Този месец се навършват 30 години от представянето на първото поколение Lancia Ypsilon или известна като Y10, която пък се явява като наследник на Autobianchi A112, след закриването на марката. Всъщност това е един прагматичен и модерен автомобил за времето си предлагащ модерен дизайн, комфортен интериор и новаторски решения. Отвесната задна, пластмасова врата предлага изключително лесен достъп до багажника, като същевременно се отваря с лекота. Усещането за лукс тогава в този клас автомобили е било непознато, а тук дори може да се поръча и версия с дигитално табло. Дизайнерите също са изиграли своята роля за добрата обстановка в купето, тъй като реално това е бил моделът с най-ниското ниво на шум при по-високи скорости в класа си. Това е в следствие от ниския коефициент на челно въздушно съпротивление, който тук е Сх-0.31. Интересно е да се спомене, че това е първият автомобил в своя клас, чието предно стъкло е лепено.
Lancia Y10 е построена върху модифицираната платформа от Fiat Panda. При нея обаче задния мост не е с листови ресори, а с твърда греда и винтови пружини. Ето защо без проблеми и тук се внедрява задвижване 4х4 за някои от версиите. Под предния капак място намира модерния за времето си 1.0 литров агрегат на FIAT, с мощност 45к.с. като по-късно тя е увеличена на 50к.с. За тези, които мощността им се вижда незадоволителна се предлага и версия с принудително пълнене и мощност от 85к.с. В края на 80-те години излиза версия с 1.3 литров агрегат и мощност от 78к.с. Версията с 1.1 литровия - FIRE агрегат също се появява по това време. Тогава е направени и лек фейслифт на модела, а серийното оборудване обогатено. Неща като: ел. стъкла, регулиращ волан, трип-компютър и климатична инсталация се предлагат и в базовия модел, а под предния капак остават само агрегатите с работен обем от 1.1 и 1.3 литра. През 1992 година, Lancia Y10 е подложен но по-обстойни козметични промени, които имат за цел да приобщят модела към новата дизайнерска линия на марката. През 1995 година, Y10 е спрян от производство, като за периода от 1985 до 1995 година са продадени близо 1 млн. автомобила.
През 1996 година на пазара се появява модела Ypsilon, който е по-голям и скъп, но въпреки това повтаря пазарния успех на Y10. Моделът е идентично технологичен с първото поколение наFiat Punto. Двигателите са с работен обем от 1.1 до 1.4 литра, но задвижването се осъщестява само чрез предните колела. Козовете на модела остават същите: богатото серийно оборудване, добрият комфорт на возене и превъзходното поведение на автомобила. Фейслифт версията представена през 2000 година се предлага серийно с две въздушни възглавници, климатик, ABS, серво на волана, ел. пакет,
През 2003 година е представено второто поколение на Ypsilon, което вече вдига значително високо летвата в този клас и реално това е един от първите премиум - компактни модели. Интериорът е новаторски и израбетен предимно от меки материали приятни на допир и дори кожа Алкантара. Насочен предимно към по-младите клиенти на марката, Lancia Ypsilon се предлага с бензиновите 1.2 и 1.4 литрови агрегати, но вече е на разположение и модерния дизелов, 1.3 литров Multijet, чиято мощност достига 105 к.с.
Третото поколение на Ypsilon е представено през 2011, като се предлага и под името Chrysler Ypsilon. Това поколение се предлага за първи път и само с пет врати. Платформата на модела е идентична с тази на Fiat 500, а производството се осъществява в заводите на компанията позиционирани в Полша. Това не пречи, качеството на модела да бъде на високо ниво, а продажбите да достигнат 100 000 бройки годишно. Под предния капак се крият най-новите и модерни агрегати на компанията майка с работен обем от 0.9 до 1.3 литра. Възможността за близо 600 варианта на персонализиране на модела и възможността за двуцветно оцветяване на каросерията и интериора, правят модела един лайфстайл автомобил. Сегашното положение на марката обаче не никак розово. Продажбите на Lancia са намалели в път и едва преминават границите на 100 000 продадени автомобила, но именно по-голямата част от тях са от модела Ypsilon, благодарение на който марката продължава да съществува и да присъства на пазара.
Няма коментари:
Публикуване на коментар