вторник, 8 март 2016 г.

История: 50-години Chevrolet Camaro

Огромният успех на Ford Mustang, кара ръководството на GM да преосмисли своята политика и да представи на пазара достъпен спортен автомобил, пряк конкурент на модела на Ford. Така през 1966 година на пазара излиза първото поколение на Chevrolet Camaro и на технологично еднаквият Pontiac Firebird. Двата модела са идентични, но се различават в дизайна и оборудването. Те се основават върху изцяло нова платформа с предно разположен агрегат задвижващ задните колела. Предното окачване е независимо с А-носачи, докато задният мост е твърд с ресори. По това време GM предлага модела Corvair, който е със задно разположен агрегат и реално не е имал никакви шансове срещу модела на Ford.
Първото поколение на Camaro се предлага с редица бензинови 6 и 8-цилиндрови агрегати с работен обем от 3.8 до 7.0 литра, които покриват предпочитанията на всички категории клиенти за спортното купе с 2+2 места. Именно това е и целта на GM, а успехът не закъснява и Camaro започва да се продава добре в САЩ, като става търсен сред младите клиенти на компанията. Въпреки, че се произвежда само три години, заслугата на успеха на този модел е именно на това поколение. 
През 1970-та година GM предлага на пазара второто поколение на модела, което разполага с различен дизайн на купето, който позволява появата на модификация тип - тарга. Тя доставя същото усещане като при откритите модели, но е значително по-евтина за изпълнение. Технологично обаче второто поколение е идентично с първото, което в никакъв случай не е минус. Предлагат се редица версии и модификации на модела, като най-търсена SS350, обявена за "Най-добрият спортен автомобил в света" по това време. В края на своя жизнен цикъл се появява и модификацията Z28, която присъства плътно в останалите поколения на модела. 
Единадесет години след дебюта на второто поколение Chevrolet Camaro, на пазара се появява тритото поколение. То е проектирано от бял лист хартия и предлага изцяло нова механика и технологии. Новата платформа позволява на модела да бъде с близо 200кг. по-лек от предшественика си, което се отразява положително върху динамичните характеристики и управлението въпреки, че окачването остава същото. Петролната криза обаче остава в съзнанието на американците и те за пръв път предлагат 4-цилиндров агрегат в гамата. 6 и 8-цилиндровите модели продължават да се предлагат, а и се радват на добро търсене. Турбо компресори, двигатели с инжекторно впръскване на горивото, автоматични трансмисии - това са все нови неща, които намират място в американското купе. Версията тарга също е на лице, но за пръв път се предлага и класическо кабрио с мек, сгъваем покрив. 
Четвъртото поколение на модела се появява през 1993-та година. Построено върху модифицираната платформа от предходното поколение, няма какво ново да предложи, но дизайна е изцяло променен и модерен. Комфорта е изтласкан на по-високо ниво, а 4-цилиндровите агрегати отпадат от гамата. За подобряване на стабилността се предлага серийно тракшън контрол, а за по-добра икономия, 6-степенна, механична трансмисия. Антиблокиращата спирачна система също идва серийно за всички модели. Не трябва да забравяме и изцяло алуминиевият, V8-цилиндров, 5.7-литров агрегат, който идва директно от петото поколение на Chevrolet Corvette. Поради намалялото търсене на този тип автомобили обаче, GM решава да не хвърля излишни средства в проектирането на изцяло нова платформа покриваща съвременните норми на изисквания и с лека ръка след 35 годишно производство решава да прекрати производството на Camaro. Така отваря път на споменатият вече Cоrvette, като по този начин предоставя светло бъдеще на американската икона. Според мнозина именно това е и причината GM, да се откаже от по-достъпното и не така имиджово купе, което обаче отмъква подобаващо количество клиенти на Corvette. Появява се и световната финансова криза, която пък заличава от картата изцяло марката Pontiac, а на хоризонта няма нищо обнадеждаващо.
Въпреки това GM набира сили и средства и благодарение на представената изцяло нова-  Zeta платформа на концерна, маркетинговият отдел решава да направи неочаквано добър ход и дава зелена светлина за ново поколение на Camaro, стилистично свързано с първото поколение на модела. Така през 2010-та година се появява производствената версия на концептуалният модел представен година преди това, която изглежда феноменално и бързо набира широка популярност. Благодарение и на филма "Transformers" финансиран главно от GM, Camaro добива и световна популярност. Всички стават на ясно, че отново съществува името Camaro в портфолиото на Chevrolet. Моделът разполага с целия арсенал на компанията и най-модерните технологии достъпни в нейните модели. Не са правени компромиси относно качеството на материалите, сигурността въпреки, че производството е изнесено в Канада. Именно това е и причината петото поколение на Chevrolet Camaro да бъде достъпно и на пазарите в Европа. Близо 70% от детайлите на модела са уникални и не се предлагат в друг продукт на концерна, поради което производството е върнато в САЩ. Под капака присъстват 6 и 8-цилиндрови агрегати чиято мощност надхвърля 500к.с. Кабриолета е главна част от основното меню, както в петото, така и в шестото поколение на Camaro, представено през 2015-та година. То се базира върху изцяло нова платформа и е олекотено с близо 100кг. спрямо предходният модел. Под предния капак за пръв път от 25 години присъства и 4-цилиндров агрегат, който обаче се справя подобаващо с неговите 275к.с. Мощността на V8-цилиндровият, 6.2-литров агрегат пък е в другата крайност и нахвърля 640к.с.  Агрегатите са куплирани с 6 и 7-степенна, механична или 8-степенна, автоматична трансмисия. Chevrolet Camaro Cabriolet също се радва на споменатите агрегати, а близо 30% от пазарният дял се падат именно на него.
Какво ще е бъдещето на модела не е ясно. Дали хибридизацията и електрофикацията в автомобилите ще прекратят ерата на подобни модели предстои да разберем и то скоро, но при всички случаи ние сме щастливи, че в момента Chevrolet Camaro живее вторият си живот.






























Няма коментари:

Публикуване на коментар