Страници

неделя, 27 декември 2015 г.

Класики: Panther Solo

Идеята на създателят на Panther Solo, е той да бъде евтина алтернатива на моделите на Porsche или дори Ferrari. С централно разположеният си в задната част агрегат, Solo трябва да е и първият, подобен автомобил достъпен за широката част от клиентите предлаган на пазара в Европа. За разработката обаче е необходимо повече от предвиденото време и когато през 1984 година е представена първата, на пазара вече се предлага Pontiac Fiero, който се оказва и значително по-евтин. Така предвидените 2000 бройки годишно остават химера. Въпреки това английският Panther Solo притежава редица качества. Доброто управление и респектиращите динамични характеристики го правят забележим за разбирачите. 
Механиката идва от Ford Escort XR3i, както и предното окачване, което е обърнато с главата надолу. Двигателят е с работен обем от 1.6 литра и мощност 105к.с., като се предлага и версия с принудително пълнене с мощност 130к.с. При всички случаи предавателната кутия е 5-степенна, механична. С общо тегло от едва 845кг., Panther Solo ускорява до 100км/ч, от място за малко над 6 секунди, а максималната скорост на най-мощната версия с 135к.с. е  - 210км/ч. 
Купето е тип "тарга", изработено от фибропласти, а клетката от алуминиеви и стоманени профили. Предлага място за двама души, като интериора е изработен от материали с високо качество. Седалките идват директно от Recaro, като същевременно предлагат изключителна странична упора и комфорт при по-дълги преходи. С една дома това е всекидневно пригоден автомобил с динамични качества и поведение на пътя отговарящи на значително по-скъпите машини предлагани от Porsche и Ferrari. Целта е постигната, но никой не може да предвиди появата на Toyota MR2, която обърква тотално пазара на леките спортни автомобили. Цената и е значително по-ниска от тази на Solo, качеството е по-високо, а и динамичните характеристики не отстъпват от тези на английският модел. 
През 1988 година е представено второто поколение на Solo. Концепцията е преосмислена напълно. Тъй като малката британска компания не може да представи по-евтина алтернатива на MR2, се взима решение новият модел да бъде по-престижен, по-мощен и същевременно по-скъп, като е насочен към по-заможните клиенти или по-точно тези на Lotus. С цена от 40 000 паунда, Panther Solo II е на цена точно колкото - Lotus Esprit, което също предвестява неговата съдба. Механиката продължава да идва от Fotd, но този път от XR4x4. Той е надлъжно разположен в задната част с работен обем от 2.0 литра и мощност от 204к.с. Трансмисията е 5-степенна и придава движението към четирите колела. С общо тегло от 1100кг. и 2+2 места моделът ускорява от 0 до 100км/ч за 6.8 секунди, като максималната скорост е 232км/ч. Всичко щеше да бъде много хубаво, ако обаче донорът, в лицето на Siera XR4х4, не разполагаше  с една идея по-добри динамични характеристики на двойно по-ниска цена. Така дните на Solo II са предначертани и от модела са произведени около 20 бройки. Не е известно, колко от тях в момента са в движение, но са изключително ценени от любителите. 
През 1988 година Panther обявява несъстоятелност и е продаден на прохождащият по това време корейски производител SsangYong. През 1990 година той се опитва да съживи модела и представя Solo III  със задно задвижване и 6-цилиндров агрегат с мощност 220к.с. По една или друга причина обаче Solo III никога не достига до серийно производство, а корейците се отказват от марката и същата става отново собственост на своя създател Robert Jankel, който има амбициите да представи нов модел, но през 2005 година той умира. Към днешна дата марката е собственост на сина му - Andrew Jankel и е специализирана в производството на бронирани автомобили за армията, полицията и банкови институции. 






Няма коментари:

Публикуване на коментар