неделя, 3 април 2016 г.

Класики: Dodge Viper

Годината е 1988 и тогавашният шеф на Chrysler - Lee Iacocca, събира екип от ентусиасти и им възлага задача да започнат работа над двуместен, спортен модел способен да се съревновава с Chevrolet Corvette. За три години марката успява да разработи и да пусне в продажба Dodge Viper. С неговият уникален за времето си V10-цилиндров, 8.0 литров агрегат доработен във фабриките на Lamborghini, които по това време са собственост на компанията, моделът реално е без конкуренция на пазара и е най-потентният американски автомобил. 
Dodge Viper е построен върху стоманена конструкция с купе от фибросплави, а общото му тегло възлиза на 1490кг. За да се постигне този резултат моделът е подложен на строга диета. Оборудването е спартанско и дори липсват странични стъкла. С мощност от 400к.с., динамичните характеристики за времето си са стресиращи, а като цяло автомобилът е труден и опасен за управление от хора без опит. Ускорението на Viper от 0 до 100км/ч става за 4.5 секунди, а максималната скорост - 266км/ч. Целта е постигната! Chevrolet Corvette е с по-слаби показатели, но и значително по-евтин, а моделът на Chrysler се предлага само със 6-степенна, механична трансмисия. Цената на Dodge Viper през 90-те години стартира от 55 600 дола и то без данъци и такси, което също е минус за модела.
През 1996 година е представен фейслифта на Viper. Едно от главните различия е преработената изпускателна система чиито накрайници вече не са в страничните прагове, а на стандартното си място в задната част на автомобила. Според производителя по този начин е увеличена мощността с 21к.с., но не е тайна, че това е трик, който спомага за постигането на европейските норми за звук. Първата версия нямаше шанс да ги покрие и поради тази причина моделът не можеше да се предлага официално на пазарите в Европа. Марката търси нови пазари и с тази промяна се надява продажбите да бъдат увеличени. Климатичната инсталация, странични стъкла и регулируемото окачване вече са налични за модела. Появява се дори и версия купе наречена GTS с мощност 456к.с. Динамичните характеристики са още по-добри. От 0-100км/ч - 4.0 сек. и максимална скорост от 296км/ч. Подобренията по модела не спират и към неговото стандартно оборудване са добавени и две въздушни възглавници.  Спирачната система обаче още не разполага с ABS и това се оказва ахилесовата пета на Viper. Моделът превъзхожда всички свои конкуренти във всички дисциплини с изключение на тази от 100 до 0. Като цяло автомобилите произведени в края на жизненият цикъл са изцяло нови. Те са променени на 90%, от версията представена през 1991 година въпреки външната прилика. Последните произведени модели които слизат от поточната линия през 2002 година разполагат с антиблокираща спирачна система, но въпреки това постиженията не са подобрени осезаемо. 
Въпреки това, първото поколение на Dodge Viper е един от най-красивите роудстъри за времето си, а и най-потентния сериен автомобил, до появата на Bugati Veyron. Не случайно самият Carroll Chelby го признава за достоен наследник на легендарната 427 Cobra. Въпреки това продажбите не покриват очакванията, но моделът все пак се сдобива със свой наследник. Дори и днес, когато компанията е в ръцете на FIAT, Dodge Viper V10 продължава да се предлага, което може само да ни радва. за съжаление обаче най-вероятно това ще бъде и последното поколение на модела или поне такова, каквото го познаваме. Ако Viper продължава да съществува за в бъдеще, то той ще става още по-скъп, по пригоден за всекидневна употреба, а и не е изключено броят на цилиндрите да бъде намален.





Няма коментари:

Публикуване на коментар