Компактният модел на японската марка се предлага вече 40 години на пазарите по цял свят и се превърна в един от най-емблематичните модели на марката. През годините Honda Jazz претърпя огромно развитие и от субкомпактен градски модел се превърна в семеен хибрид. Трябва да уточним обаче, че реално Honda Jazz е експортната версия на представеният две години по-рано Honda City.
Първото поколение на модела е представено през 1983 година и разполага с безпрецедентно вътрешно пространство имайки предвид, че неговата дължина възлиза на едва 3.38 метра. Интериора е добре преосмислен и предлага достатъчно пространство за 5 човека и въпреки това разполага с огромно багажното пространство достатъчно да побере две каси с безалкохолни напитки и няколко пазарски чанти. Популярността на модела е толкова голяма, че марката предлага и негова кабрио версия, но само с десен волан. За задвижване, първото поколение на Honda Jazz разчита на модерния за времето си 4-цилиндров, бензинов мотор с 3 клапана на цилиндър и работен обем от 1.2 литра, който се предлага във версии на мощност от 45, 56 и 67 к.с. Налична дори е и турбо версия с мощност 99 к.с., чиято в последствие се увеличава на 110 к.с. благодарение на интегрираният интеркулер. За съжаление обаче, през 1986 година Honda City приема своето второ поколение, което обаче е насочено предимно за азиатските пазари и не достига до клиентите на стария континент.
Поради този факт, Honda Jazz изчезва от гамата на марката до появата на второ си поколение известно още като Honda Fit, което е представено през 2001 година. Видимо, то няма нищо общо със своят предшественик и разполага с еднообемна каросерия с 5 врати. Неговите размери са значително нараснали, а дизайна и оформлението на каросерията го отличава от всички свои конкуренти. Тук за първи път се среща уникалната система за сгъване на задните седалки патентована от марката - Magic Seats с резервоар за гориво позициониран под предните седалки, която присъства и в последните нейни модели. Типично за моделите на Honda, градският модел разполага с иновативна технологии под капака. Там място намират 1.2 и 1.4 литровите, бензинови агрегати, като и двата са оборудвани с две свещи на цилиндър и разполагат с почти идентични характеристики на мощност от съответно 78 и 83 к.с., куплирани с механични или CVT трансмисии.
Третото поколение на Honda Jazz е представено през 2008 година с още по-просторна кабина. Дизайна е модерен, а размерите увеличени, като неговата дължината вече възлиза на 3.9 метра. Това разбира се се отразява и на общото тегло на модела, което нараства почти двойно в сравнение с това на първото поколение и сега, то надхвърля 1200 кг. За целта са предвидени и по-мощни агрегати, като в гамата за първи път се появява и хибридна версия. Мощността варира между 88 и 100 к.с., а в САЩ моделът е наличен дари и с 1.5 литров мотор с мощност 120 к.с.
През 2013 година идва време моделът да получи своето четвърто поколение, което идва в Европа две години по-късно след премиерата на Honda Fit в Япония, чиято платформа става основа и за кросоувъраVezel/H-RV. В сравнение с предходни модел, дължината е увеличена с близо 10 см. и предлага междуосие от 2.53 метра. Градският автомобил вече е оборудван с най-новите технологии които марката разполага и на борда серийно място намират неща като: система за предотвратяване на сблъсък и круиз контрол. На борда присъства и мултимедийна система с 7-инчов дисплей. Това обаче прави модела значително по-скъп от своите конкуренти с цена от над 15 000 евро, което е и основната причина той да губи своята популярност. Това се отразява и на хибридната версия на модела, която не е налична за клиентите на стария континент. Наличните агрегати за модела са с работен обем от 1.3 и 1.5 литра оборудвани с директно впръскване на горивото, а тяхната мощност варира между 102 и 130 к.с.
През 2019 година е представено петото поколение на модела, което в Европа вече е налично само с хибридно задвижване. Настоящата Honda Jazz се предлага на пазарите в Азия, Южна и Сверена Америка, а производството се осъществява и в Китай, където се предлага под името Honda Life. Конвенционалните версии на Jazz се задвижват от бензиновите 1.3 и 1.5 литрови мотори с мощност от 98 и 130 к.с. Хибридната версия е оборудвана с по-големият бензинов мотор и e-CVT трансмисия в съчетание с електромотор, чиято обща мощност варира между 100 и 122 к.с.
Поради предстоящата електрификация на марката, тя не е решила бъдещето на емблематичният за нея модел, макар и да видяхме неговият дух в концепцията Honda Sustaina-C, която бе представена миналата година. През 2019 година, Honda направи опит да представи изцяло електрически градски модел в лицето на Honda E, който обаче не покри очакванията на марката и неговото производство наскоро бе прекратено.
Няма коментари:
Публикуване на коментар