Страници

вторник, 19 август 2025 г.

Tensor Robocar: Пътуването към бъдещето е без шофьор

 


Едно време имаше хора, които караха коли. Сега има коли, които ще карат хора. И това е бъдещето. Поне според една компания, която се казва Tensor. В тихите земи на Пебъл Бийч, където обикновено шепнат само скъпоценни мотори и футуристични блясъци, от компанията беше представено нещо, което досущ напомня на... автомобил. Но без шофьор. Наречен е Tensor Robocar. Създаден от калифорнийски стартъп, който доскоро се е криел зад името Auto X, той е дело на един китайски бизнесмен. После дойде американската администрация, която, видиш ли, не харесва китайския софтуер в колите. И така, Auto X стана Tensor и обяви, че спира всичките си "китайски" дейности. Дали е така? Кой знае. Важното е, че докато големите като Volkswagen и Tesla си играят на таксита, Tensor реши да играе на друга писта - първият личен автомобил с четвърто ниво на автономност. Хладнокръвна заявка, която обаче изисква проверка. Казват, още че колата е „първият в света автомобил с изкуствен интелект“. Който може да прави всичко. Да обработва данни от камери и микрофони. Да те закара до летището и да се върне сама. А, за поверителността? Казват, че цялата информация се съхранява локално. Но пък можеш да имаш достъп до всичко от телефона си. Което означава, че всичко, което е свързано с интернет, не е 100% безопасно.

Tensor Robocar е голям. Много голям. 5525 мм на дължина. Представете си, повече от пет метра автомобил със ширината на бус. Но като го погледнеш, не изглежда така. Сплеснат, аеродинамичен… Прилича на някой, който е глътнал нещо, което не му е по мярка. Всичко е подчинено на въздуха - активни аероелементи в бронята, аеродинамични тасове на джантите, камери вместо огледала. Има дори някакви матрични панели, които уж трябва да общуват с другите на пътя. Задните врати се отварят на обратно, като на лимузина от друг век. Най-интересното е на покрива. Там е кутията с автопилота. Казват, че са над 100 сензора. Пет лидара, 37 камери, 11 радара, 10 ултразвукови сензора, 22 микрофона… 16 детектора за сблъсък. Звучи като арсенал на някой изтребител. Всичко това се обработва от бордови компютър с мощност 8000 трилиона операции в секунда. Има дори два изкуствени интелекта, единият обучен от професионални шофьори. А другият за “сложни проблеми”. 


Вътре в колата са екрани. Четири. Два за огледала, два за информация. Няма волан и педали. Скриват се. Сякаш са излишни. Но има камери и микрофони, които те следят. Постоянно. Денонощно. AI агентът знае всичко за теб, реагира на "абстрактни заявки". Има и други екстри. Отопляем волан. Отопляеми, вентилирани и масажиращи седалки. За да се чувстваш като на СПА. Има и система за амбиентно осветление със 128 цвята. За да си направиш дискотека.


За техническите неща се знае малко. Само, че е електрическа, с батерия 112 кВтч. Зарежда се за 10 минути. Има въздушно окачване, волан и спирачки без механична връзка към педалите. Всичко е по жица. Производството ще е във Виетнам. В завода на VinFast. Дали ще стане? Дали ще влезе в продажба през 2026-а? И дали наистина ще е първата? Питаш се какво става. Роботите идват!



Няма коментари:

Публикуване на коментар