Страници

събота, 7 юни 2025 г.

Обновеният IM LS6 най-сетне с двигател

 Значи, SAIC и Alibaba – тези титани на всичко, от електроника до автомобили – пак са се развихрили. Този път е с фейслифт версията наIM LS6, който току-що е подал документи за продажба в Китай. Голямата новина? Вече ще има и опция за задвижване EREV хибрид с добавен пробег. Което, преведено на човешки език, означава, че ще има и бензинов двигател, който да пълни батериите, докато се молиш да стигнеш до следващата зарядна станция в средата на нищото. Външният дизайн също е освежен, за да не изглежда толкова.....скучно, колкото преди. Но, разбира се, има уловка: мощността на електрическия му вариант с 4WD е намаляла. IM LS6 е най-продаваният модел на марката с жалките 9 649 бройки годишно. За да разберете, това е толкова малко, колкото брояч на таксиметров шофьор в събота вечер. За да се опитат да съживят трупа на продажбите, IM Motors са подали заявление за обновяване с опция за задвижване EREV. Защото, очевидно, когато електричеството не върши работа, трябва да прибегнеш до добрия стар бензин.


Обновеният модел е получава преработена предна част. Преди това този модел беше критикуван за "балончета" на фаровете и размита предна броня - все едно някой е оставил дете да рисува върху него. Сега обновеният кросоувър има фарове с форма на перка и преработена броня с голям въздухозаборник. Отзад обаче този SUV все още напомня на Aston Martin DBX, което не е чак толкова лошо. Благодарение на новият дизайн на предната част моделът е станал с 2.7 см. по-дълъг, което не се отразява по никакъв начин на вътрешното пространство.

 Изцяло електрическият IM LS6 ще продължава да се предлага в три варианта на задвижване. Базовият модел използва произведен от UAES синхронен електродвигател, разположен в задната ос, с мощност 329 к.с. Захранва се от LFP батерия от CALB. Следващото ниво на оборудване предлага електродвигателя от Hasco Group с мощност402 к.с. Той използва тройна NMC батерия от CATL. Вариантът Performance на IM LS6 предлага два електродвигател с комбинирана мощност от 670 к.с. с тройна NMC батерия, произведена от CATL. Старият LS6 предлагаше няколко варианта за задвижване с диапазон на пикова мощност от 216 до 579 кВтч.

Най-големият акцент на обновеният IM LS6 обаче е задвижващата система EREV. Електрическите превозни средства с удължен пробег се превърнаха в нарастваща тенденция в Китай. Много автомобилни производители навлизат в този сегмент с новоразработени продукти в борба за място под слънцето. И IM Motors не е изключение от правилото. Просто знаят, че хората са по-склонни да си купят електричка, ако тя може да се самоубива с бензин, когато батерията свърши. EREV вариантът на IM LS6 е оборудван с 1.5 литров бензинов турбо мотор  с мощност 153 к.с. Той не предава въртящ момент към колелата, а захранва батерия и електродвигателя. Това е все едно да имаш голям резервоар с гориво, за да зареждаш електрическа ютия. IM LS6 EREV ще се предлага с един електродвигател на задния мост. Максималната му мощност 308 к.с. Автомобилът ще има два варианта за батерии, произведени от съвместното предприятие SAIC-CATL: LFP и тройна NMC. Повече снимки ще бъдат качени веднага щом бъдат налични. 

**BYD Tai 7: За да изглеждаш "приключенски" докато зареждаш на всеки 300 километра

 BYD, тези момчета, които вече са навсякъде, са готови да разширят моделната линия на Fang Cheng Bao с модела Tai 7. Този нов SUV е насочен към семейните, платежоспособни клиенти, които обичат "дълбоките излети в природата". Разбирайте: хора, които имат пари за лъскав SUV, но не биха го изцапали повече от кална локва пред мола. Очаква се Tai 7 да застане над Fang Cheng Titanium 3 / Tai 3 и да се появи на пазара в Китай още тази есен.


Все още марката не е разпространила информация относно техниката, но ако следваме логиката, то моделите с името "Tao" са налични само с изцяло електрическо задвижване. Което, разбира се, означава, че преходите в планината все пак ще бъдат ограничени само до Витоша. И то вероятно до мястото, където има зарядни станци, а такова май няма. Не си представяйте как прекосявате Сахара с това. Ценовият диапазон се очаква да бъде между 41и 48 000 долара, което все пак ще го направи по-евтин от Fang Cheng Bao Leopard 5 с неговата хибридна технология. Така че, ако искате да покажете, че сте "еко" и "приключенски" настроени, без реално да излизате от зоната си на комфорт, Tai 7 изглежда като идеалното решение.

петък, 6 юни 2025 г.

Porsche 963 RSP: Или как да изглеждаш напълно нелепо на път към работа


Колко шантав трябва да си, за да се събудиш една сутрин и да си кажеш, че искаш състезателен болид от Льо Ман, просто за да отидеш да си пиеш сутрешното кафе? За повечето хора, това е като да решиш да отидеш до магазина за хляб с изтребител F-16. Напълно абсурдно, нали? Е, не и за Роджър Пенске, собственик на Penske Motorsports. Той се е свързал с дългогодишния си партньор - Porsche, и е направил поръчка именно за такъв автомобил. Резултатът? Porsche 963 RSP. Това е все едно да поръчаш домашен любимец крокодил, но да настояваш да е обучен да ти носи вестника сутрин. Все пак, това е изцяло пригоден за цивилни пътища спортен болид от 24-часовата надпревара за Льо Ман, изграден от нулата специално за нуждите на Пенске. Е, какво да кажем - имаш пари, угаждаш си! Някои си купуват яхти, други острови, а Роджър - състезателна кола за кафе. Всеки с приоритетите си! 


В резултат на това, състезателният болид е получил леки промени в дизайна, нови фарове с мигачи, както и задни светлини. Карбоновата каросерия вече е обработена по-прецизно и е получила боя Martini Silver , а не е облепена с фолио, както е при състезателните болиди. Това е като да дадеш на един бодибилдър костюм по мярка от Zegna, вместо обикновен спортен екип. Интериорът е издържан в кожа Alcantara. Няма климатик, но пък има специално изработена на 3D принтер стойка за сутрешното кафе и клаксон, за да подсвирквате на тиктокърките в случаи, че не са ви забелязали. 


За задвижване Porsche 963 RSP разчита на 4.6 литров, V8-цилиндров би-турбо мотор с мощност 680 к.с., куплиран с 800-волтова хибридна система и електромотор с мощност 68 к.с. Скоростната кутия е 7-степенна, секвенциална, предаваща движението към задните колела. Като цяло, всичко е пригодено за ежедневна употреба, а окачването е повдигнато и с по-меки настройки. Така че, не си и помисляйте да се правите на пилот по обществените пътища, тъй като може да се изненадате от някоя кръпка по асфалта. Това е все едно да отидеш на писта с кола за рали Дакар - може и да е бърза, но не е за там, нали? 


Никой не говори за цена, но така или иначе, този модел е по-скоро демонстрация за това как един пистов болид може да бъде опитомен. Повече като лъв, който е обучен да ходи на повод, от колкото диво животно. 



четвъртък, 5 юни 2025 г.

100 години Chrysler: От американска мечта до... един миниван?

 


100 години не са малко! По-малко от месец, след като марката отпразнува своя вековен юбилей на 6-ти юни, е време да погледнем назад към славното минало на Chrysler и да си зададем един тъжен въпрос: къде отиде целият този блясък? От пионер в автомобилостроенето, през иноватор, до... марка с един-единствен модел в гамата. Горчиво, но факт. 


Когато Уолтър Крайслер основава компанията през 1925 г., той едва ли си е представял, че един ден вековният юбилей ще бъде отбелязан с... какво точно? С един миниван в лицето на Chrysler Pacifica . Някога Chrysler беше символ на американския разкош и инженерна мисъл. Спомняте ли си златните години, когато 300C беше "писък на модата", а Pacifica не беше просто миниван, а луксозен SUV, който така и не бе приет радушно от клиентите, но предлагаше нещо различно. 


Марката премина през какво ли не - Голямата депресия, Втората световна война, възходи и падения. Купуваха я, продаваха я, сливаха я с германци (DaimlerChrysler), с италианци (Fiat Chrysler Automobiles), а сега е част от голямото семейство на Stellantis. И сякаш с всяко сливане, от нея оставаше по нещо по-малко. Като сапун, който става все по-малък след всяко ползване. В момента, когато отваряш сайта на Chrysler, те посреща... Pacifica. Единственият, неповторим, велик миниван. Разбира се, той е добър и удобен, просторен, с плъзгащи се врати, идеални за семейства. Но... това ли е всичко, което остана от някогашния гигант? Една марка, която някога е произвеждала емблематични спортни коли, иновативни концепции и луксозни седани, сега е докарана дотам, че гордостта ѝ е един семеен автомобил. Колко иронично!


От Stellantis обещават светло бъдеще за Chrysler. Електрическо бъдеще! Разбира се, всички обещават електрическо бъдеще. Но какво точно означава това за Chrysler? Ще видим ли отново иновативни и смели модели, които да вдъхнат нов живот на марката? Или ще е просто поредната порция преработени платформи от други марки в концерна, на които да се лепне емблемата на Chrysler? Съдейки по концепциите представени в последните години (Chrysler Airfow Concept и Chrysler Halcyon EV Concept)q, бъдещето на марката е не е светло. Надяваме се, че след 100 години история, марката все пак ще успее да се измъкне от тази незавидна ситуация и да си върне поне малка част от някогашния блясък. Защото да празнуваш вековен юбилей с един миниван... ами, това е като да празнуваш рожден ден без торта, но с много спомени за нея.


Daihatsu Move се завръща по-модерен и практичен от всякога!

 


След известно забавяне, японският гигант представи новата, седма генерация на емблематичният за Япония  "kei" модел  - Daihatsu Move. Новото Move е като глътка свеж въздух в сегмента. Дизайнът е изцяло преработен, като изглежда доста по-модерно и стегнато. Профилът е по-изваян, с по-динамични линии, а задницата е с характерни L-образни стопове. Но най-голямата новина тук, която веднага грабва окото, са плъзгащите се електрически задни врати. Новото поколение се придържа към стандартите за този тип автомобили, като дължината сега възлиза на 3.40 метра, но получава малко по-дълго от предшественика си междуосие - 2.46 метра. 


Както винаги при "kei" автомобилите, японците са майстори в оползотворяването на пространството. Въпреки компактните си размери, интериорът на новото Move е изненадващо просторен за четирима и супер практичен. Фокусът е върху функционалността, с безброй места за съхранение на всякакви джунджурии. А сега внимание - предните седалки се сгъват напълно в равно положение, а в комбинирани със сгъваемите задни облегалки, те създават един вид двойно легло. Идеално за кратка почивка по време на дълъг път, което не препоръчваме с подобен автомобил, или просто за разтягане след тежък ден. 


Разбира се, не липсват и модерни екстри като 7, 9 или 10-инчова инфо-развлекателна система, а дори и видео регистратори, които записват не само отпред и отзад, но и във вътрешността на купето. Срещу доплащане за модела се предлагат и предни седалки с подгряване, безжична поставка за зареждане на телефони и разширен пакет от асистенти Smart Assist. 


Под капака на новото Daihatsu Move място намира обичайният за този клас - 3-цилиндров, 0.66 литров бензинов агрегат в своята атмосферна или турбо версия и мощност съответно от 51 и 64 к.с. Трансмисията е CVT предаваща движението към предните или четирите колела, а срещу доплащане клиентите могат да оборудват своят модел и със спортно окачване с по-твърди настройки на амортисьорите. Новото Daihatsu Move е доказателство, че не е нужно да купувате EV модел, за да сте практични, стилни и да разполагате с модерни технологии. Това е идеалният градски спътник, който ще ви изненада с възможностите си за цената от 1 358 500 йени. 


сряда, 4 юни 2025 г.

Обновената Kia Sportage е в Европа: По-красива, по-умна и без дизел!


След като видяхме обновената Kia Sportage, сега е ред и на фейслифт версията на популярния SUV, предназначена за европейският пазар. Външните промени веднага правят впечатление, най-вече благодарение на изцяло новия дизайн на предната част. Той е вдъхновен от новата дизайнерска философия на марката, наречена "Opposites United". Като цяло, визията е почти същата като на удължената версия, но честно казано, европейският модел (който се прави в Словакия) изглежда някак си по-впечатляващо, вероятно заради по-компактните си размери. Просто му стои по-добре!


Вътре в купето не очаквайте революция, но веднага ще забележите новия двулъчев волан. А освен това, от Kia споделят, че са използвали нови материали за тапицерията, като процентът на рециклираните елементи е скочил до 75%. Ето това е екология в действие. Двата 12.3-инчови дисплея пред шофьора си остават на мястото, а ако искате още повече информация, може да си добавите и 10-инчов HUD. Подобрената инфотейнмънт система вече идва с функция Kia Pay, което е супер удобно! Представете си - плащате си паркинга директно от колата! Плюс това, има си и Wi-Fi точка за достъп, която свързва до пет устройства с 4G LTE интернет. Под мултимедийния екран е разположен мултирежимен сензорен панел за климатика. Превключването между функциите вече е много по-интуитивно, така че да си нагласите температурата или силата на звука става с лекота. И като за финал, имаме си 360 градусова камера, която ви дава изглед от птичи поглед над всичко около колата. Разбира се, не е забравена и подложката за безжично зареждане на телефони, както и разширеният пакет от асистенти подпомагащи шофирането, който позволява автономно шофиране от ниво 2+. 


От производителя не издават много подробности за механиката и задвижването, но едно е сигурно - дизелови двигатели под предния капак вече няма да видим. За съжаление на някои, но пък добра новина за други! Всички версии ще идват с електрифицирани по един или друг начин турбо бензинови агрегати. И това е супер!



вторник, 3 юни 2025 г.

Обновеният хибриден BYD Song Plus вече и 4х4




И така, китайският колос BYD отново ни изненадва, или по-скоро ни напомня, че не спира да бълва нови версии на старите си хитове. Представяме ви обновения (за втори път!) BYD Song Plus. SUV-то, което вероятно се е променяло повече пъти, отколкото някои хора сменят чорапите си. Този път основните новости са чисто външни, като са насочени към това да направят модела да изглежда... по-модерно. Първото нещо, което веднага прави впечатление е новият дизайн на предната броня. Явно от BYD са решили да обединят най-доброто (или поне най-новото) от своите дизайнерски езици "Dynasty" и "Ocean", създавайки нещо, което едновременно изглежда познато и ново. Страничните линии и задницата са оставени на мира.


Задвижването е поверено на вече познатата хибридна системаDM-i на BYD. Под предния капак мърка бръмчи 1.50литров бензинов мотор, съчетан с електромотор, които заедно генерират доста приличните235 к.с. Това е достатъчно, за да не ви изглеждат твърде жалки на светофара. Вече е налична и версия със задвижване на четирите колела. Това е като да дадеш на един SUV стероиди и втори двигател - електромоторът на задния мост доставя още163 к.с. Така общата системна мощност достига абсолютно респектиращите 325 к.с. Това е повече, отколкото ще ви е нужно, но кой пита за "нужда" при толкова коне? Базовата версия идва с батерия от 18.3 кВтч., която е достатъчна за някакви си 63 км. пробег на ток. Това е идеално за да стигнете до магазина и обратно, ако магазинът е до вас. Версията с 4х4, разбира се, получава по-голяма батерия - 26.6 кВтч., която обещава "цели" - 87 км. електрически пробег. И двете батерии предлагат двупосочно зареждане - така можете да си заредите къщата от колата, ако ви спре тока. Според BYD, ускорението от 0 до 100 км/ч варира между 5.2 и 7.9 секунди в зависимост от версията. 


Интериорът, като цяло, е оставен без особени промени. И защо да е? Вероятно си е бил достатъчно добър. Пред шофьора се разполага 12.3-инчов цифров инструментален панел стандарт за всяка модерна кола в наши дни. Допълнен е от 15.6-инчов тъчскрийн за инфо-развлекателната система с гласов контрол, така че да можете да крещите на колата да пусне любимата ви песен. Голямата новост тук е, че вече серийно ще се предлага HUD с добавена реалност. Това е като видеоигра на предното стъкло, което ще ви помогне да не изпуснете следващата отбивка. За музикалните ценители е налична премиум озвучителна система Infinity с 10 високоговорителя и субуфер за да можете да дразните съседите си с басите, дори и в задръстване. Предните седалки са електрически, с отопление и вентилация, а за да се насладите на облаците, имате и панорамен покрив. 





Новия Bentley Bentayga Speed осмисля животът ви, ако сте мултимилионер

 


Ако някога сте си задавали въпроса: Какво се случва, когато вземеш един огромен, тежък SUV и му сложиш двигател, способен да измести малка планета?, отговорът е тук. Това е  новият Bentley Bentayga Speed , който е толкова нелепо бърз и безбожно луксозен, че почти граничи с абсурда. Но по онзи прекрасен, британски абсурден начин, разбира се. Отвън, новият Bentayga Speed получава леки, но забележими промени, които го правят малко по-мъжествен и по-агресивен. Тъмните елементи, уголемените ауспуси от Akrapovic и специалните 22 или дори 23-цолови джанти ясно показват, че това не е просто поредната семейна Bentayga, а нещо, което може да ви изстреля до следващия континент за нула време. Разбира се, въпреки всички спортни акценти, Bentayga Speed все още е един огромен и внушителен SUV, който ще доминира пътя и ще кара всички останали да се чувстват като в колички за голф.


В свят, където всички говорят за електромобили и намаляване на обема,  от Bentley решиха да заменят прекрасният W12-цилиндров агрегат с V8-цилиндровият, 4.0 литров би-турбо мотор във версия на мощност от 641 с. и въртящ момент, който може да изкорени дървета. Той е лишен от каквато и да е електрификация, което го превръща в кошмар на Грета Тунберг. Резултатът? Ускорение от 0 до 100 км/ч за абсурдните 3.4 секунди, благодарение и на системата Launch Control, която е налична за първи път за модела. Това е по-бързо от постижението на предходният модел, а максималната скорост вече достига 310 км/ч. и се изравнява с тази на Aston Martin DBX S с който ще оглавяват класацията за най-бърз SUV на планетата. Общото тегло на обновеният Bentley Bentayga Speed е намалено с 42 кг. и сега възлиза на 2466 кг. Моделът се сдобива с електронно контролирано шаси, което до сега бе налично само за удължената версия - Bentayga EWB, а стандартните режими за движение са допълнени от настройка - Sport, която втвърдява окачването с 15% и прави воланът по-тежък. 


Разбира се, не може да си купиш Bentley Bentayga Speed само заради умопомрачителната скорост.  Тук плащаш за начина, по който се чувстваш, докато летиш покрай простосмъртните. Интериорът е типичен за Bentley и включва ярки контрастни акценти подбрани от клиента. Седалките са с ромбоидни шевове, а надписа Speed присъства на таблото, праговете, седалките и дори на дисплея на инфотейнмънт системата със специално проектиран за модела интерфейс.  Всичко е ръчно изработено, ухае на богатство и излъчва такава помпозност, че дори Крал Чарлз III би се почувствал у дома си, ако отдели 219 000 паунда взети от народа. Но да не забравяме, че това е автомобил, създаден за хора, които не питат за цената на нищо, освен може би за това колко струва частен остров. 



McLaren 750S Le Mans е ограничена серия на модела, която нямате шанс да притежавате

 


Този уикенд, докато повечето от нас се чудеха какво да вечерят или как да избегнат задръстванията, McLaren отново решиха да ни напомнят, че живеем в свят, където здравият разум често бива жертван в името, на нещо безумно бързо и скандално скъпо. Англичаните представиха Mclaren 750S Le Mans - поредната "специална" серия, която вероятно ще се разпродаде, преди дори да сте успели да произнесете "Le Mans". За всеки става ясно, че новото предложение от MSO е базирано на модела 750S, но направен с почит към F1 GTR, спечелил "24 часа на Льо Ман" през 1995 г. Разбира се, защото какво по-добро от това да почетеш една легенда, като създадеш нещо, което само шепа милионери могат да си позволят? Ще бъдат произведени едва 50 бройки, а това автоматично означава, че ако не сте били на опашката още преди колата да бъде измислена, просто нямате шанс.


Но какво по дяволите получавате за купчина евро? Забравете за някакви драматични промени под капака. McLaren не са толкова глупави. Те са взели и без това безумно бързия 750S и са го направили... е, по-злобен.  Двигателят си е същият 4.0 литров, V8-цилиндров с двойно турбо, произвеждащ абсолютно идиотските 750 к.с. и е куплиран с 7-степенна, роботизирана трансмисия. Това е повече мощност, отколкото ви е необходима, освен ако не се опитвате да избягате от апокалипсис или просто да дразните съседите си. Истинската магия тук е в детайлите, разбира се. Имаме нов аеро пакет с въздухозаборник на покрива, който голям и агресивен вероятно за да поеме по-добре въздух, докато изпарявате гумите на някоя писта. Вентилационните отвори на предните калници са по-големи, а за да изглежда колата още по-свирепа в задната част място намира и по-голям активен спойлер, който увеличава силата на притискане с 10%. Задните вентилационни отвори са модифицирани, а освен това имате уникални 5-спицови джанти. Защото никой не иска да си помисли, че карате просто някакъв  си там  -750S.


Интериорът?  Той също е специален с Carbon Black Alcantara или Orange Alcantara, за състезателния си побратим. Седалките са с брандирани, а има и плакет с номер от 1 до 50 за да не забравите, че сте част от този изключителен и безсмислено скъп клуб. А тези които искат да изпъкнат още повече могат да поръчат допълнителна плака в предния багажник, на която са изписани всички рекорди на пистата постигнати от спортният екип на марката. 


Обновената Toyota Aygo X се превръща в джобен хибрид, който ще изпразни джоба ви


С  фейслифта наToyota Aygo X японците отново доказаха, че са царе на малките коли. Те могат да превърнат едно почти нищо в нещо, което всъщност струва… много. Производителите на чипс могат само да си поплачат от завист, защото този джобен автомобил, който някога беше достъпен като пакетче солети, сега ще ви струва над 20 000 евро. Външно произвежданият в Чехия модел е получил изцяло ново лице, което го прави малко по-малко грозен, или поне така твърдят от маркетинговия отдел. Но истинската революция е под капака. Този субкомпактен крос хечбек вече разполага с пълноразмерна хибридна система - вероятно за да се чувствате по-екологични, докато се мъчите да изпреварите бабичка с велосипед. За да побере цялата тази сложна техника, колата е наедряла с почти 8 см отпред. Вероятно скоро ще стигнем дотам, че Aygo X ще е по-голямо от Land Cruiser, но това е друга тема. 


Под капака, място намира 1.5 литров атмосферен мотор  в комбинация с електромотор и онази мистериозна e-CVT трансмисия. Общата мощност на системата е 116 конски сили, което е повече от достатъчно за този модел. Батерията е пъхната под задните седалки - вероятно за да осигури някакво подобие на баланс, което, според Toyota, води до „по-добро поведение на пътя“. По-голямата мощност пък означава, че ще стигаш от 0 до 100 км/ч за по-малко от 10 секунди, което е достатъчно бързо, за да избегнеш срамен поглед от собственик на скутер. 


Въпреки че не е изцяло преработен, интериорът на обновената Toyota Aygo X е получил някои промени. Серийно вече има 7-инчов цифров инструментален панел пред водача, а инфо-развлекателната система е с по-голям 10.2-инчов тъчскрийн, който, надяваме се, работи по-добре от системите за навигация в самолетите от миналия век. Контролите на климатика са променени, а срещу доплащане можеш да си получиш и подложка за безжично зареждане на телефони. Защото всички знаем, че това е най-важната екстра. Електронната ръчна спирачка е стандартна, а за да не се блъснеш в нещо (или някого), имаш и системата Toyota Safety Sense. Но най-интересното е, че за първи път Aygo X може да се похвали с GR Sport пакет от Gazoo Racing! Това е като да сложиш състезателни обувки на миниван - спортно окачване, подобрено кормилно управление и ексклузивно двуцветно оцветяване. Вероятно ще изглеждаш бърз, дори и да не си.




неделя, 1 юни 2025 г.

WEY 07 Lanshan с нов интериор и 20% по-ниска цена


Само две години след дебюта си, флагманският SUV - WEY 07 Lanshan получава значително обновление. Докато външните промени са предимно козметични - нови цветове на каросерията, променен дизайн на джантите и замяна на хромираните елементи с такива в пиано лак - интериорът е изцяло преработен. Най-голямата новост в купето е изцяло новият интериор. За пръв път в модел на марката водачът разполага с отделен 10.2-инчов дисплей за инструменталния панел. Основният акцент обаче пада върхудвойният цифров клъстер, включващ 15.6-инчов тъчскрийн за инфо-развлекателната система и идентичен по размер дисплей за пътника до водача. Като опция се предлага и 29-инчов HUD с добавена реалност, който допълнително подобрява изживяването зад волана. Конфигурацията с три реда седалки и отделни места е запазена, осигурявайки висок комфорт за всички пътници. Високото ниво на оборудване включва 17.6-инчов екран за забавление на возещите се на втория и третия ред, като тези седалки разполагат и с масажна функция и вентилация. Пакетът от ADAS системи осигурява автономно шофиране от ниво 2+, а срещу допълнително заплащане ще бъде налична и автономия система за шофиране от ниво 3 с Lidar технология и 27 сензора.


Под капака на обновения Lanshan 07 продължава да работи Plug-in хибридна система Hi-4. Тя включва 1.5 литров турбо бензинов двигател  със 156 к.с., съчетан с електромотор и двустепенна DHT трансмисия, осигуряващи работна мощност от 300 к.с. Налична е и по-мощна версия с втори електромотор, разположен на задния мост при която мощността нараства до 517 к.с. При нея капацитетът на тяговата батерия е увеличен до 52.3 кВтч., което осигурява автономия в изцяло електрически режим до 263 км. Интересен факт е, че ценовата война в Китай е довела до намаление на ценит и сега базовата версия на модела вече ще се предлага на цена от 41 300 долара, което с около 10 000 долара по-малко от това което марката искаше за настоящата версия.



Честит ден на детето! Деца копаят смърт, за да караме електрически автомобили!


Когато номинирахме участниците за автомобил на годината на Kamuscoop за 2025г., взехме трудно, но принципно решение: да не включваме електрически модели. Причината? Установената експлоатация на детски труд при добива на суровини, необходими за производството на техните батерии. Оттогава всяка наша публикация, свързана с изцяло електрически автомобили, е отбелязана с две звездички пред заглавието. Това е нашият начин да напомним за проблема, който стои в основата на тази технология. Решението ни дойде след като проучване на неправителствената организация  International Rights Advocates разкри шокиращи данни: дори и най-големите производители на автомобили постигат едва 50% прозрачност по отношение на веригите си за доставки, свързани с тези суровини, и то в най-добрия случай. Тази липса на прозрачност ни тревожи дълбоко, тъй като предполага, че много от тези компании може би не знаят, или не искат да знаят, дали в техните продукти е вложен детски труд. 


Днес на световният ден на детето обръщаме специално внимание на този казус с надежда да достигне до повече хора. Електрическите автомобили са сочени като едно от ключовите решения за справяне с климатичните промени и намаляване на въглеродните емисии. Те обещават по-чиста и устойчива мобилност. Зад този бляскав имидж обаче, се крие една мрачна реалност - експлоатацията на детски труд в добива на критични суровини, необходими за техните батерии. Този проблем повдига сериозни етични въпроси и изисква незабавни действия. Сърцето на всеки електрически автомобил е неговата батерия, а основните компоненти за литиево-йонните батерии включват метали като кобалт, литий, никел и манган. Добивът на тези суровини често е свързан с нарушения на човешките права, особено в по-бедните региони на света. Един от най-шокиращите аспекти е участието на деца в този опасен и мръсен труд.


Демократична република Конго е най-големият производител на кобалт в света, осигурявайки над 70% от световните доставки. Докато голяма част от добива се извършва от промишлени мини, значителен процент идва от т.нар. "занаятчийски" или "артизанални" мини. В тези импровизирани и неурегулирани обекти условията са ужасяващи. Деца, някои от които едва на седем години, работят дълги часове в тесни и нестабилни тунели, изложени на опасни химикали и риск от срутвания. Тези деца често копаят без предпазно облекло, изложени на кобалтов прах, който може да причини сериозни респираторни заболявания и кожни проблеми. Заплащането е мизерно – често по-малко от долар на ден, което не им позволява да си осигурят дори основни нужди като храна и образование. Бедността и липсата на алтернативи принуждават семействата да изпращат децата си да работят, вместо да посещават училище, увековечавайки цикъла на бедност и експлоатация. Макар че кобалтът е най-често обсъжданият пример за детски труд, добивът на други суровини също не е безпроблемен. Добивът на литий в някои части на Южна Америка например, макар и да не е толкова пряко свързан с детски труд, често води до недостиг на вода и замърсяване на околната среда, което пряко засяга местните общности и тяхното препитание, косвено влияейки върху уязвимостта на децата.

Автомобилните производители и технологичните компании, които използват тези батерии, носят огромна отговорност. Макар много от тях да декларират ангажимент към етични практики и да имат политики срещу детския труд, реалността на веригите за доставки е изключително сложна и непрозрачна. Проследяването на суровините от мината до крайния продукт е предизвикателство, но не и невъзможно. Потребителите, от своя страна, също имат роля. Информираността и натискът върху компаниите за по-голяма прозрачност и отчетност са от съществено значение. 

Така че когато се биете в гърдите, че при покупката на електромобил опазвате околната среда, помислете пак! Преходът към електрически превозни средства е важна стъпка към по-устойчиво бъдеще. Но този преход не трябва да се случва за сметка на човешкото достойнство и правата на децата. Ако искаме да създадем наистина "зелена" и етична икономика, трябва да гарантираме, че всеки етап от производствения процес е свободен от експлоатация. В противен случай, цената на прогреса ще бъде твърде висока и ще лежи върху плещите на най-уязвимите сред нас. 

петък, 30 май 2025 г.

Новото поколение на Jeep Cherokee ще бъде един от флагманските SUV модели на марката

 Само ден след като новият изпълнителен директор на концерна Stellantis - Антонио Филоса  стъпи в длъжност, Jeep публикува първите официални снимки на новото поколение Jeep Cherokee. Моделът е на път да стане важна част от гамата на марката в Европа. Според информацията новото поколение е основано върху STLA Large платформата на концерна майка, като по този начин ще се превърне в един от флагманските модели на марката заедно с Wagoneer S. Реално този модел ще замени Jeep Grand Cherokee, поне що се отнася до пазарите в Европа. Същата платформа ще бъде налична и за наследниците  на Maserati Levante и Alfa Romeo Stelvio, които трябва да бъдат представени до 2027 година. 


За сега подробно информация относно задвижването няма, но имайки предвид че платформата позволява наличието на ДВГ, както и на EV технология, то може лесно да  предположим, че новото Cherokee ще бъде налично и с двата типа задвижване. Спекулации сочат, че базовата версия ще разчита на 6-цилиндровият - 3.0 литров, би-турбо бензинов агрегат с мощност от 420 или 510 к.с., снабден с 48-волтова хибридна технология. Изцяло електрическата версия най-вероятно ще бъде оборудвана с два електромотора с обща мощност от 600 к.с. и тягова батерия от поне 100 кВтч. 


Повече подробности, както и снимки ще станат налични след официалната премиера на модела, която ще се състои в края на тази година. 

сряда, 28 май 2025 г.

BMW изтегля 37 000 автомобила заради дефектен кабел и риск от пожар

 


Немският производител изтегля 37 430 автомобила от поради неправилно поставен кабел на 48-волтовата хибридна система. засегнатите модели са произведени между 09.2024 и 02.2025 година и включват всички превозни средства оборудвани с тази технология от моделната гама на BMW 3-series (G20)4-series (G22)5-series (G60)X3 (G45) и произвежданото в Китай -  BMW X5 Li (G05).


Засегнатият кабел осъществява връзката между стартер-генератора и акумулатора, който има склонност от прегряване и възможност от самозапалване. Марката ще информира всички собственици на засегнатите модели, които незабавно трябва да посетят фирмените сервизи, където техните превозни средства ще бъдат прегледани и при нужда, кабелът ще бъде подменен. Всички разходи се поемат от производителят. 

Lecar е бразилски стартъп който атакува пазара с два EREV хибридни модела


В свят, доминиран от утвърдени автомобилни гиганти, появата на нови играчи винаги е вълнуваща. Бразилската стартъп компания Lecar създадена през 2022 година е един от тях, който си поставя амбициозната цел да промени автомобилния пейзаж в страната, като предложи местно произведени електрически и хибридни превозни средства. В портфолиото на марката вече са налични два модела, които могат да бъдат закупен от заинтересовани клиенти в Латинска Америка, като първите бройки трябва да бъдат доставени през 2026 година. 


Първият и най-значим модел, представен от Lecar е купеобразният кросоувър 459 Hybrid. Той е обект на голям интерес, тъй като представлява първия хибриден автомобил, проектиран и произведен в Бразилия. Първоначално замислен като изцяло електрически автомобил, Lecar 459 е еволюирал до хибриден формат с удължен пробег (EREV - Extended Range Electric Vehicle), което е стратегически ход, съобразен с реалностите на инфраструктурата за зареждане в Бразилия. 


За задвижване Lecar 459 Hybrid разчита на 1.0 литров, 3-цилиндров турбо бензинов мотор който работи с етанол. Той е дело на новата марка на Geely и Renault с името HORSE и разполага с мощност от 116 к.с., като служи единствено и само за зареждане на тяговата батерия с капацитет 18.4 кВтч. Тя от своя страна захранва електромотор с мощност 165 к.с., който задвижва задните колела. Спомената автономия на модела е 1000 км., а в изцяло електрически режим той може да измине до 100 км. 


Интериорът е модерен и предлага място за 5 човека, като багажното пространство възлиза на 530 литра. Дължината на модела е 4.35 метра, а общото тегло - 1396 кг. На борда присъстват ADAS системи за подпомагане на шофирането, а пред водача място намира малък цифров инструментален панел за най-важната информация. Главен акцент обаче е 13-инчовият тъчскрийн екран от който се управляват всички функции в автомобила. Интериорът може да бъде поръчан в шест цвята, като за всеки ще може да се поръча специфичен аромат за вградената в климатичната инсталация ароматизираща система. Цените на Lecar в Бразилия ще започват от около 27 000 долара. Всички модели на марката се предлагат с 3 годишна гаранция, а батерията е с гаранция от 10 години. 


Вторият и не по-маловажен модел е пикапът Lecar Campo, който се прицелва директно срещу бестселъра на местния пазар в този сегмент - Fiat Strada. Тъй като предложението на Lecar разполага с EREV технология от сега се смята, че той ще е едни гърди напред пред италианският си конкурент. Lecar Campo ще се предлага само във версия с двойна кабина и е обещаващо допълнение към гамата на марката, проектирано да бъде "работен кон" за бразилската икономика - здрав, надежден и най-важното, електрически. Към момента, бразилският пазар на електрически пикапи е относително неразвит, което дава възможност на Lecar да бъде сред пионерите. 


Според информацията дължината на пикапа е 4.5 метра, а междуосието възлиза на 2.7 метра. Това ще бъдат ключови параметри за успеха на Campo. Очаква се да предложи конкурентна товароносимост и способност за теглене на ремарке, за да отговори на изискванията на целевата си аудитория. Товарната гондола е с обем от 900 литра, но не се споменава товароносимостта на модела. Lecar Campo използва същата платформа и задвижване от 459 Hybrid, което означава наличието на хибридна система задвижвана от етанол.