Китайската автомобилна индустрия реши да ни докаже нещо. И то не е, че правят добри коли, а че могат да бълват световни рекорди с електрическите си машини, както баба прави тутманици. Цялото лято беше посветено на една и съща драма: кой е по-бърз на „Нюрбургринг“? Първо, Xiaomi - тези, дето правеха телефони се изпъчиха с техния суперседан SU7 Ultra. Направиха силно представяне на „Зеления ад“, а някакъв техен прототип дори се намърда в челната тройка. Е, добре.
Но малко след това се появи Големият Батко - BYD, и тяхната „луксозна“ марка Yangwang. И извадиха нещо, което звучи като шега: екстремната хиперкола YangWang U9 във версия Track. Не стига, че била най-мощният сериен автомобил на пранетата със своите 3019 к.с., ами и поставила абсолютен рекорд за скорост, изтривайки усмивката на Xiaomi от първото място на „Нюрбургринг“ за електрически модели. Китайската надпревара за величие продължава.
Хиперколата на BYD е построена на платформата - e4 с хидропневматичното окачване DiSus-X. Но тук идва смешната част: Xtreme версията е повече от два пъти по-мощна от „скромните“ 1306 к.с. на стандартния модел. Говорим за 3019 к.с. Защото, нали, ако правиш хиперкола, направи я да изглежда като претоплен сарказъм. Всичко това е постигнато благодарение на 1200-волтова архитектура и подсилена охладителна система. Четири електродвигателя, всеки с по 755 к.с., се въртят с до 30 000 оборота в минута. И това прави U9 Xtreme най-мощният сериен модел в света. Колко точно „сериен“ е един модел, който ще бъде произведен в 30 бройки, е въпрос, на който само маркетинг отделът на BYD може да отговори.
В края на август, един немски пилот, Марк Басенг, успя да настъпи предпроизводствения U9 Track до 472 км/ч. BYD веднага обявиха „световен рекорд“. Само че по това време колата не беше в производство, а абсолютният рекорд от 2016 г. си стои при един студентски автомобил с 550 км/ч., както и Koenigsegg Jesco Absolut със заявените 535 км/ч. За да коригират този „неловък“ пропуск, на 14 септември серийният Yangwang U9 Xtreme се върна на полигона в Папенбург и успя да вдигне 496 км/ч., като направи отвяRimac Nevera с неговите 412 км/ч постигнати също чрез батерия. Постижението е сертифицирано. Но.... тъй като пробегът е направен само в едната посока, официалният световен рекорд за шосейни автомобили си остава при SSC Tuatara с 455,3 км/ч. Тоест, направиха голяма сензация от нещо, което не е официален рекорд. Класика. Където обаче няма „но“-та, е на „Нюрбургринг“. Зад волана на китайската машина беше друг опитен германец - Мориц Кранц. И под негово ръководство U9 Xtreme завъртя ринга за 6 минути и 59.157 секунди. Това е първият път, когато сериен електрически автомобил чупи 7 минути на тази писта, измествайки Xiaomi SU7 Ultra с цели 5 секунди.
Това, което Yangwang решиха да не обясняват, е цената. Xiaomi SU7 Ultra е „скромен“ седан, който струва $75 000. Базовият Yangwang U9 започва от $252 000, а този Xtreme, произведен в само 30 бройки, ще бъде още по-скъп.
Няма коментари:
Публикуване на коментар