Страници

събота, 1 април 2017 г.

История: 60 години Mercedes SL

Тази година се навършват 60 години от представянето на първият Mercedes SL Roadster. През 1957 година марката представя култовото купе 300 SL Gullwing, а три години след това и откритата версия (W198), която става основоположник на моделното семейство SL, което за радост съществува и днес. Абревиатурата всъщност означава Sport Light, което става нарицателно за двуместните открити модели на марката. 
Първият Roadster на марката се задвижва от 6-цилиндров, 3.0 литров агрегат с мощност 225к.с., куплиран с 4-степенна, механична трансмисия. Така той става един от най-бързите открити модели на пазара, като същевременно предлага и приличен комфорт на возене. Максималната скорост на Mercedes 300SL Roadster възлиза на 225км/ч, а ускорението до 100км/ч от място е около 10 секунди. Не е изненада факта, че най-големият пазар на тази версия е САЩ, където е продадена над 70% от продукцията на модела, която до 1963 година наброява 1858 единици. В Европа се предлага и 4-цилиндрова модификация (W121), снабдена с 1.9 литров мотор с мощност 105к.с.
Второто поколение на модела става по-комерсиално и достъпно. За задвижване  се предлагат само 6-цилиндрови агрегати, но с работен обем от 2.3, 2.5 и 2.8 литра и механичен инжекцион. Мощността им варира от 150 до 170к.с., като освен механичните 4 и 5-степенни трансмисии се предлага и 4-степенна, автоматична скоростна кутия. Освен платненият покрив за модела се предлага и така нареченият Hardtop, който се поръчва допълнително. С негова помощ моделът става пригоден практически целогодишно, а това се харесва на клиентите. 
През 1970 година е показан култовият Mercedes SL (R107), чиито продажби обаче започват едва през 1972 година. Моделът е толкова напредничав, че се предлага чак до 1989 година. под капака място вече намират и V8-цилиндрови агрегати, които стават основна част от гамата на модела. Работният обем на моторите варира от 2.8 до 5.5 литра, а мощността е между 155 и 245к.с. 
Четвъртото поколение на модела (R129) е най-продаваното, като до края на неговото производство през 2002 година са продадени над 213 000 автомобила. той е построен върху скъсената платформа от W124 и предлага редица нововъведения. Моторната гама е огромна, като дори присъстват и версии с V12-цилиндрови мотори. Мощността варира от 193 до 525к.с., като максималната скорост е ограничена на 250км/ч. Стандартно моделът се предлага и с твърдият демонтиращ се покрив, а срещу доплащане или серийно за някои от версиите се предлагат регулируеми амортисьори, Серийното оборудване е изключително богато още от базовото ниво и са налични неща като: климатроник, пълен ел. пакет, въздушна възглавница и автоматично излизащият ролбар за предпазване на пътниците. 
Колкото и да е успешен един модел обаче, идва време за неговата подмяна. През 2003 година е представено третото петото поколение на модела  (R230). То е проектирано с помощта на компютър и разполага с твърд, сгъваем покрив. Моделът става твърде тежък, но пък за сметка на това сигурността е издигната на високо ниво. Моторната гама включва 6, 8 и 12-цилиндрови агрегати с работен обем от 3.0 до 6.0 литра, чиято мощност варира от 228 до 612к.с. 
През 2012 година е представено шестото и последно за момента поколение на модела - Mercedes SL (R231). Той е създаден върху изцяло нова платформа, а теглото е намалено с цели 125кг. спрямо предходното поколение. Изработен е почти изцяло от алуминии, а конструкцията осигурява още по-добра безопасност на возещите се. Двигателите продължават да са 6, 8 и 12-цилиндрови, но всичките вече са снабдени с принудително пълнене на цилиндрите. Мощността им варира между 302 и 630к.с., а трансмисиите са 7 или 9-степенни, автоматични. Оборудването е на изключително високо ниво, а клиентите могат да поръчат всички познати екстри предлагани от марката. 
Сега е още рано да се говори за наследник на модела, но трябва да се признае, че продажбите на този модел спадат значително. Това не се дължи на факта, че той не е актуален, а по-скоро на това, че в глобален аспект търсенето на двуместни, открити автомобили съществено е намалял. В момента марката реално предлага открити версии на всички свои модели, които обаче предлагат място за четирима. Надяваме се обаче, че ресурсите на компанията позволяват в нейното портфолио да присъства тази моделна гама, дори тя да не носи нужните печалби. 



























Няма коментари:

Публикуване на коментар