неделя, 16 февруари 2025 г.

Класики: Toyota Previa



Реално е трудно да се говори за японска класика още повече като става въпрос за MPV модел, но първото поколение на Toyota Previa/Estima е уникален и без аналог за времето си  което съществува. Представен през 1990 година и проектиран от тогавашния главен дизайнер на марката Дейвид Дойл, който по това време отговаря за развойната дейност на калифорнийското дизайнерско студио, Toyota Previa ясно е насочен към пазарите отвъд океана. Въпреки, че производството му се осъществява в Япония, главният пазар на моделът е САЩ въпреки, че според слуховете пазарната му цена е с 30%, под неговата себестойност. По един или друг начин Toyota Previa успява да се противопостави на семейните ванове на Crysler и успява да събере многобройно количество фенове. 


Освен с приятният си дизайн и огромното вътрешно пространство, Toyota Previa се отличава и с нейната уникална архитектура и концепция. Моделът се задвижва от централно разположен агрегат, който е позициониран буквално в легнала позиция. Това обаче води до значителни разходи в разработката, тъй като двигателят реално разполага със сух картер, а под капака където нормално трябва да се намира той е изнесен резервоар за масло с обем около 2 литра. За да станат нещата още по-сложни, целият аксесоарен модул за климатика, алтернатора,  хидравличната помпа и перката за вентилатора са изнесени в предната част и се задвижват от допълнителен вал, като в по-късен етап към тях е добавен и механичен компресор за увеличаване на мощността на 2.4 литровият, бензинов мотор. Трансмисията предвидена за модела е 5-стенна, механична или 4-степенна, автоматична предаващи движението към задните или четирите колела. Базовата версия разполага с мощност от 135 к.с., които са твърде анемични за тежащият 1.7 тона модел, но в последствие благодарение на механичния компресор мощността е увеличена на 163 к.с. Налична е и дизелова версия с 2.2 литров турбо мотор с мощност 100 к.с., но по разбираеми причини, тя не се радва на голям успех и е налична предимно на Японския пазар. 


Интериорът също впечатлява със своят дизайн, който е напълно различен от всичко което е налично по това време на пазара. Моделът се предлага в конфигурации с 7 или 8 места, а централната конзола на таблото е изнесена към седалките за по-удобно боравене с приборите. Опционално се предлага и двоен - отваряем панорамен покрив. През 1996 година моделът е подложен на фейслифт, което удължава живота на модела до 2000 година, макар през 1997 година неговите продажби в САЩ да бъдат спрени. 



Няма коментари:

Публикуване на коментар