Страници

сряда, 18 юни 2025 г.

Забравете Карбона. BMW Заменя здравият и лек материал с текстил (По Нареждане на ЕС)


 BMW с гордост представи своя "лек" материал, който според тях може да служи като по-екологична алтернатива на въглеродните влакна, предлагайки намалени емисии на CO2 в процеса на производство. След като са го тествали в състезателни условия (вероятно в някакви много бавни състезания, за да не се разпадне веднага), композитите от естествени влакна, направени от възобновяеми материали като ленено семе - идеално за вашата нова калъфка за възглавница, сега са готови да си проправят път към производствените модели на BMW. А защо това е така? Може би защото в Брюксел някой е решил, че великата цел да се забранят въглеродните влакна в автомобилите ще го направи герой. 


Разработката на този "нов" материал, отнема няколко години и е в сътрудничество с швейцарската компания за чисти технологии Bcomp. BMW не е единствената, която подкрепя Bcomp, тъй като компанията работи и с Porsche, Volvo и Polestar, които най-вероятно и те са имали нужда от нещо, което да обявят за "иновация", за да изпълнят квотите. Целта е била проста: намаляване на въглеродния отпечатък на компонентите на превозните средства, без жертване на производителността. Е, знаем колко трудно е да се жертва производителност, когато става въпрос за... лен. Материалът е получен от ленени семена - същото растение, което ни дава лен - тъканта, която може да свързвате със чували, спално бельо или покривки за маса. За разлика от мекия си текстилен братовчед, обаче, този композит от естествени влакна е достатъчно здрав да съперничи на въглеродните влакна (т.е. може би ще издържи на по-силен вятър), отличаващ се с отличителен модел, който му придава уникален вид, особено ако харесвате вида на чувал. Това го прави "солиден избор" за видими компоненти на превозни средства, както отвътре, така и отвън, тъй като всички клиенти явно искат тяхното M4 да изглежда като направено от чували? Чували, но пък ЕКО. 


Според BMW, само покривът може да доведе до 40% намаление на емисиите на CO2 в сравнение с въглеродните влакна. Може би, защото ленът просто не е толкова стабилен и не може да издържи на същите натоварвания, които изискват здравината на въглерода,  но пък разполага с допълнителни ползи в края на жизнения цикъл. Най-вероятно ще се разградят сами преди да се наложи да ги рециклирате. Освен това, новият материал отговарял на строгите изисквания за покривни конструкции при хомологация на цялото превозно средство - поздравления, справил се е с теста за покрив! Явно европейските регулации са по-загрижени за състава, отколкото за абсолютната производителност, но това е друга тема. 


Трябва да припомним, че въглеродните сплави не са просто модна тенденция.  Въглеродните влакна предлагат изключително съотношение здравина-тегло. Те са приблизително пет пъти по-леки от стоманата, но също толкова здрави, а в някои случаи и по-здрави. За разлика от естествените влакна, чиито свойства варират в зависимост от произхода, климатичните условия и почвата, въглеродните влакна предлагат несравнима консистентност и предвидимост на свойствата. Въглеродните влакна са изключително устойчиви на корозия и умора, което гарантира дълъг живот на компонентите. При правилно проектиране, те осигуряват превъзходна ударна устойчивост и абсорбция на енергия, което е от решаващо значение за безопасността, което явно не е важно за Европарламента. Въглеродните влакна запазват своите свойства при значително по-високи температури, което е пък жизненоважно за високопроизводителни автомобилни приложения.  В крайна сметка, защо да имаме върхова технология, когато можете да имаме... , лен, наложен от регулации по подобие на електрическите електрическите автомобили?

Няма коментари:

Публикуване на коментар