неделя, 24 февруари 2013 г.

Класики: Subaru XT/Alcyone

 През 1985 година Subaru представя един изключителен модел, който остава недооценен, но може спокойно да се каче, че именно той променя изцяло имиджа на марката. Дизайна е авангарден за времето си, а някои технически решения в автомобилостроенето са намерили своето място за пръв път именно в този модел. Такива са например: компютърното управление на двигателя и трансмисията, симетричната система за задвижване на четирите колела, която може да се каже, че е използвана и в днешните модели но с редица изменения, наличието на втора перка за охлаждане на радиатора, която пък се задвижва чрез ремък от главната перка, като по този начин се разтоварва алтернатора. Наличието само на една чистачка и дизайна на арматурното табло наподобяващо кокпит на изтребител само завършват този щрих. Качеството на изработка е на изключително ниво, а техниката надеждна и безотказна. Именно тези характеристики на модела спечелват доверието на американската клиентела, което не е загубено и до ден днешен.
За шестте години на производство обаче са продадени едва около 10 000 автомобила в световен мащаб. Това се дължи по-скоро на агрегатите, които се твърди маломощни и не покриват очакванията на аудиторията. Subaru XT или познат още като Alcyone се предлага с 1.8 литровия, 4-цилиндров боксер с мощност едва 97к.с. Съществува и турбо версия с мощност 117 и 136к.с., но и тя не допринася за впечатляващи динамични характеристики, тъй като въпреки лекото купе общото тегло на автомобила е над 1.2 тона поради наличието на задвижването 4х4. Съществуват и версии със задвижване само на предните колела, но и тяхната динамика не е впечатляваща. Всички модели се предлагат с 5-степенна, механична или 4-степенна, автоматична трансмисия. В по-късен етап марката предлага и версия с 6-цилиндров боксер с работен обем от 2.7 литра и мощност 147, но и с него моделът не може да покаже характер. Въпреки това обаче управлението и стабилността на модела са на нива, които не могат да бъдат достигнати и от модели със значително по-големи претенции. Добрата аеродинамика (Сх-0.29), спомага за достигането на максимална скорост от над 200км/ч. В края на 80-те години мощността на атмосферния 6-цилиндров боксер бе увеличена на 204к.с., но този ход явно бе закъснял. През това време конкуренцията успя да измести модела от пазара и неговите дни бяха преброени. Въпреки всичко той си остава един от малкото, интересни японски автомобили, които имат своят принос в съвременното автомобилостроене.


Няма коментари:

Публикуване на коментар