Този месец се навършват точно 50 години, от както руският производител ВАЗ, основава марката Lada за да може да продава своята продукция извън пределите на СССР. Първият модел с емблемите на Lada носи името 2101 и е базиран на Жигули-2101, което пък е лицензно копие на Fiat 124 от 1966 година. Популярността на марката бързо нараства и нейната продукция започва да се предлага и в рамките на републиката и придобива статут на премиум подразделение на Жигули. Разлики в механиката няма, но по-богатото оборудване, по-скъпите материали за изработката на интериора и по-богата цветова гама открояват моделите на Lada, от тези на Жигули. Годишно от фабриките в Толиати излизат по 1 млн. автомобила, а моделите се предлагат както в Европа, така и в страни по целия свят като: Камбоджа, Виетнам, Монголия, Китай, Канада, Индонезия и др. Ключът към успеха е ниската цена на моделите, както и надеждната и проста механика. Реално производството на 2101 трае до 2010 година с леки промени в дизайна под името 2107. Не трябва да се забравя и представеният през 1977 година модел 2121 - Нива, които също се радва на огромен пазарен интерес и популяризира марката по целия свят.
През 1984 година е представен изцяло нов модел наречен 2108 или известен повече като Самара. Той е разработен съвместно с инженерите на Porsche и е базиран върху изцяло нова платформа с напречно разположен агрегат задвижващ предните колела. Моделът има своето бъдеще, но след разпада на СССР, марката изпада в колапс и губи значително количество от своите договори за доставка на своята продукция. Това трае до средата на 90-те години, когато марката успява да се съвземе и да представи моделът 2110 (110), който се оказва основа за бъдещите модели на марката включително и Кalina.
През 2008 година, Renault закупува 25% от руската компания за сумата от 1 млрд. долара. Към момента французите притежават 74% от компанията, което реално ги прави негласен собственик на Lada. Това разбира се е плюс за марката, тъй като в момента нейната продукция е напълно конкурентна на пазара и предлага модели като: XRAY и Vesta с модерни агрегати, завидна пасивна и активна безопасност, модерен дизайн и всичко това на приемливи цени.
С две думи руснаците не трябва да се притесняват за бъдещето на Lada, тъй като то е в сигурни ръце и реално единственият руски производител със светло бъдеще пред себе си.
Няма коментари:
Публикуване на коментар