със загуба на контрол над автомобила да бъдат предотвратени. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар