Страници

вторник, 1 юли 2025 г.

Хибридният камион на Great Wall - революция или поредното китайско чудо?

Най-после! Great Wall Motors, които са  по-известни с това, че правят автомобили, които се чудиш как изобщо се движат, сега представят нещо „революционно“. Първият им хибриден камион наречен G1050. Продават го в Китай. Разбира се, къде другаде? Там всичко е „първо“, „най-голямо“ и „революционно“. За задвижване влекачът за дълги превози разчита на 13-литров турбо дизелов двигател. Комбиниран с електрическо задвижване. И 8-степенна автоматична трансмисия. Начална цена? 536.6 хиляди юана. Или, за да ви стане по-ясно, около 63 500 евро. За камион! Явно китайците правят пари от въздух. 


GWM 1050 притежава разпознаваем дизайн. Предлага се в две модификации: с две и три оси. Китайците отбелязват, че стъпала били скрити зад вратата, за да не влизала мръсотия в кабината. Колко грижовно! Все едно шофьорите на камиони се страхуват от прах. В кабината главният акцент е  големият сензорен екран. Безжично зареждане. Head-up дисплей.  Има си и система за автономно шофиране от ниво 2, което значи, че камионът сам ще кара, докато шофьорът си гледа някой китайски сериал на големия екран без да може да спи. И всичко това с една цел: комфорт сравним с този на лек автомобил. 


Независимо от броя на осите, хибридният китайски камион е оборудван с хибридна система Hi4-G. Комбинация от 13-литровият двигател от Cummins, съчетан с електрическо задвижване и 8-степенна автоматична трансмисия DHT. В електрическото задвижване имало интегрирани два електродвигателя. Общата мощност на системата от 1050 к.с. и 4500 Nm.  Тия числа звучат като от научна фантастика, но кои сме ние да спорим? Електрическото задвижване се храни от батерия с мощност 12.9 kWh. Благодарение на хибридния компонент, разходът на гориво бил с 15-25% по-нисък от този на бензиновите му конкуренти. Ето го „зеленото“ оправдание. Разход на гориво е 29.7 л/100км. Ами, то това е повече от всички влекачи Евро6 в Европа, чиито разход варира в рамките на 20-25л/100км., без да си снабдени с хибридна технология. Но пък хибридният компонент позволявал на камиона да спира по-добре, използвайки системата за рекуперация. Това значително увеличавало експлоатационния живот на спирачната система. Чудесно! По-рядко ще сменят накладки. Голяма икономия, нали? Някой да чувал за добрият-стар ретардер?


Но GWM имат отговор. Със среден пробег от 250 хиляди км годишно, собственикът щял да спести 100 хиляди юана (12 000 евро). Имало и по-дълъг интервал за поддръжка. Значи, можеш да спестиш от поддръжка. Ако доживееш да ги спестиш. В бъдеще, производителят обещава и по-достъпен модел - G970 с 9.9-литров двигател. Защото, винаги трябва да има нещо „по-достъпно“, което да излезе по-скъпо в крайна сметка.


Няма коментари:

Публикуване на коментар