През 1983 година в САЩ, GM представя единствения до момента американски,
двуместен автомобил с централно разположен двигател предназначен за
масова продажба. Неговото име е Fiero и се радва на изключителен пазарен
успех. Само за първата година са продадени над 130 000 автомобила. Това
не е изненада, тъй като цената в Европа на базовата версия започва от
24 000DM, която е по-ниска от тази на VW Golf 2 GTI. Проектиран по време
на петролната криза обхванала целият свят, моделът разполага с
4-цилиндров, 2.5 литров агрегат с мощност 92к.с. Купето е изработено
изцяло от фибропласти, което допринася за ниската обща маса от 1135кг.
Това позволява средния разход на гориво да бъде под 10л/100км, което е
уникален резултат за американски автомобил по това време. Динамичните
характеристики обаче не блестят с високи показатели. Ускорението от 0 до
100км/ч става за 14 секунди, а максималната скорост е едва 166км/ч.
Pontiac Fiero търпи критики относно качеството на изпълнение,
надеждността и безопастността на возещите се. Първите бройки страдат от
самозапалване, като близо 2% от произведените през първата година
автомобили са станали жертва на този недостатък. През 1985 година е
представена модификация с V6-цилиндров, 2.8 литров агрегат с мощност
140к.с. при който охлаждането и мазането е значително по-добро. С негова
помощ и новата 5-степенна, механична трансмисия, моделът ускорява до
100км/ч от място за 8.2 секунди, а максималната скорост вече удря
200км/ч. разходът на гориво обаче е вече значително над 10 и надхвърля
13л/100км. Това е проблем, тъй като конструктивно моделът не позволява
вграждането на по-голям от 38л. резервоар за гориво. Предвидени са
версии с принудително пълнене на цилиндрите и нов DOHC агрегат, но те
така и не стават реалност, тъй като през 1988 година моделът е спрян от
производство през поради слабият вече интерес. Независимо от всичко за
пет годишното съществуване Pontiac Fiero е продаден 370 168 пъти и
остава в историята, като един от най-интересните модели, които са
извоювали място в сърцето на хората с бензин в кръвта.
Няма коментари:
Публикуване на коментар