Бъфет се оттегли. Старият хитрец Уорън Бъфет, този, който винаги знае кога да влезе и кога да излезе от играта, продаде последните си акции в китайския автомобилен гигант BYD. Зад гърба му стоят цели 17 години любов, които му донесоха 20 пъти по-голяма печалба. Това не е просто инвестиция, това е урок по цинизъм. Всички се хващат за главата, а акциите на BYD падат като круши. В Хонконг с 3.4%, а в Шънджън с 1.5%. Когато ти обръщат гръб, си сам.
Ето я обаче и другата част от историята. Според документите, на 31-ви март инвестицията вече е нула - ЗЕРО. Доскоро беше 415 млн. долара. Документите не лъжат. Започна се през 2008 година с 230 млн. дорала. Една десета от компанията беше в ръцете на Бъфет. А той, като всеки нормален човек, започна да разпродава, когато видя, че парите потекоха като река и цената вече беше скочила до небесата. Над 20 пъти.
Генералният мениджър на BYD, Ли Юнфей, благодари за инвестициите, помощта и сътрудничеството. През сълзи обясни, че това е разбираш ли - нормална сделка. Добре дошли в реалния свят. Никой не те целува по челото, когато става дума за пари. Особено когато продажбите ти вървят надолу. BYD е най-големият конкурент на Tesla и видя спад на печалбата си за първи път от 3 години и половина. Вътрешният пазар, този, който носи почти 80% от продажбите, пада за четвърти пореден месец. Това са 16% по-малко от това, което е планирано. Бъфет не е глупак. Усетил е накъде духа вятърът. Затова е излязъл от играта. А това мили мой е началото на краят. Фактът, че Уорън Бъфет е продал дяловете си, се интерпретира като сигурен знак за предстоящ крах на китайското автомобилостроене. Защото никой не излиза от печеливша игра.
Всичко това, обаче, не вещае непременно "края на китайските автомобили". Напротив, подсказва, че те навлизат в нов етап. В етап на зрялост, в който пазарът се пренасища, а конкуренцията става все по-свирепа. Оцелелите ще бъдат тези, които могат да предложат повече за по-малко. По-малките и по-слабите компании ще изчезнат или ще бъдат погълнати от по-големите. Това е естествен цикъл. Когато вътрешният пазар се срива, единственият път напред е навън. Китайските компании ще станат още по-агресивни в експанзията си към Европа, Югоизточна Азия и Южна Америка. И ще използват всяко средство, за да се наложат - включително и дъмпингови цени. За да бъдат конкурентоспособни на световния пазар, те ще трябва да инвестират не само в цената, но и в качеството, дизайна и технологиите. Няма да е достатъчно просто да бъдат "по-евтини". Китайският автомобилен пазар се превръща в джунгла, където оцеляват най-силните. BYD и другите големи китайски играчи ще трябва да се борят за всяка стотинка, да намалят разходите и да търсят нови пазари. Това не е "краят", а просто началото на една нова и много по-трудна игра. Игра без сълзи. И без сантименти.
Няма коментари:
Публикуване на коментар