Реално към днешна дата всички модели на шведската марка са със статут "класика", тъй като миналия месец, бе потвърдено официално, че марката Saab вече не съществува. Има обаче един модел от близкото минало, който е емблематичен за марката и популяризира нейното име в цял свят. Това е първото поколение от серията 900, която се появява на бял свят през 1978 година. Класическият Saab се уповава върху модифицираната платформа на семейството 99, и предлага завиден за времето си комфорт и ниво на безопасност. предното окачване с двойни А-рамена допринася за завидната стабилност на модела, който е с надлъжно разположен агрегат в предната част задвижващ предните колела. Интересното в случая е, че мотора е обърнат обратно по посока на движението, а механичната скоростната кутия е интегрирана в картера. Характерна черта е и дизайна на купето е чието силно изправено и извито, предно стъкло е с изключително тънки А-колони, които осигуряват завидна видимост. Арматурното табло също е уникално за времето си. Неговата подредба на уредите е премислена внимателно. Пред водача са само най-важните показатели, а радиото е поставено високо на централната конзола с цел водача да не си отклонява вниманието от шофирането. кормилната конзола пък е снабдена с телескоп, който в случай на челен сблъсък се сгъва и по този начин предпазва водача от нараняване във волана. Това е и първият модел на пазара снабден със филтър на вентилационната система.
През 1987 година моделът е подложен на козметични промени, който допринасят за по-добра аеродинамика особено при модификацията "Aero". Интереса към модела в средата на 80-те години се увеличава и същият се продава отлично дори и в САЩ. Тогава марката се принуждава да отвори завод и във Финландия, който да задоволи търсенето.
Двигателите с които се предлага моделното семейство 900 са само 4-цилиндрови с 8 или 16 клапана и с работен обем от 2.0 литра. Атмосферните версии разполагат с мощност от 99 и 118к.с., но най-популярни са версиите с принудително пълнене на цилиндрите чиято мощност варира между 138 и 204к.с. Динамиката на турбо версиите е пословична и Saab 900 става един от тези, които поставят нови стандарти по отношение на динамиката в този клас. Скорост над 200км/ч и ускорение до 100км/ч. от място в рамките 8-9 секунди не са проблем за тежащата близо 1.4 тона лимузина. Към края на жизненият си цикъл моделът получава и 2.1 литров агрегат, който обаче се предлага предимно във версиите за Северна Америка.
Saab 900 се предлага до 1993 година във версии седан, лифтбек и кабриолет с 2, 3, 4 и 5 врати, а общото производство почти достига 1 млн. екземпляра. Серийното оборудване е богато за времето си, а в САЩ именно този модел става първият, който се предлага серийно със странични въздушни възглавници.
Няма коментари:
Публикуване на коментар