Най-продавания роудстър за всички времена тази година навършва 25 години. Този модел може спокойно да бъде една от новите Класики. Mazda MX-5 дебютира през 1989 година и е замислен, като евтин, двуместен роудстър с предно разположен двигател, ниско тегло и опростена конструкция. Формулата е вярна и бързо този автомобил става любимец в цял свят. Факта, че за 25 години съществуват едва три поколения на модела е показателен. Интересно е, че идеята на този модел на японците дава английският журналист от Motor Trend - Боб Хал, който през 1976 година се оплаква на Kenichi Yamamoto, че практически вече не съществува класически, британски роудстър. През 1982 година Mazda дава старт на този проект, като наема дизайнера Mark Jordan и той започва работа по създаването на този модел в новооткритият център на марката в Калифорния.
Първото поколение е представено през 1989 година и се предлага до 1998 година, като за този период са продадени над 400 000 екземпляра. Японците правят реверанс към английското автомобилостроене, като дизайнът леко напомня този на Lotus Elan. Дори и сгъваемата конструкция е почти пълно копие на този в английския модел. Под предния капак място намират 1.6 и 1.8 литрови, бензинови агрегати с мощност от 115 до 133к.с. Общото тегло на Mazda MX-5 е едва 940 кг., което допринася за отлично поведение и динамични характеристики. Ускорението от 0 до 100км/ч на базовата версия става за 8.1 секунди, а максималната скорост е 203км/ч.
Второто поколение на модела е представено през 1998 година, като смяната на модела не е продиктувана от слаби продажби, а поради факта, че конструкцията е остаряла, а новите изисквания за безопасност налагат нейната промяна. Така се появява второто поколение на модела, чиито изскачащи фарове отиват в историята. Те са забранени! Габаритите и теглото са леко увеличени, но заедно с това и мощността на агрегатите, която варира от 108 до 146к.с. В по-късен етап, по-малкият 1.6 литров мотор изчезва от гамата и остава само 1.8 литровия агрегат чиято мощност варира през годините между 140 и 152к.с. Окачването продължава да е независимо и на четирите колела, а спирачната система е подобрена. През 2001 година излиза фейслифт версията на модела, която вече разполага и с 6-степенна, механична трансмисия и диференциал с ограничено приплъзване. В самият край на жизненият цикъл на модела, Mazda предлага и версия с твърд сгъваем покрив.
През 2004 година е представено третото поколение с модерен дизайн, който трябва да привлече отново загубената аудитория, тъй като продажбите са спаднали значително. Твърдият сгъваем покрив отново е наличен, но значително модифициран. Като цяло конструкцията на купето е модерна и въпреки нарасналите габарити използваният алуминий позволява общото тегло на МХ-5, да не надвишава 1153кг. Под предния капак вече е наличен и 2.0 литров агрегат. Мощността на 1.8 и 2.0 литровите агрегати варира между 124 и 170к.с. За пръв път Mazda MX-5 може да се поръча и с автоматична трансмисия с възможност за ръчно превключване на предавките посредством лостчета зад волана. През 2008 година марката предлага фейслифт на модела, а през 2012 година Mazda MX5, бе отново освежена.
Най-вероятно до края на 2015 година ще видим и четвъртото поколение на модела, което ще бъде разработено благодарение на сътрудничеството между Fiat и Mazda. Новото поколение трябва да стане основа и за модел на Alfa Romeo.
Няма коментари:
Публикуване на коментар