Страници

събота, 30 януари 2016 г.

Класики: DMC DeLorean

В края на 70-те години, ирландският конструктор John DeLorean, започва работа по спортен автомобил, предназначен предимно за пазарите в САЩ. За тази цел, той се обръща към всеизвестният дизайнер Giorgetto Giugiaro за да придаде краен облик на неговите идеи, а техническата част е поверена на бившия инженер на Pontiac - Wiliam Collins.  Аеродинамичният профил и отварящите се от типа "лястовиче крило" врати, правят модела лесно разпознаваем, но това не е достатъчно за пазарен успех. Намерението на DeLorian е за задвижване да бъде използван роторен агрегат доставян от Citroen, разположен в задната част, но тази идея отпада в последствие. В крайна сметка ирландецът се спира на V6-цилиндровия, атмосферен, 24 клапанов агрегат проектиран и използван от Peugeot, Citroen и Volvo, който за времето си е бил един от най-модерните. Позицията остава същата, което пък е причина управлението на автомобила да не бъде не е от най-точните поради високото тегло на агрегата. По-големите задни гуми обаче компенсират леко този недостатък. Реално от първоначалната идея на проекта не остава почти нищо, а сроковете за неговото производство притискат производителя. Той се обръща към Lotos, а те от своя страна променят почти изцяло проекта и го реализират в готов продукт. 
През 1981 година се стига до представянето на първата бройка на DMC DeLorean. Намеренията на John DeLorean са да произвежда около 30 000 автомобила годишно, но още в началото той се сблъсква с проблеми свързани с надеждността на модела. Относно 2.8 литровия, агрегат с мощност 130 или 150к.с., няма забележки, а той се справя лесно с тежащото 1350кг. купе, но клиентите се оплакват от непрекъснат отказ на електрониката, лоша работа на отделни възли и чести дефекти, които допринасят за лошия имидж на модела. Разбираемо моделът не разполага с особени динамични характеристики, а цената му е твърде висока - около 30 000 долара в САЩ. Така за една година от DMC DeLorean са произведени едва 9000 автомобила, а през 1982 година марката е принудена да обяви несъстоятелност. За това допринася и факта, че DMC, закупува патента за производство на композитни материали, но тази технология се оказва неподходяща за този модел. За да спаси фирмата от банкрут, John DeLorean дори се замества в търговията с кокаин, но е хванат от американските власти и е принуден да напусне страната. Така DMC става история. Използването на DMC DeLorean като машина на времето във фантастичния блокбъстър "Завръщане в Бъдещето", прави модела изключително търсен, но твърде късно за да може компанията да се възобнови и да реагира адекватно. 
Към днешна дата правата над марката се държат от американец на име Stephen Wynne, който възнамерява да възобнови производството на модела. Това става възможно след промяна в закона за производство на автомобили с ограничен тираж, който позволява да бъдат използвани остарели патенти и конструкции, като по този начин моделите могат да получават без проблемно разрешително за продажба и използване по цивилните пътища без да покриват съвременните изисквания на безопастност и екология. Кога ще се случи това обаче можем само да гадаем, но Delorean има реалната възможност да се завърне от бъдещето.




Няма коментари:

Публикуване на коментар